در چنین شرایطی نباید از خودروسازان توقع کیفیت داشت

خودرو بانک/ افزايش شديد قيمت خودروهاي هاي داخلي با واکنش هاي زيادي مواجه شد و حتي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي آرام کردن افکار عمومي، وعده توليد يک خودروي ارزان قيمت را به مردم داد، در صورتي که خودروي پرايد به دليل کيفيت و ايمني بسيار پايين از خط توليد خارج شد و اين خودرو همين حالا در نسخه 131 با قيمتي بيش از 80 ميليون توماني و نسخه 111 آن با قيمتي بيش از 90 ميليون تومان در بازار معامله مي شود که براي خيلي از مردم دست نيافتني شده است. با اين حال، احمد نعمت بخش چهره شناخته شده صنعت خودروسازي که در طول سال هاي اخير تنها پيرامون زيان ده بودن خودروسازان صحبت کرده و هميشه خواستار افزايش قيمت خودرو بوده است، در روز گذشته هم به زيان ده بودن خودروسازان اشاره کرد و افزود که مردم باتوجه به شرايط کنوني، نبايد از خودروسازان توقع کيفيت بالا را داشته باشند.
احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان با اشاره به اين موضوع که افزايش جديد قيمت هاي خودرو کمکي به شرکت هاي خودروسازي نمي کند و همچنان زيان ده هستند، عنوان کرد که شرکت هاي خودروسازي تا زماني که با زيان توليد کنند، نبايد توقع کيفيت از آنان داشته باشيم. علاوه بر اين با استانداردهايي که سازمان ملي استاندارد تدوين کرده است، امکان توليد خودروي ارزان قيمت شدني نيست و با اين استانداردها، نمي توان خودرويي با قيمت کمتر از 8 هزار دلار در جهان پيدا کرد.
نعمت بخش در ادامه صحبت هاي خود اضافه کرد که توليد خودروي ارزان قيمت فقط زماني ممکن است که استانداردها کاهش پيدا کند که در اين صورت سلامتي مردم به خطر مي افتد. از طرفي سازمان محيط زيست به دليل مسائل زيست محيطي با توليد چنين خودرويي موافقت نمي کند. در خصوص تفاوت قيمت خودروهاي جايگزين پرايد هم بايد گفت که مقصر کاهش قدرت خريد مردم خودروسازان نيستند و طي چند سال گذشته هيچ کالايي کمتر از خودرو رشد نکرده است. در طول يکسال اخير قيمت مواد اوليه خودرو 80 درصد افزايش پيدا کرده، درحالي که شوراي رقابت مجوز افزايش 23 درصدي قيمت خودرو را صادر کرده است.
نعمت زاده بار ديگر با تاکيد بر تعيين قيمت خودرو در حاشيه بازار و يا کشف آن در بورس، اعلام کرد تا زماني که قيمت خودرو تک نرخي نشود، فساد از بين نخواهد رفت و قيمت دو نرخي خودرو منشا رانت و فساد خواهد بود. با تک نرخي کردن قيمت خودرو، ديگر نيازي به قرعه کشي خودرو هم نيست و مردم براي خريد هجوم نمي آورند و خودروسازان هم از زيان خارج مي شوند!. حال وقتي خودروسازان با زياد توليد مي کنند، چرا بايد توقع کيفيت را از آنان داشته باشيم؟!.