نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

راهنمای جامع انتخاب کلاس موتورسیکلت برای خرید!

منبع
چرخان
بروزرسانی
چرخان/ موتورسيکلت‌ها نيز درست مانند خودروها که در کلاس‌هاي متفاوتي مانند کوپه، سدان، کراس اوور، کانورتيبل و غيره طبقه‌بندي مي‌شوند، داراي انواع مختلف کلاس‌ها هستند که هر يک ويژگي خاص خود را داشته و براي انواع سليقه‌ها و افراد مختلف، مي‌توانند مناسب باشند. حال فرض کنيد که باوجود بازار محدود و بسيار کم تنوع موتورسيکلتي ايران، قصد خريد يک موتورسيکلت دست‌دوم يا نو را داشته باشيد. آيا با انواع کلاس‌ها موتوري، آشنايي کافي و حداقلي داريد؟ مدل موردعلاقه شما يا همان کلاسي که دوست داريد زير پايتان باشد کدام است؟ با ما باشيد تا کلاس‌هاي مختلف موتورسيکلت را به شما عزيزان معرفي کرده و بگوييم که تفاوت آن‌ها در چه چيزي است. در ابتدا بايد از خودتان دو سؤال خيلي مهم و کليدي را بپرسيد اول اينکه هدف شما از خريدن اين موتورسيکلت به‌خصوص (جداي از مبلغي که قصد داريد برايش هزينه کنيد) چيست؟ آيا قصد داريد که با دوستان خود و يا تنهايي به سفرهاي مختلف بيرون شهري رفته و از جاده‌هاي خاکي و بعضاً نامناسب استفاده کنيد يا اينکه تنها مسير شما، همين جاده‌هاي آسفالت درون‌شهري با مسافت‌هاي کوتاه است؟ پس ابتدا بايد به اين سؤال بسيار مهم پاسخ دهيد تا بهتر بتوانيد موتوري که قصد خريدنش راداريد، انتخاب کنيد. مورد دوم هم اينکه آيا فرد دست به آچاري هستيد يا خير؟ آيا اصلاً مهارتي در کارهاي هرچند ساده موتوري که ممکن است براي هرکسي پيش بيايد داريد يا براي انجام آن‌ها، حتي در کوچک‌ترين مواقع، به يک مکانيک نياز خواهيد داشت؟ البته نبايد نگران نبود زيرا خيلي‌ها هستند که باوجود داشتن موتورسيکلت اما خودشان ترجيح مي‌دهند که دست به آچار بودن را به عهده مکانيک بگذارند. پس انتخاب يک موتورسيکلت با توجه به سال کارکرد و قطعات آن، مي‌تواند بسيار مهم باشد. سطح مهارت‌هاي خودتان را در نظر بگيريد هيچ شرمندگي و خجالتي از مبتدي بودن در رانندگي موتورسيکلت وجود ندارد. بالاخره بايد از يکجايي شروع کرد تا با توجه به مهارت‌هايي که در اثر تجربه و آموزش به دست مي‌آيند، به يکجايي رسيد. حتي حرفه‌اي‌ترين دوستان و رانندگاني که مي‌شناسيد نيز بدون شک، روزي بسيار مبتدي و تازه‌کار بوده‌اند. پس هميشه بايد اين را به خاطر داشته باشيد که بسته به ميزان تلاش و زماني که مي‌خواهيد براي موتورسواري‌تان خرج کنيد، مهارت‌هاي لازم را پيدا خواهيد کرد. پس با خودتان در مورد مهارت‌هاي فعلي موتوري‌تان صادق باشيد. اگر هنوز هيچ‌چيزي در مورد موتورها نمي‌دانيد و تجربه رانندگي با اين وسايل جذاب ولي خطرناک را تاکنون نداشته‌ايد، کمتر به سراغ موتورهاي حجيم و قدرتمند و موتورهاي سنگين‌وزن برويد؛ زيرا اين موتورها همان‌قدر که مي‌توانند برايتان جذاب و لذت‌بخش جلوه کنند، مي‌توانند خطرآفرين نيز باشند. به فيزيک بدني خودتان توجه ويژه‌اي داشته باشيد اين‌يک مسئله بسيار مهم در رانندگي با موتورهاست. برخلاف خودروها که ارتفاع صندلي‌شان قابل تنظيم بوده و راننده مي‌تواند به دلبخواه خود، آن را تنظيم کند اما بسياري از موتورسيکلت يا به‌نوعي مي‌توان گفت که اکثر آن‌ها در کشورمان، هيچ‌گاه چنين قابليتي براي تنظيم اندازه صندلي خود ندارند. اگر موتورسيکلت چه برايتان بزرگ باشد و چه آن‌قدر کوچک که اذيتتان کند، باعث مي‌شود که تعادل و کنترل شما روي آن، کم شده و در مواقع ضروري نتوانيد آن‌طور که بايدوشايد، از عهده آن برآييد. پس، قبل از خريدن و يا در هنگام تست موتور، اين نکته اندازه بودن، رسيدن هردوپايتان به زمين در حالتي که صاف روي صندلي نشسته‌ايد، راحت رسيدن دست‌ها به‌فرمان موتور و مواردي از اين قبيل را به خاطر داشته باشيد. موتورهاي استاندارد يا نيکد (Naked) موتورهاي استاندارد همان‌گونه که از نامشان نيز پيداست، داراي هيچ‌گونه قطعه اضافي براي زيباتر جلوه دادن نيستند که بخواهيم نگرانشان باشيم. اين نوع از موتورها، باقابليت اطمينان مدرن و سبک طراحي کلاسيکشان، مي‌توانند رانندگي لذت‌بخش و خوبي را به راننده خود تحويل دهند. موتورهايي مانند ترايامف بونويل (Triumph Bonneville) و دوکاتي اسکرمبل (Ducati Scrambler) ازاين‌دست موتورها هستند. موتورهاي کلاس نيکد نيز تقريباً مانند همين استانداردها هستند منتها با اين تفاوت که دوست دارند استايل به نسبت مدرن‌تري را داشته باشند و حتي ممکن است به خاطر ظاهر هرچه تهاجمي‌ترشان، داراي سبک طراحي صندلي به‌گونه‌اي جذاب‌تر نسبت به موتورهاي استاندارد باشند. موتورهايي همچون دوکاتي مونستر، ياماها ام تي، ام وي آگوستا بروتال و خانواده دراگستر (Dragster) ازاين‌دست هستند. موتورهاي اسپرت اين موتورها همان‌گونه که از نامشان نيز پيداست، به‌گونه‌اي طراحي مي‌شوند که هم جذابيت بيشتري داشته باشند و هم داراي عملکرد و آئروديناميک بهتر و بهينه‌تري باشند. موتورهاي اسپرت، معمولاً داراي پيشرانه‌هايي با حجم کمتري نيز هستند که ظاهر آن‌ها و همچنين قدرت توليدي‌شان، مي‌تواند برترين مؤلفه متمايزکننده‌شان باشد. موتورهايي همچون ياماها YZF-R3، کاوازاکي نينجا 400 و يا موتورهاي ايتاليايي همچون دوکاتي پانيگال وي 4(Panigale V4) يا آپريليا RSV4 1100 از دسته‌موتورهاي اسپرت بازارهاي جهاني هستند. موتورهاي آفرود اما اين دسته از موتورها و کلاس آفرود، همان‌گونه که در دنياي خودروها نيز ممکن است با انواع خودروهاي آفرود آشنايي داشته باشيد، براي افراد ماجراجويي مناسب هستند که مي‌خواهند به سفرهاي جاده خاکي و مسيرهاي صعب‌العبور بروند. پس اين موتورها هم ازنظر سيستم تعليق و شاسي و هم قدرتي، بايد بتوانند در چنين مسيرهايي، توانايي خود را به نمايش بگذارند. موتورهاي جاده‌اي مخصوص ماجراجويي لغت انگليسي ادونچر (Adventure) براي اين کلاس موتوري انتخاب‌شده است زيرا از نوع موتورسيکلت و با توجه به اين تصوير نيز مي‌توان نوع کارکرد آن را فهميد. موتورهايي همچون بي ام و R 1250 GS يا موتور ژاپني ياماها Tenere 700 ازاين‌دست موتورسيکلت‌ها هستند. اين موتورها به‌نوعي هم مي‌توانند قابليت موتورهاي کلاس آفرود را به راننده خود هديه دهند و هم داراي راحتي و فضاي بيشتري براي بار و وسايل او هستند. موتورهاي کروزر اين موتورها حس و حال خود رادارند. به‌نوعي مي‌توان گفت که رانندگي با موتورهاي کروزر، حال و هواي خاص خودش را داشته و بايد عاشق اين نوع موتورها باشيد تا بتوانيد از رانندگي با آن‌ها لذت ببريد. شايد در دنياي موتورسيکلت‌ها، دوکلمه‌اي که با اين کلاس عجين شده است «هارلي-ديويدسون» باشد که رنگ مشکي و طراحي جذاب و متفاوت موتورهايش، طرفداران خود را سر ذوق مي‌آورد. همچنين در کنار موتورهاي هارلي، ديگر موتورهايي همچون هوندا ربل (Rebel) و يا ترايامف راکت 3، از ديگر موتورهايي هستند که در کلاس کروزر قرار مي‌گيرند. موتورهاي تورينگ همچنين يک کلاس متفاوت ديگر نيز وجود دارد که در آن مي‌توانيم شاهد موتورهايي همچون کاوازاکي کانکورس 14(Concours) و بي ام و K 1600 باشيم. اين موتورها نيز به‌نوعي مانند کلاس ادونچر، مي‌توانند براي سفرهاي غير آفرود و جاده‌اي مناسب باشند. البته در اين کلاس موتوري، برندهاي مختلف، اين موتورها را با اندازه‌هاي متفاوتي توليد مي‌کنند تا افراد تازه‌کار اگر علاقه‌مند به اين کلاس هستند، بتوانند از آن‌ها لذت ببرند. اسکوتر آخرين کلاس از اين وسايل نقليه دوچرخ نيز کلاس اسکوتر است. موتورهايي همچون وسپا ايتاليايي يا بي ام و C 650 و يا همين موتورسيکلت‌هاي ويو (Wave) که در کشورمان زياد ديده مي‌شود، در اين کلاس قرار مي‌گيرند. موتورهاي اسکوتر با لاستيک‌هايي کوچک‌تر، پيشرانه‌اي بسيار کم‌حجم‌تر، سبک‌تر، با اندازه کوچک‌تر طراحي مي‌شوند. همچنين يکي از ويژگي‌هاي موتورهاي اسکوتر اين است که جاي پا براي راننده دارند تا پاي موتورسوار از عرض موتور بيرون نزند و خطر کمتري در هنگام بروز يک حادثه، متوجه پاي او شود. موتورهاي اسکوتر، همان‌طور که حدس زده‌ايد، مناسب مسيرهاي کوتاه و شهري هستند.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره