ميزان/ ساينا به عنوان محصول اقتصادي از سوي سايپا در سال ۹۴ وارد بازار ايران شد.
ساينا، محصولي نسبتا اقتصادي در سبد سايپا با مشابهت فراوان با تيبا است که نشان از علاقه شرکت سايپا به توليد خودروهاي با قيمت مناسب دارد که در سال ۹۴ توسط سايپا به بازار ايران عرضه شد.
طراحي ظاهري تيبا که در رده خودروهاي سدان قرار گرفته با ايرادات فراواني همراه بوده است به همين منظور ساينا با فيس ليفت به دنبال برطرف کردن اين نواقص وارد بازار شد امري که چندان با موفقيت همراه نبوده است.
ظاهر بيروني خودرو ساينا اسپرت به نظر ميرسد، اما يکنواختي در طراحي چراغها و صندوق عقب به علاوه جلو خودرو حس کسل کنندهاي را القا ميکند. ابعاد ساينا، شامل طول ۴۲۱۵ ميليمتر با عرض ۱۶۶۳ ميليمتر و ارتفاع سقف ۱۴۸۴ ميليمتر است که با فاصله محورهاي ۲۴۱۵ ميليمتر ارائه ميشود.
کيفيت محصولات به کار رفته در اتاق اين خودرو با افت فاحشي نسبت به طراحي بيرون خودرو، باعث نارضايتي بسياري از خريداران شده شده به طور مثال اگر کاربر، بخواهد يکي از دريچههاي وسط را باز يا بسته کند، اين عمل براي هر ۲ دريچه انجام خواهد شد.
صندلي اين خودرو راحتي قابل قبولي دارد، اما در پيچهاي تند بدن سرنشينان ثابت نميماند و فرمان به کار رفته در اين خودرو در سايز بدنه بزرگ به نطر ميرسد.
با اين وجود ميتوان به دسته بندي مناسب کليدهاي سيستم صوتي و تهويه مطبوع اشاره کرد که نسبت به رقباي همه رده خوش دستتر است و با صندوق مناسب فضاي کافي و جاداري را ايجاد ميکند.
ساينا از همان موتور ۱۵۰۳ سيسي تيبا استفاده ميکند تا قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقيقه و گشتاور ۱۲۸ نيوتنمتر از ۴۰۰۰ دور بر دقيقه توليد کند.
ميانگين مصرف سوخت ساينا در مدلهاي ۵ سرعتهي دستي و CVT اتوماتيک، حدود ۷ تا ۸ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر خواهد بود. نهايت سرعت اين خودرو، ۱۷۰ کيلومتر بر ساعت بيان شده که البته، به دلايل فني و ايمني، بهتر است به سرعتهاي بالاتر از ۱۲۰ کيلومتر بر ساعت، نرسد.
خودرو ساينا از لحاظ ايمني ۲ کيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو دارد و مجهز به ترمز ضدقفل و ترمز کمکي است، اما کنترل لغزش در ساينا وجود ندارد که براي خودروهاي ايراني چندان عجيب نيست.
توقع کاربران ايراني از خودرويي مثل ساينا، چندان نجومي نيست. شايد به همن دليل، اين محصول در هيچ مدل، با سانروف، آينه بغل راهنمادار، سنسور باران، روشنايي روز، صندلي برقي و کيسه هواي جانبي ارائه نميشود.
مشکل بزرگ در خودرو ساينا مواد ارزان قيمت و استفاده از پلاستيک فراوان در کابين است که ميتواند با پرايد آن را مقايسه کرد.
مشکل بزرگ در ساينا، به مواد ارزانقيمت و حجم بالاي پلاستيک در کابين باز ميگردد که بدون اغراق، قابل مقايسه با پرايد به نظر ميرسد.
بازار