معرفی فناوری شارژر دوبل آئودی

ايران جيب/ آئودي در حال کار بر روي يک سيستم شارژر دوجهته است که به خودروهاي الکتريکي اجازه ميدهد خود را بهتر با شبکه برق منازل سازگار کنند. اين سيستم به خودروها اجازه ميدهد تا انرژي را ذخيره کرده و در صورت لزوم آن را به شبکه برق خانگي منتقل کنند.
اين فناوري به طور مشترک توسط آئودي و Hager Group توسعه يافته است و آئودي ئي ترون نخستين خودرويي است که از اين فناوري استفاده ميکند. اين فناوري به خودروهاي برقي اجازه ميدهد تا تعامل دوطرفه با شبکه برق خانگي يا تجاري داشته باشند.
بدين ترتيب يک آئودي ئي ترون اکنون ميتواند با استفاده از سيستم شارژر دوجهته، از هر منزل مسکوني يا واحد تجاري انرژي الکتريکي دريافت کند يا اينکه اين انرژي را در اختيار واحد مسکوني يا تجاري قرار دهد.
سيستمي براي استقلال از شبکه برق سراسري
به گفته آئودي، اين سيستم به ويژه براي افرادي که در منزل خود از پنلهاي خورشيدي استفاده ميکنند، مفيد خواهد بود؛ چرا که اين افراد ميتوانند انرژي توليد شده از طريق پنلهاي خورشيدي را در باتري آئودي ئي ترون ذخيره کرده و در مواقع لزوم از آن استفاده کنند.
سخنگوي آئودي در اين مورد ميگويد: «سيستم شارژر دوجهته پتانسيل خوبي براي کاهش هزينههاي برق مصرفکنندگان خانگي دارد و علاوه بر آن ميزان بار وارد شده بر شبکه برق را نيز کاهش ميدهد.»
سيستم شارژر دوجهته، اتصال خوبي بين شبکه برق خودرو و واحد مسکوني يا تجاري ايجاد ميکند و با کمي اغماض ميتوان گفت که يک واحد مستقل الکتريکي ميسازد که از شبکه برق سراسري بينياز خواهد بود.
فرآيندهاي تحقيقاتي موازي
آئودي اولين شرکتي نيست که بر روي اين فناوري تحقيق ميکند. در سال ۲۰۱۷ نيز نيسان طرح مشابهي را در دانمارک اجرا کرد و به مشتريان خود اجازه داد تا يک شارژر معکوس را نيز همراه اتومبيل خود خريداري نمايند.
اين شارژر فرآيند شارژر خودرو را معکوس مينمود و باتري خودرو را به منبعي براي تأمين انرژي الکتريکي خانه تبديل ميکرد. اين طرح بعدها در انگلستان نيز اجرا شد. نيسان به دنبال آن است تا اين فناوري را به يک واقعيت همهگير تبديل کند.
رنو نيز ديگر شرکتي است که بر روي سيستم مشابهي کار ميکند. در سال ۲۰۱۹ اين شرکت ناوگاني از خودروهاي رنو زوئي را براي اتصال به شبکه برق خانگي تغيير داد و طرح آزمايشي خود را در ۱۵ نقطه از اروپا اجرا نمود.
برخلاف سيستم نيسان که در آن واحدهاي ذخيره کننده انرژي در منزل مالکان خودروها نصب ميشوند، در سيستم رنو اين واحدها روي برد الکتريکي خودرو قرار ميگيرد و از اين جهت اجراي سادهتري دارد.
در سيستم شارژر دوجهته آئودي، ئي ترون با يک جعبه ديواري متناوب با ظرفيت شارژ ۱۲ کيلووات و همچنين يک واحد ذخيرهسازي در منزل با ظرفيت ۹ کيلووات فعاليت ميکند.
به دليل ميزان ولتاژ متناوب شبکه برق خانگي، آئودي ادعا ميکند ارتباط بين سيستم برق خودرو و شبکه برق واحد مسکوني به مبدل احتياجي ندارد و به همين دليل با سيستمي بسيار کارآمد مواجه هستيم.
با اين حال برخي کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از چنين سيستمي چندان کارا نيست. نتايج مطالعه دانشگاه هاوايي در سال ۲۰۱۸ نشان داد که استفاده از خودرو الکتريکي براي تأمين برق منازل، منجر به تخريب باتري خودرو خواهد شد.