آیا دوو سیلو می تواند هنوز خودروی قابل اطمینانی باشد؟




خودرو بانک/ تاريخ خودروسازي ايران از محصولاتي انباشته شده که براي مدت کوتاهي در بازار حضور داشتند، آمار فروش متوسطي کسب کردند و پس از آنکه توليدشان متوقف شد به محبوبيت فوقالعاده بالايي در بازار دست يافتند. دوو سيلو و هيونداي آوانته چنين خودروهايي هستند که پس از توقف توليد افزايش شهرت فوقالعادهاي را تجربه کردند.
البته لازم به ذکر نيست که دوو سيلو بخش عمدهاي از تاريخ زندگاني خود را سپري کرده و اندک اندک به ورطه فراموشي کشيده ميشود و جاي خود را به محصولات نوبرانه بازار ميدهد. اين خودرو در فاصله سالهاي 1375 تا 1384 به توليد رسيد و در بازاري انبوه از خودروهاي اروپايي و ژاپني توانست خوش بدرخشد.
بايد توجه کرد که در آن دوران خبري از خودروهاي رنگارنگ چيني نبود و تمامي شرکتهاي فعال در حوزه خودرو بر واردات يا توليد خودروهاي اروپايي و ژاپني تمرکز داشتند. پژو 405 و رنو 21 دو محصول ايران خودرو و سايپا بودند که با تکيه بر مواردي همچون تيراژ بالا و گستردگي دامنه فعاليت شرکت، دوو سيلو را تهديد ميکردند. در بخش وارداتيها نيز محصولاتي همچون تويوتا کرونا، هوندا آکورد و ميتسوبيشي گالانت ستارههاي درخشان بازار بودند.
رقابت کهنسال با کارکشته و تازه کار
اما اکنون و پس از گذشت چند دهه از آن دوران طلايي، آيا خودروهايي همچون دوو سيلو هنوز ارزش خريد دارند؟ براي پاسخ به اين سوال بايد به ذات هر خودرو مراجعه کرد. براي مثال خودروهايي همچون رنو 21 يا دوو اسپرو قواي فني شديدا پراستهلاکي دارند و امروزه دچار مشکل کمبود شديد قطعات يدکي هستند، به همين دليل کمتر نمونه سالم و نسبتا تميز از رنو 21 را ميتوان يافت. در مورد دوو اسپرو نيز يافتن نسخه سالم و با ارزش کار چندان راحتي براي خريدار نخواهد بود.
در سوي مقابل خودرويي همچون دوو سيلو قرار گرفته است که از توليد آخرين نمونه آن، بيش از 15 سال ميگذرد و همچنان خود را به عنوان گزينهاي در بازار خودروهاي کارکرده مطرح ميکند. چنين حالتي در خصوص ديگر محصول مونتاژي کرهاي يعني دوو ماتيز نيز ديده ميشود. شکي نيست که دوو سيلو نسبت به خودروهاي همسال و همرده خود ارزش خريد بيشتري دارد اما آيا واقعا پرداخت وجه براي خريد خودرويي متعلق به دو دهه پيش، منطقي است؟
بررسي مزايا و معايب دوو سيلو
براي پاسخ به اين سوال بايد به بررسي مزايا و معايب دوو سيلو بپردازيم. در شرايط عادي مزايا دوو سيلو از معايب آن بيشتر هستند اما بسته به شرايط خريدار و نحوه دسترسي به راهکارهاي خريد خودرو يا نگهداري از آن، اين ليست متغير است.
معايب دوو سيلو
شايد نخستين مورد از ليست معايب دوو سيلو را بتوان طراحي از مد افتاده و بدنه قديمي اين خودرو دانست. دوو سيلو هم نسل خودروهايي همچون رنو 21 يا پژو 405 است، يعني خودروهايي که به بهرهمندي از کاپوتهاي کشيده و ستونهاي باريک شهرت داشتند. مشکل اصلي استفاده از اين نوع ساختار بدنه، عدم ايمني کافي هنگام تصادفات است که سرنشينان را به خطر مياندازد.
البته نميتوان طراحي خارجي دوو سيلو و پژو 405 را کاملا مردود تلقي کرد، چرا که اين گونه خودروها ميدان ديد گستردهاي را براي راننده فراهم ميکردند و به او اجازه ميدادند تا به راحتي مانورهاي لازم را انجام دهد. يادتان باشد هيچکدام از خودروهاي دهه هشتاد ميلادي مانند امروز به طيف گسترده سنسورها و رادارها مجهز نبودند.
با اين حال مهمترين مورد از معايب دوو سيلو، به ايمني پايين اين خودرو مربوط ميشود. در بازاري که دوو سيلو با خودروهايي نظير پرايد و تيبا رقابت ميکند، نبود امکاناتي همچون کيسه هوا يا سيستمهاي ترمز ABS و EBD به راحتي خريدار را از خريد دوو سيلو منصرف ميکند. البته پرايد و تيبا نيز امتياز بالايي در موضوع ايمني دريافت نميکنند با اين حال اگر تنها بخواهيم به امکانات ايمني توجه کنيم، ساپيا 131 و تيبا محافظت بيشتري از جان سرنشينان در تصادفات به عمل ميآورند.
در دنياي واقعي مسالهاي مهمتر از ايمني وجود ندارد اما در کشورمان اين شرايط متفاوت است و سهولت دسترسي به خدمات و قطعات يدکي، همواره براي خريداران خودرو عاملي تاثيرگذار بوده است. دوو سيلو در اين زمينه نمره ضعيفي دريافت ميکند چرا که يافتن قطعات يدکي اين خودرو به راحتي امکان پذير نيست و حتي انجام تعميرات دورهاي آن نيز کار آساني نبوده و شايد تنها در شهرهاي بزرگ بتوانيد اين کار را با سهولت نسبي به انجام برسانيد.
دوو سيلو در زمان عرضه يکي از رقباي عمده پژو 405 به شمار ميآمد اما هيچگاه نتوانست به عنوان رقيبي قدرتمند براي پژو 405 تلقي شود. دليل آن نيز قواي فني ضعيفي بود که دوو سيلو را در حد پرايد تنزل ميداد. اين خودرو در نمونههاي فول انژکتور حدود 75 اسببخار قدرت توليد ميکند که در مقايسه با پژو 405 مجهز به موتور دوليتري يا 1.8 ليتري، هيچ حرفي براي گفتن ندارد. نمونههاي قديميتر نيمه کاربراتوري نيز قدرت و گشتاور کمتري ارائه ميدهند.
مزايا دوو سيلو
غزل شماره 182 حافظ ميگويد: «عيبش گفتي هنرش نيز بگو». به همين بهانه به بررسي مزايا دوو سيلو نيز ميپردازيم چرا که همچنان برخي اعتقاد دارند اين خودرو در مقابل نسخههاي مشابه سمند و پژو 405 برتر ظاهر ميشود.
براي افرادي که بين خريد پرايد کم سن و سال و دوو سيلو سالخورده برسر دوراهي قرار گرفتهاند، وجود صندوق عقب جادار و بزرگ در اين خودرو يک مزيت قابل توجه و برتري بخش براي اين خودرو در مقابل پرايد محسوب ميشود. طبيعي است که در اين محدوده قيمتي از بازار، سداني با اين ابعاد صندوق وجود ندارد.
استهلاک پايين جلوبندي نيز يکي ديگر از مزايا دوو سيلو تلقي ميشود. اين مساله همواره يکي از دغدغههاي مشتريان هنگام خريد خودروهاي فرانسوي همچون پژو 206 و پژو 405 بوده است، چرا که قطعات جلوبندي اين خودروها به آساني دچار خرابي ميشوند. با توجه به هزينههاي گزاف انجام تعميرات و جادههاي نه چندان مناسب در کشورمان، اين مزيت نيز ميتوانند همچنان دوو سيلو را در کورس رقابت با ديگر خودروها حفظ کند.
تقريبا تمام کساني که يک بار سوار دوو سيلو شدهاند، متوجه سواري نرم اين خودرو و کوبش کمتر کابين در مقايسه با پژوهاي همسن و سال شدهاند. اين مورد نيز يکي ديگر از مزايا دوو سيلو به شمار ميرود.
نتيجه گيري، بالاخره بخريم يا نخريم؟
شکي نيست که امروزه دوو سيلو يک خودرو قديمي و از رده خارج محسوب ميشود که حتي از ابتداييترين امکانات ايمني که مشابه آن در خودروهاي داخلي وجود دارد نيز بيبهره است. مشکل دسترسي به قطعات يدکي و لوازم نيز به مشتريان بازار خودرو اين مفهوم را ديکته ميکند که دوو سيلو ديگر مناسب مصارف روزمره نيست و بهتر است تا به دنبال خريد خودرويي مرسوم همچون پرايد، تيبا، سمند يا پژو 405 باشيد.
توجه به اين نکته ضروري است که علاوه برآن که توليد دوو سيلو در ايران سالهاست که متوقف شده، حتي خودروسازي به نام دوو نيز ديگر وجود خارجي ندارد و اين مساله بيش از هر مورد ديگري، تصميم مشتري براي خريد دوو سيلو را با ترديد مواجه ميکند.
طبيعي است دوو سيلو خودرويي نيست که ارزش نگهداري کلکسيوني داشته باشد و علاقمندان به چنين فعاليتي، خودروهايي همچون مرسدس بنز E230 يا بي ام و E36 را براي بازسازي انتخاب ميکنند. بنابراين دوو سيلو مي تواند هنوز خودرو قابل اطميناني باشد اما نه براي مدتي طولاني و خريد آن در شرايط فعلي به هيچ عنوان توصيه نميشود.