نماد آخرین خبر

جنگ داخلی ایتالیایی؛ قدرت‌نمایی لامبورگینی کونتاش در مقابل فراری F40

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ لامبورگيني کونتاش و فراري F40 هر دو از ابرخودروهاي دهه هشتاد ميلادي هستند که براي سال‌ها به تيتر رسانه‌هاي خودرويي تبديل شده بودند. اين سوپر خودروهاي دهه هشتادي ممکن است در حال حاضر کند و کم قدرت به نظر برسند و با يک فولکس واگن گلف GTi برابري کنند اما اسطوره‌هايي ماندگار در صنعت خودروسازي هستند که پس از گذشت سال‌ها همچنان ارزش خود را حفظ کرده‌اند. به تازگي تصاويري از رقابت يک دستگاه لامبورگيني کونتاش محصول ۱۹۸۶ و فراري F40 محصول ۱۹۸۹ در بزرگراه‌هاي کاليفرنيا منتشر شده است.. اين رويارويي چند هفته پيش و زماني که خيابان‌ها به دليل همه‌گيري ويروس کرونا تقريبا خالي بودند رخ داده است. به همين بهانه تلاش داريم به بررسي کوتاه اين دو خودرو دوست داشتني ايتاليايي بپردازيم. در ادامه با ما همراه باشيد. کونتاش حاضر در ويديو مدل ۱۹۸۶ است که از موتور ۵.۲ ليتري V-12 با شش کاربراتور دو دهنه بهره مي‌برد. اين باعث شده اين کونتاش خيلي خاص باشد، چون بيشتر نمونه‌هاي کونتاش در آمريکاي شمالي از سيستم سوخت‌رساني انژکتوري بوش استفاده مي‌کردند که باعث شده بود نسبت به اين مدل ضعيف‌تر باشند. نسخه کارخانه اين کونتاش توان ۴۵۰ اسب بخار توليد مي‌کند و شتاب صفر تا صد کيلومتر آن در محدوده ۴.۲ ثانيه قرار دارد. لامبورگيني کونتاش براي نخستين بار در دهه هفتاد ميلادي به نمايش عموم درآمد. اين خودرو حاصل مديريت جديد اين شرکت بود، چرا که فروچيو لامبورگيني در ابتداي دهه هفتاد ميلادي ناچار شد سهام کارخانه خود را به يک کارخانه‌دار سوئيسي و دوست او واگذار کند. کونتاش با طراحي عجيب و غريبش و سرعت فوق‌العاده 309 کيلومتر بر ساعت، براي سال‌ها به خودرو محبوب کودکان در سراسر جهان تبديل شده بود. در اوايل دهه نود ميلادي اين مدل قيمتي معادل ۱۵۰ هزار دلار داشت که حالا ارزشش به ۳۲۰ هزار دلار رسيده است. به تازگي يک کونتاش مشکي محصول ۱۹۹۰ با قيمت ۸۰۰ هزار دلار به فروش گذاشته شده است. فراري F40 محصول ۱۹۸۹ از موتور ۲.۹ ليتري توئين توربو V-8 بهره مي‌برد که در دهه هشتاد کاملا مناسب مسابقات خياباني بود. اين فراري به لطف توان ۴۷۸ اسب بخار و گشتاور ۶۴۲ نيوتن متر و وزن ۱۱۰۰ کيلوگرمي، شتاب صفر تا صد کيلومتر زير ۴ ثانيه و نهايت سرعت ۳۲۴ کيلومتر بر ساعت دارد. قيمت اين مدل هم آن زمان ۴۰۰ هزار دلار بوده که حالا ارزشش به ۸۵۰ هزار دلار رسيده است. فراري F40 پاسخ قاطعانه اين شرکت به رقيب ايتاليايي خود بود که از اواخر دهه هشتاد ميلادي تا اوايل دهه نود به توليد مي‌رسيد. اين خودرو آخرين ساخته دست انزو فراري بزرگ است و به همين دليل ارزش خاصي در بين خودروهاي کلاسيک دارد. اين خودرو علاوه بر پاسخ مناسب به لامبورگيني کونتاش، نماد چهل سالگي شرکت فراري است. در ساخت اين خودرو از فناوري‌هاي نوين استفاده شده بود تا فراري F40 بتواند نخستين خودرو فراري باشد که به سرعت 320 کيلومتربرساعت دست مي‌يابد. نکته جالب درباره اين رقابت، صداي جذابي است که از اين دو خودرو شنيده مي‌شود. صداي گاز دادن کونتاش روح آدم را جلا مي‌دهد، مخصوصا وقتي فراري از دستش فرار مي‌کند. همچنين صداي بوق لامبورگيني قطعا لبخند را به لب‌هاي شما خواهد آورد. ويديوهاي اين دو ابر خودرو ايتاليايي بارها و بارها ارزش مشاهده را دارد. لازم به ذکر است در برنامه گرندتور نيز قسمتي به مقايسه اين دو ابر خودرو دوست داشتني اختصاص داده شده است.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره