نماد آخرین خبر

آشنایی با نسل‌های موجود از تویوتا کمری در ایران

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ با وجود آن‌که امروزه خودروهاي کراس‌اوور، هاچ‌بک کراس و شاسي بلند در بازار خودرو ايران و جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند، همچنان مشتريان براي خريد يک خودرو نخست به دنبال سداني همچون تويوتا کمري مي‌گردند.

توليد تويوتا کمري از سال 1979 آغاز شد و از آن سال تاکنون، هشت نسل از اين خودرو به بازار جهاني عرضه شده‌ است که برخي از نسل‌ها را در کشورمان شاهد بوده‌ايم. عمده حضور تويوتا کمري در ايران به نسل پنجم، ششم و هفتم آن باز مي‌گردد که با تغيير قوانين واردات، از ابتداي دهه هشتاد خورشيدي تاکنون در بازار کشورمان حضور داشته‌اند.

واردات انبوه تويوتا کمري توسط نماينده اين شرکت يعني ايرتويا در کنار قيمت قابل قبول و تازگي اين خودرو براي مشتريان، عده زيادي را به سمت خريد کمري هدايت کرد. علاوه برآن تويوتا کمري از کيفيت ساخت و دوام خوبي برخوردار بوده و امکانات رفاهي قابل قبولي را در خود جاي داده بود.

نسل پنجم تويوتا کمري، هجوم همه‌ جانبه
نسل پنجم تويوتا کمري که عمدتا در ايران با نام کمري گرند شناخته مي‌شود، يکي از محبوب‌ترين نسل‌هاي اين خودرو است که البته در کشورمان نيز حضور گسترده‌اي داشت. اين خودرو در مدل 2005 و در دو تيپ GLI و XLI به بازار کشورمان راه پيدا کرد.

با وجود آن‌که تويوتا کمري در بازار جهاني رقيب نيسان آلتيما محسوب مي‌شود، اين خودرو در کشورمان با محصول بزرگتر نيسان يعني نيسان ماکسيما که در آن دوران در پارس خودرو مونتاژ مي‌شد، به رقابت پرداخت. پيشرانه‌هاي مورد استفاده در اين نسل تويوتا کمري بين 152 الي 186 اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کردند.
اکثر نمونه‌هاي تويوتا کمري نسل پنجم در ايران از پيشرانه 2.4 ليتري چهارسيلندر بهره‌مند هستند و از گيربکس پنج سرعته دستي يا چهار سرعته اتوماتيک استفاده مي‌کنند که البته گيربکس اتوماتيک را بايد به صورت سفارشي روي خودرو انتخابي فعال مي‌کردند.

تيپ کمري گرند اما مشخصات قوي‌تري دارد و به پيشرانه شش سيلندر سه ليتري و گيربکس چهار سرعته اتوماتيک به صورت استاندارد مجهز است. همين مشخصات فني قابل قبول عمده دليل شهرت بالاي اين نسل در ميان فعالان بازار بود. کمري گرند به خوبي توانست طي دوران حضورش نيسان ماکسيما را به چالش بکشد و البته اين رقابت همچنان ادامه دارد.

امروزه نسل پنجم تويوتا کمري به وفور در بازار قابل مشاهده است و رقيب مستقيمي براي سدان‌هاي چيني صفرکيلومتر محسوب مي‌شود. رقابت شديد بين يک خودرو خوش‌نام کارکرده و محصولات تازه وارد چيني، همواره رقابت جذابي بوده است که البته عده‌اي از مشتريان همواره گزينه خريد کمري را انتخاب مي‌کنند.


نسل ششم تويوتا کمري، وقتي همه به کمي آرامش نياز دارند!
نسل ششم تويوتا کمري در سال 2007 معرفي شد که در طراحي ظاهري آن، تويوتا سعي کرده بود کمي ملايم و متعادل عمل کند، به اميد آن‌که عده بيشتري از خانواده‌ها و خريداران محافظه کار جذب اين خودرو شده و نسبت به خريد کمري اقدام کنند.

با اين وجود نسل ششم تويوتا کمري به هيچ عنوان خودرو کندي نبود، پيشرانه و قواي فني اين خودرو عملکرد قابل قبولي داشتند و وزن اين نسل نيز نسبت به نسل قبلي تا حد زيادي کاهش يافته بود.

همانند نسخه قبلي، واردات تويوتا کمري در نسل ششم نيز توسط ايرتويا انجام شد که نسخه‌هاي عرضه شده در سه تيپ GL يا لوآپشن، GLX يا فول آپشن و SE يا اسپرت طبقه بندي مي‌شدند. البته اين خودرو توسط اشخاص مختلفي با مبدا‌هاي سفارش گذاري متفاوتي نيز وارد بازار شد، به همين دليل ممکن است امروزه با يک تويوتا کمري تيپ ليميتد از نسل ششم مواجه شويد.

اين نسل از تويوتا کمري با تريم‌هاي مختلف کابين همچون مشکي، طوسي و کرم به بازار عرضه شد که هرکدام از تريم‌هاي داخلي مربوط به يک تيپ خاص مي‌شود. نسخه‌هاي وارداتي اين نسل عمدتا از پيشرانه چهار سيلندر چهار سيلندر 2.4 ليتري با 158 اسب‌بخار قدرت و گيربکس پنج سرعته اتوماتيک بهره‌مند هستند اما در ميان نسخه‌هايي که به صورت شخصي وارد شده‌اند، مي‌توان نمونه‌هاي مجهز به پيشرانه شش سيلندر را نيز مشاهده کرد که از روي خروجي‌هاي اگزوز دوگانه قابل تشخيص هستند.

در اين زمان، دوران نيسان ماکسيما در پارس خودرو به پايان رسيده بود اما رقباي جدي‌تري براي تويوتا کمري در راه بودند. هيونداي سوناتا و هيونداي آزرا در نسخه‌هاي شش سيلندر وارد بازار شده بودند و کيا اپتيما نيز خود را به عنوان رقيب جدي کمري مطرح کرده بود.

اين رقابت پس از گذشت بيش از يک دهه در بازار خودروهاي دست دوم ادامه دارد و تاثير قابل توجهي بر فروش کمري در اين سال‌ها گذاشته است. البته طرفداران برندهاي ژاپني از جمله تويوتا اعتقاد دارند که خودروهاي کره‌اي هيچ‌وقت از نظر دوام و ماندگاري به پاي تويوتا کمري و ساير محصولات مشابه نخواهند رسيد.


نسل هفتم تويوتا کمري، وقتي همه چيز دگرگون مي‌شود
نسل هفتم تويوتا کمري در سال 2012 و در سکوت خبري رونمايي شد. تويوتا در طراحي اين نسل استفاده از فرم بدنه سيال را کنار گذاشته و خودرويي منظم و کمي هجومي را طراحي کرده بود.

اين ظاهر اما در ميان فعالان حوزه خودرو محبوبيت پيدا نکرد و بسياري آن را يک عقب گرد از سوي تويوتا قلمداد کردند. تويوتا کمري همواره به عنوان خودرويي آرام و باوقار شناخته مي‌شد اما تويوتا تصميم گرفته بود در نسل هفتم اصالت هميشگي را زير پا گذاشته و محصولي اسپرت به بازار عرضه کند.

نسل هفتم از تويوتا کمري شباهت‌هاي بسياري با تويوتا آريون داشت و همين مساله به بازاريابي اين خودرو در کشورمان ضربه زد. اگر مشتريان به دنبال يک تويوتا اسپرت بودند، تويوتا آريون را بر مي‌گزيدند. افرادي نيز که به دنبال خريد سدان‌هاي آرام و خانوادگي با سواري نرم بودند، هيونداي سوناتا و هيونداي آزرا را به عنوان گزينه پيش رو مي‌ديدند.

در کنار اين موارد، عرضه نسل جديد کيا اپتيما با طراحي اسپرت و نوآورانه نيز مانع ديگري بر سر راه فروش تويوتا کمري بود. درست است که تويوتا برند معتبرتر و شناخته‌شده‌تري نسبت به کيا محسوب مي‌شود اما هنگام خريد خودرو، بودجه است که حرف آخر را مي‌زند.

در حقيقت مشتريان ايراني هنگام خريد خودروهاي وارداتي توجه زيادي به آپشن‌ها و امکانات رفاهي خودرو انتخاب شده نشان مي‌دهند و تمايل دارند تا مشخص شود براي خريد چه چيزي پول مي‌پردازند. در چنين بازاري، قطعا خريد کيا اپتيما بيشتر از تويوتا کمري نسل هفتم براي مشتري ارزش افزوده به بار خواهد آورد.


فيس ليفت نسل هفتم تويوتا کمري، اصلاحات تدريجي
آخرين نسخه‌هاي وارد شده از تويوتا کمري به بازار کشورمان، نسخه‌هاي فيس ليفت شده نسل هفتم هستند که در مدل 2016 و در تيپ GLX وارد بازار کشورمان شدند. تويوتا کمري تيپ GLX علاوه بر امکانات نسخه اصلي، تجهيزات ديگري همچون سيستم صوتي مجهز به 6 بلندگو، پورت USB و AUX، دکمه‌هاي کنترل سيستم صوتي روي فرمان، زه جانبي همرنگ بدنه، صندلي‌هاي عقب تاشو به‌همراه جاي دست، گرمکن شيشه عقب، سانروف، تنظيم ارتفاع نور چراغ‌هاي جلو، نويگيشن، صندلي برقي راننده، مه شکن جلو و دوربين دنده عقب بود که اين خودرو را رقابتي‌تر از گذشته جلوه مي‌داد.

اين خودرو با هدف رفع ايرادات وارد شده به نسل هفتم وارد بازار شد و بيشتر از آن‌که يک فيس ليفت باشد، نسلي جديد از تويوتا کمري به شمار مي‌رفت. همانند نسخه‌هاي گذشته، در اين نسل نيز رقابت تويوتا کمري با هيونداي سوناتا و کيا اپتيما در بازار ادامه يافت.

علاوه بر موارد گفته شده، مشتريان ايراني قادر بودند تا خريد کمري با پيشرانه هيبريدي را نيز در اين نسل تجربه کنند. با اين وجود به دليل افزايش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملي، قيمت تويوتا کمري نسل هفتم نسبت به نسل ششم و پنجم به شدت افزايش يافته بود و خريداران آن روز به روز کاهش مي‌يافتند.

فيس ليفت نسل هفتم تويوتا کمري با تيپ‌ XLE نيز در بازار موجود است و مي‌توان برخي نسخه‌هاي اين خودرو را در گوشه و کنار نمايشگاه‌هاي خودرو يافت. در نهايت نيز واردات خودرو به کشورمان متوقف شد تا هيچ‌گاه شاهد عرضه نسل هشتم کمري در کشورمان نباشيم.


تکامل تدريجي يک سدان ميان‌رده
اگر به تاريخچه نسل‌هاي موجود از تويوتا کمري در کشورمان نگاهي بيندازيم، متوجه خواهيم شد که تمامي آن‌ها يک اصل را در ساخت خود رعايت کرده‌اند و آن اصل دوام بالا و استهلاک پايين بوده است. برخلاف بسياري از خودروهاي وارداتي، در صورتي که مالک با کمري خود رفتار مناسبي داشته باشد، تا سال‌ها نياز به انجام تعميرات اساسي و هزينه‌هاي گزاف نخواهد داشت.

در کنار اين مسائل، تويوتا کمري تا همين اواخر از چهره جذابي برخوردار نبود و همين عامل موجب رويگرداني بخش بزرگي از مشتريان شده بود. از سال 2016 بود که تويوتا متوجه شد بايد خودروهايش را زيبا طراحي کند و اين دوران مصادف با رشد روزافزون فروش محصولات اين شرکت در بازار جهاني بود.

در مجموع بايد گفت که تويوتا کمري در تمامي نسل‌هاي عرضه شده همچنان خودرويي با ارزش خريد قابل توجه است و در صورتي که بتوانيد نسخه مناسبي از اين خودرو را متناسب با بودجه خود بيابيد، تا سال‌ها از مزاياي خريد کمري بهره‌مند خواهيد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره