به دست آوردن جوایز ایمنی خودرو سخت تر شد
عصر خودرو/ سال آينده تعداد معدودتري از خودروها، جوايز بالاترين ايمني و ايمني پلاس را به دست خواهند آورد. مؤسسه بيمه ايمني بزرگراه آمريکا براي سال 2020، معيارهاي اندازه گيري ايمني خودرو را به روز رساني کرد. معني به روز رساني هم سخت گيرانه تر شدن اين معيارها است. مهمترين جايزه اين مؤسسه، بالاترين ايمني منتخب پلاس Top Safety Pick Plus است. وقتي هنوز معيارها تغيير نکرده بود، اگر خودرويي براي همه تست تصادف ها، بالاترين امتياز را مي گرفت به اين جايزه مي رسيد و اين تست ها تصادف از سمت سرنشين جلو، با همپوشاني تست برخورد از رو به رو را نيز شامل مي شد. در به روزرساني معيارهاي سال 2020، کماکان خودروها بايد در تمامي اين تست ها خوب يا قابل قبول باشند و از اين جهت براي کسب جايزه بالاترين ايمني پلاس تغييري ايجاد نشده است. براي کسب جوايز ايمني پلاس نياز به يک توانايي جديد است و آن فناوري تشخيص پياده و اجتناب از برخورد است. براي جوايز بالاترين ايمني منتخب (بدون پلاس)، ديگر يک خودرو به صرف کسب امتياز قابل قبول در تست برخورد سمت سرنشين جلو، نمي تواند اين جايزه را تصاحب کند. حالا بر اساس معيار جديد بايد امتيازات در تمامي 6 تست تصادف خوب باشد و تقريباً اين جوايز به ايمني پلاس نزديک شده و الزامات به دست آوردن اين جوايز سخت گيرانه تر شده است. از اين رو براي به دست آوردن جايزه ايمني پلاس، مؤسسه بيمه ايمني بزرگراه، يک مورد را اضافه کرده است: از حالا به بعد خودروها نه تنها بايد به فناوري اجتناب از برخورد از رو به رو در طبقه بندي خودرو با خودرو مجهز باشند بلکه اين الزام در طبقه بندي برخورد از رو به رو با پياده هم اضافه شده است. در معيار فعلي فقط فناوري اجتناب از برخورد از رو به رو براي خودرو با خودرو الزامي بود. اکنون خودروها بايد به هر دو فناوري مجهز باشند و امتياز پيشرفته يا بالا کسب کنند. به بيان ديگر کار براي خودروسازان سخت تر شده است. مخصوصاً که واقعيت ها و تحقيقات به عمل آمده نشان داده است که در فناوري هاي «تشخيص پياده» و اجتناب از برخورد با پياده، بيشتر در حد تبليغات پرهياهو بوده و به ندرت انتظار واقعي را برآورده کرده است. و سرانجام، سخت ترين بخش روزآمد شده معيارهاي جوايز ايمني خودرو اين است که يک خودرو بايد امتياز خوب يا قابل قبول در بخش چراغ هاي جلو داشته باشد و چراغ هاي جلو بايد جزو تجهيزات استاندارد خودرو باشد. در حال حاضر اين امکان فقط در خودروهايي مشاهده مي شود که تزئينات و امکانات بسيار گران قيمتي را در خودرو به کار گرفته اند و به قول معروف، خودروسازان يک شبه نمي توانند چنين استانداردي را به دست آورند. ديويد زوبي محقق ارشد مؤسسه بيمه ايمني بزرگراه مي گويد: «يک چراغ جلوي قابل قبول حداقل معياري است که يک خودروساز در خط توليد خود رعايت کند.» اين معيار براي کسب جايزه ايمني بدون پلاس اختياري است. حالا با سخت گيرانه تر شدن اين معيارها تعداد کمتري از خودروسازان جوايز ايمني خودرو را به خانه خواهند برد.