صبحانه آنلاين/ خودروهاي الکتريکي داراي مزايايي از جمله هزينهي سوخت پايين، شارژ در خانه، هزينهي تعمير و نگهداري پايين، کمصدا بودن و راحتي سواري هستند که باعث اقبال خريداران به آنها شده است.
افراد زيادي هستند که در خريد خودروي الکتريکي يا بنزيني ترديد دارند و هنوز نتوانستهاند تصميم نهايي خود را بگيرند. طرفداران خودروهاي برقي براي تصميم خود دلايلي ارائه ميدهند که در اين مقاله به برخي از آنها اشاره خواهيم کرد.
۱. هزينهي تعمير و نگهداري کمي دارند
کساني که پيش از اين مالک خودرو برقي بودهاند، اعتراف ميکنند که اين خودروها، هزينههاي تعمير و نگهداري کمي دارند. به گزارش کانسيومر ريپورتس، بيشتر خودروهاي الکتريکي هزينهي تعمير و نگهداري کمتري نسبت به مدلهاي احتراق داخلي دارند؛ زيرا قطعات کمتري دارند و سادهتر هستند و نيازي به تعويض روغن ندارند.
۲. هزينههاي سوخت کمتري دارند
کساني که از خودروهاي برقي بهره ميبرند، ميتوانند ماهانه صدها دلار پسانداز کنند. در مقابل، خودروهاي بنزيني را داريم که اکثر افراد از آنها براي رانندگي استفاده ميکنند و هر ماه هزينههاي زيادي را براي پر کردن باک اين خودروها ميپردازند. البته بستگي به شيوه استفاده شخصي افراد نيز دارد و اين همان چيزي است که وزارت انرژي ايالات متحده ميگويد:
هزينهي سوخت خودروهاي الکتريکي در يک مسير مشخص، بهطور متوسط نصف خودروهاي معمولي بنزيني است. علاوه بر اين، برخي از تاسيسات شارژ در شب حتي خدمات ارزانتري نيز ارائه ميدهند که ميتواند هزينهي برق مشتريان را کاهش دهد. براي افراد معدودي که داراي سيستم خورشيدي خانگي هستند، هزينهي سوخت خودروي برقي بهطور بالقوه ميتواند بهطور کامل حذف شود.
۳. خداحافظي با پمپ بنزين و شارژ خودرو در خانه
بسياري از مالکين خودروهاي برقي (نه همهي آنها)، بيشتر کارهاي مربوط به شارژ خودرو را در خانه انجام ميدهند. آنها وقتي به خانه ميآيند، شارژر خودرو را وصل ميکنند و صبح شارژ به پايان خواهد رسيد. بسياري از مالکين معتقد هستند که اين بزرگترين دليل براي تمايل نداشتن به خريد دوباره خودروي بنزيني است.
۴. خودروهاي برقي کمصدا هستند
هنگامي که نظر مالکان را دربارهي خودروهاي برقي ميرسيد، اولين واکنش مثبت آنها به کمصدا بودن است. افرادي که براي اولينبار سوار خودروي الکتريکي ميشوند، خيلي سريع به کمصدا بودن اين خودروها پي ميبرند و معمولاً از اين تجربه احساس رضايت ميکنند. ويدئوهاي زيادي در يوتيوب وجود دارد که واکنش بسياري از افراد را در اولين ورود به خودروي برقي ثبت کردهاند و ميتوان به آنها مراجعه کرد.
۵. شتاب آني و رضايت از رانندگي
معمولاً مالکان خودروهاي برقي از شتاب آن و تجربهي رانندگي با اين خودروها، احساس رضايت ميکنند. اين خودروها در مسيرهاي شيبدار (مانند بالا رفتن از کوه) نيز عملکرد مناسب و قابل قبولي دارند. برخي افراد ممکن است تصور کنند که خودروهاي برقي مانند شورولت بولت يا تسلا مدل ۳ در بالا رفتن از مسيرهاي شيبدار و کوهستاني مشکل دارند، اما بايد بدانيد که خودروهاي بنزيني نيز در بالا رفتن از چنين مسيرهايي با مشکل روبهرو هستند.
۶. احياي انرژي
يکي ديگر از دلايل تمايل مشتريان به خريد خودروي الکتريکي، بازيابي انرژي است. خودروهاي بنزيني هرگز چنين قابليتي ندارد و اين ويژگي تنها در خودروي هيبريدي و برقي ديده ميشود. استفاده از اين قابليت در خودروهاي الکتريکي، ميتواند باعث صرفهجويي در مصرف انرژي شود و در بلندمدت، هزينههاي اين خودروها را کاهش دهد.
قيمت خودروي برقي؛ بزرگترين مانع
احتمالاً بزرگترين بحث عليه خودروهاي برقي تا به امروز، قيمت آنها بوده است. اما اين روند به سرعت در حال تغيير است و پيشبيني ميشود که طي سالهاي آينده و با فراگير شدن خودروهاي برقي و گسترش زيرساختهاي شارژ، اين مانع نيز برطرف شود. هماکنون بسياري از خودروسازان بزرگ جهاني مانند تسلا، فولکسواگن، جنرال موتورز، مرسدس بنز، فورد و جيلي بهشدت براي توسعه فناوري باتري خودروي الکتريکي و زيرساختهاي شارژ آنها تلاش ميکنند. قطعاً دنياي آينده از آن خودروهاي برقي خواهد بود و روزي قيمت اين محصولات به خودروهاي بنزيني معمولي خواهد رسيد.
بازار