
نگاهی به چری آریزو 7 ، غایب بزرگ چری در ایران
خودرو بانک
بروزرسانی




خودرو بانک/ حدود يک دهه است که محصولات خودروساز چيني چري توسط دو شرکت چري ايران و مديران خودرو به بازار کشورمان عرضه ميشوند و در اين مدت شاهد ارايه سبد محصولات متنوعي از هر دو شرکت بودهايم که ترکيب مناسبي از کراس اوور، سدان و هاچ بک را در خود جاي دادهاند. با اين حال همچنان يک خودرو از بين محصولات چري وجود دارد که موفق نشده به خاک ايران راه پيدا کند و آن چري آريزو 7 است. سدان متوسط چري که مدتهاست در ليست محصولات اين شرکت وجود دارد و حتي به بازار کشورهاي همسايه نظير امارات و بحرين نيز راه پيدا کرده ولي هنوز قادر به ديدن آن در ايران نيستيم.
مهمان تابستاني چري
چري آريزو 7 در تابستان سال 2014 معرفي شد و در آن دوران به عنوان پرچمدار محصولات چري شناخته ميشد. چري آريزو 7 يک سدان متوسط و متعلق به کلاس C از خانواده سدانهاست، کلاسي که در آن خودروهاي مطرحي همچون اپل آسترا، رنو مگان ، اشکودا اوکتاويا و فورد فوکوس حضور دارند. چري آريزو 7 زماني به توليد رسيد که اين شرکت در حال همکاري با دو برند دايملر و پورشه براي توسعه سدانهاي خود بود. از اين رو بسياري از ريشههاي اروپايي را ميتوان در آن ديد.
چري آريزو 7 يک سطح بالاتر از چري آريزو 5 قرار دارد و به همين دليل نميتوان المانهاي اسپرت را در آن ديد و اين خودرو از ظاهري آرام و متين برخوردار است. نماي جلوي چري آريزو 7 از هماهنگي خوبي برخوردار بوده و در عين حال زيباست. قسمت عقب نيز همين طراحي آرام و باوقار را دارد و همچنان ميتوان يک سدان آرام، ساده و به دور از حاشيه را در چري آريزو 7 ديد. ظاهر کلي خودرو و اجزاي آن هماهنگي مناسبي با يکديگر دارند و ميتوان گفت طرح چري آريزو 7 در زماني تدارک ديده شده که چينيها از اين نظر به پختگي نسبي رسيده بودند.
ابعاد و اندازه چري آريزو 7
همکاري چري با شرکاي اروپايي براي توسعه چري آريزو 7 با موفقيت نسبي همراه بوده و محصولي از اين شرکت ارايه شده که قدرت رقابت با سدانهاي همسن و سال اروپايي را دارد. ابعاد چري آريزو 7 به ترتيب 4652 ، 1825 و 1483 ميلي متر است و وزن خالص خودرو نيز برابر با 1350 کيلوگرم ميباشد که با نصب تجهيزات اساسي به 1425 کيلوگرم خواهد رسيد. با وجود بهبودهاي صورت گرفته در طراحي خودروهاي جديد چري، مشکل عدم تناسب قدرت با وزن خودرو همچنان در چري آريزو 7 پابرجاست و همانند چري آريزو 5 اين خودرو بيش از حد سنگين شده است. چينيها نياز دارند تا روش ساخت خودروهاي متناسب را از همتايان کرهاي و ژاپني خود بياموزند.
چري آريزو 7 يک سدان سايز متوسط واقعي است و 5 نفر به راحتي در آن جاي ميگيرند. فضاي خودرو براي مسافرتهاي خانوادگي راحت است و چينيها از مواد قابل قبولي در ساخت کابين استفاده کردهاند. داشبورد خودرو طراحي ارگونوميکي دارد و به راحتي ميتوان با ادوات کنترلي کابين ارتباط برقرار کرد. طرح کلي کابين چري آريزو 7 را ميتوان نمونه ارتقايافته داشبورد چري آريزو 5 دانست که از ابزارهاي کنترلي بيشتري برخوردار است و خودرويي در کلاس بالاتر را به نمايش ميگذارد. صندوق عقب چري آريزو 7 نيز 455 ليتر حجم دارد که براي سفرهاي طولاني کفايت خواهد کرد.
پيشرانه و قواي فني چري آريزو 7
براي سدان سايز متوسط چري از يک موتور تنفس طبيعي 1.6 ليتري با کد ACTECO-SQRE4G16 استفاده شده که 126 اسببخار قدرت و 160 نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. اين پيشرانه به سيستم زمانبندي متغير سوپاپها مجهز است و در دو نوع GDi و MPi بسته به بازار در نظر گرفته شده به توليد ميرسد. گيربکس در نظر گرفته شده نيز 5 سرعته دستي يا اتوماتيک CVT است که قدرت را به چرخهاي جلو منتقل ميکند. مصرف سوخت ترکيبي خودرو نيز به 7.5 ليتر در هر صدکيلومتر ميرسد و ميتوان با چري آريزو 7 به حداکثر سرعت 180 کيلومتر در ساعت دست يافت که البته با افزايش مصرف سوخت به بيش از 8 ليتر در هر صد کيلومتر همراه خواهد بود.
همانطور که در ابتداي متن گفته شد، نصب اين موتور براي چري آريزو 7 چندان رضايتبخش نبوده و بهتر بود تا چري موتوري قويتر را براي اين خودرو در نظر ميگرفت. مدتي پس از عرضه چري آريزو 7 اين شرکت تصميم گرفت تا به نصب موتورهاي 1.2 ليتري توربوشارژر و دو ليتري تنفس طبيعي بر روي اين خودرو اقدام کند که به نظر ميرسد با توجه به استقبال کمتر از اين خودرو در مقايسه با چري آريزو 5 از انجام آن منصرف شده است. ساير اطلاعات فني خودرو شامل ترمزهاي ديسکي جلو و عقب به همراه سيستم تعليق مک فرسون در جلو و ميله پيچشي در عقب هستند که جزو متوسطهاي اين رده محسوب ميشود. شتاب خودرو نيز بسته به شرايط مختلف، رقمي بين 12.1-12.8 ثانيه بدست ميآيد.
جمع بندي
به نظر ميرسد فروش چري آريزو 7 در چين و ساير بازارهاي هدف چري چندان قابل توجه نبوده و بنابراين چري ايران و مديران خودرو تصميم گرفتند ريسک عرضه اين خودرو به بازار ايران را متقبل نشوند. چري آريزو 7 در مقايسه با چري آريزو 5 شهرت بسيار کمتري دارد و به راحتي نميتوان در خصوص آن اطلاعات جمعآوري نمود. چري آريزو 7 در صورت ورود به بازار ايران رقيبي براي سدانهاي سايز متوسط وارداتي خواهد بود، هر چند با توجه به عرضه چري آريزو 6 از سوي چري ايران به بازار کشورمان، اين فاصله در بازار پر شده و بنابراين دليلي براي عرضه چري آريزو 7 وجود ندارد. اين خودرو هماکنون در کشورهاي حاشيه خليج فارس نظير امارات متحده عربي موجود است و بسته به تيپ انتخابي با قيمتي بين 36900 – 43000 درهم قابل خريداري است.