زوميت/ اشکودا از جديدترين محصول خود با نام اکتاويا RS iV رونمايي کرد. اين خودروي سدان از موتور هيبريدي با قدرت ۲۴۲ اسببخار استفاده ميکند.
اشکودا چند سال پيش با رونمايي از خودروي کودياک RS شروع به استفاده از پسوند RS براي خودروهاي اسپرتش کرد. حروف RS مخفف Rally Sport هستند و حالا اشکودا از محصول ديگري با کد RS رونمايي کرده است. اين محصول اکتاويا RS iV نام دارد و اولين خودروي اسپرت پلاگين هيبريدي اشکودا محسوب ميشود. اشکودا با اين محصول، خود را با استانداردهاي جديد زيست محيطي نيز وفق ميدهد.
اشکودا اکتاويا پلاگين هيبريدي از يک موتور ۱.۴ ليتري بنزيني توربوشارژ استفاده ميکند. در کنار اين پيشرانه از يک موتور برقي باقدرت نيز استفاده شده است که مجموع قدرت سيستم هيبريدي را به ۲۴۲ اسببخار و گشتاور آن را به ۴۰۰ نيوتنمتر ميرساند. سيستم هيبريدي اين خودرو با خودروهاي ديگر گروه فولکس واگن يعني گلف GTE و سئات کوپرا لئون پلاگينهيبريد مشابه است و پيشبيني ميشود که در مدل پلاگين هيبريدي آئودي A3 اسپرت بک نيز شاهد استفاده از همين پيشرانه باشيم.
اشکودا اکتاويا پلاگين هيبريدي ميتواند در ۷.۳ ثانيه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت اين خودرو نيز ۲۲۵ کيلومتر بر ساعت است. با وجود اين اعداد بايد گفت که مدل جديد RS iV سريعترين نسخهي اکتاويا نيست؛ زيرا مدل RS 245 نسل قبلي اين خودرو سرعتگيري صفر تا صد کيلومتر بر ساعت ۶.۶ ثانيهاي داشت و ميتوانست به حداکثر سرعت ۲۵۰ کيلومتر بر ساعت دست پيدا کند.
مدل جديد اشکودا اکتاويا با موتورهاي ۲ ليتري TSI فولکس واگن گلف GTI و سئات کوپرا لئون و موتور ۲ ليتري TDI مشابه با پيشرانهي گلف GTD نيز تا پايان سال به بازار معرفي خواهد شد. بهگفتهي اشکودا، اکتاويا RS iV ميتواند در حالت تمام برقي مسافتي در حدود ۶۰ کيلومتر را طي کند که براي استفادهي روزمره از خودرو کافي بهنظر ميرسد. شارژ شدن باتريها با استفاده از سوکت خانگي به ۶ ساعت زمان نياز دارد. با استفاده از شارژر Wallbox امکان کاهش زمان شارژ به ۳.۵ ساعت نيز وجود دارد.
اشکودا اکتاويا RS iV نيز مانند فولکس واگن گلف GTE و سئات کوپرا لئون بهصورت ديفرانسيل جلو و با جعبهدندهي شش سرعتهي دوکلاچ به فروش خواهد رسيد. باتري ليتيوم يوني اشکودا نيز با دو خودروي نام برده يکي بوده و داراي ظرفيت ۱۳ کيلووات ساعت است. باتوجه به بدنه بزرگ اکتاويا باتري آن نيز داراي ابعاد بزرگتري است.
تغييرات ظاهري اشکودا اکتاويا RS iV شامل چراغهاي مه شکن افقي LED، رينگهاي استاندارد ۱۸ اينچي، رينگهاي ۱۹ اينچي سفارشي، سپرهاي اسپرت، اسپويلر عقب براي مدل ليفت بک و اسپويلر سقفي براي مدل استيشن واگن هستند. خروجيهاي دوگانهي اگزوز نيز سعي در اسپرت نشان دادن خودرو دارند؛ اما اينطور که از تصاوير مشخص است اگزوز سمت راستي تنها نمايشي بوده و کاربردي ندارد. باتوجه به اينکه اين خودرو پلاگين هيبريد است روي گلگير جلو سمت چپ آن يک درپوش براي اتصال شارژر باتري ديده ميشود.
درون کابين، اشکودا تغييرات محدودتري را اعمال کرده است. اين تغييرات شامل غربيلک فرمان چرمي اسپرت با لوگوي RS و تزيين فيبر کربني روي داشبورد هستند. صندليهاي اسپرت اکتاويا پلاگين هيبريدي نيز داراي پشت سري يکپارچه هستند که اين نيز اکتاويا RS iV را از ساير خودروهاي اين کلاس متمايز ميکند. اشکودا اکتاويا RS iV اواخر ۲۰۲۰ تحويل خريداران خواهد شد. با فاصلهي کمي پس از آن نيز مدلهاي ۲ ليتري TSI و ۲ ليتري TDI عرضه خواهند شد.
بازار