نماد آخرین خبر

مقایسه کیا سراتو آپشنال با سانگ یانگ تیوولی

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ قبل از شروع بررسي بايد بگوييم که رقابت امروز ما از هيچ‌کدام از استانداردهاي جهاني براي بررسي اين دو خودرو پيروي نمي‌کند. درواقع مقايسه يک ماشين قديمي که چندين نسل از آن گذشته است با رقيبي که مدت‌زمان زيادي از معرفي آن نمي‌گذرد، آن‌هم در شرايطي که ابعاد و سگمنت ماشين‌ها باهم متفاوت‌اند عقلاني نيست؛ اما چه کنيم که در بازار ما به علت قانون منع واردات و تحريم‌هاي خودرويي با انتخاب‌هاي محدود روبه‌رو هستيم.

اين روزها بازار خودرو در بدترين شرايط ممکن به سر مي‌برد زيرا حتي در حال حاضر هيچ‌گونه نظارتي بر نحوه قيمت‌گذاري خودرو در بازار وجود ندارد و قيمت خودروها به‌طور افسارگسيخته‌اي، افزايش مي‌بايد. پس در همين ابتدا عذر مارا پذيرا باشيد؛ چون مجبوريم گاهي به مقايسه‌هاي غيراستاندارد و غيرمتعارف که فقط بر روي پارامتر قيمت استوار است بپردازيم.

اين بار قرار است تا در کنار هم مقايسه‌اي کوتاه ميان کيا سراتو آپشنال با سانگ يانگ تيوولي داشته باشيم تا ببينيم کدام‌يک از اين دو خودرو ارزش خريد بيشتري دارند.

 معرفي کيا سراتو
کيا موتور در سال ۲۰۰۳ اقدام به طراحي و توليد يک سدان متوسط شهري به نام سراتو کرد. به علت فروش بالاي اين خودرو در بازارهاي جهاني کمپاني کيا تصميم گرفت تا نسل دوم اين خودرو را در سال ۲۰۰۸ روانه بازار کند. از نکات قابل‌توجه اين است که اين خودرو توسط پيترشراير معروف طراحي‌شده است و شايد علت اين‌که اين ماشين هنوز طراحي قديمي و زننده‌اي ندارد اين باشد.

نسل دوم کيا سراتو، با پلت فرم هيونداي النترا XD مشترک است و اين نسل تا سال 2013 در خط توليد کياموتورز بود. اين خودرو در سه کلاس هاچبک، سدان و کوپه توليد شده است که فقط مدل کوپه و سدان آن به بازار داخلي ما راه پيدا کردند. اما در سال 1393 بود که سايپا اقدام به توليد نسل دوم کيا سراتو در ايران کرد. عليرغم اين‌که نسل سوم اين خودرو با کد YD در ايران حضور داشت و سايپا اقدام به توليد نسل دوم با کد TD و قديمي، اين خودرو کرده بود اما اين خودرو توانست فروش نسبتاً خوبي را در بازار ايران تجربه کند و طرفداران بسيار داشته باشد.

 معرفي سانگ يانگ تيوولي
خودروي سانگ يانگ تيوولي يک کراس اوور کوچک کره‌اي است که در سال 2015 براي بازار کره جنوبي معرفي شد. اين اولين خودروي اين شرکت پس از واگذاري به شرکت خودروسازي ماهيندرا است. در سال 2016 بود که رامک خودرو نماينده رسمي سانگ يانگ در ايران اقدام به واردات خودرو تيوولي کرد که اين خودرو به علت داشتن ظاهر نسبتا خوب، برندکره اي و از همه مهم تر کراس اوور بودن توانست به‌سرعت به محبوبيت زيادي در بين ايراني‌ها برسد. تيوولي در سه تيپ اسپرت و اليت و آمور به ايران آمد که تفاوتشان در يک سري آپشن ها مثل سانروف است؛ در اين برسي مدل اليت آن را براي رقابت با کيا سراتو آپشنال در نظر گرفته‌ شده است.

چالش اول طراحي ظاهري
در مورد استايل ظاهري سراتو مي‌توان گفت ساده، جذاب، زيبا و هماهنگ است. از نکات مهم در طراحي اين خودرو مي‌توان به چراغ‌هاي خشن جلو، جلوپنجره کرومي اسپرت و فرم برآمده کاپوت اشاره کرد که همه اين موارد در کنار خطوط بدون اغراق، پخته و منطقي بدنه، سراتو را هنوز زيبا و شکيل نشان مي‌دهند که حتي هنوز هم بعد از گذشت چندين سال از زمان رونمايي اين خودرو به‌سختي مي‌شود ايرادي در طراحي آن پيدا کرد. اما خوب بايد بگوييم در سال 2020 اين خودرو، بااينکه بسيار زيباست اما ديگر قديمي شده است و هيچ الماني از خودروهاي روز مثل داشتن چراغ‌هاي عدسي، طراحي اغراق گونه و …. در اين خودرو ديده نمي‌شود.

اما نکته مهم ديگر در نماي جانبي رينگ نصب‌شده بر روي کيا سراتوهاي مونتاژي سايپا 16 اينچي است که زيبايي رينگ‌هاي 17 اينچي وارداتي را ندارد و اي‌کاش سايپا اين خودرو را با رينگ 17 اينچي عرضه مي‌کرد. در بررسي نماي عقب بايد بگوييم با ظاهري اسپرت و جذاب، اما ساده روبه‌رو هستيم و زيباترين بخش در طراحي عقب اين خودرو گرافيک چراغها است. اگزوز خودرو در نمونه سايپايي کرومي نيست و از لوله اگزوز ساده استفاده‌شده است.

اما اوضاع در آن سمت زمين فرق مي‌کند. در بحث طراحي تيوولي را بايد يکي از زيباترين محصولات سانگ‌يانگ دانست؛ اصلي‌ترين مشخصه در ظاهر تيوولي، جلوپنجره بسيار باريک و کشيده، که به دو سمت چراغ‌هاي جلو کشيده شده است. سپر اين خودرو فرم خاص و خشن به خود گرفته است اما گويي اين خشونت را نمي‌خواهد نشان دهد و يک آرامش در پس آن نهفته است در کل اين طراحي خوب است اما فاقد هرگونه هيجان و ايجاد آدرنالين در مخاطب است. اما در نماي جانبي اين خودرو، با خطوطي حجيم و کمي تندوتيز مواجه مي‌شويم که بسيار گيرا هستند. مخصوصاً خطوط روي گليگر جلو و عقب،که بسيار نرم به‌وسيله يک خط به بيرون آمده‌اند در کل طراحي نما کناري تيوولي زيباست و به علت استفاده از خطوط کمي نرم شمارا ياد خودروهاي با طراحي اروپا مخصوصاً ايتاليايي مي‌اندازد. در نماي عقب نيز چراغ‌هاي بزرگ و عمودي در دو طرف بيشترين ميزان جلب‌توجه را به خود اختصاص داده‌اند. ديگر نکته مهم در نماي عقب خودرو ادوات پلاستيکي نصب‌شده دور گلگيرها، رکاب و پايين درها هستند که تا سپر عقب امتداد يافته اند که همين موضوع خطاي بصري ايجاد کرده است و شما احساس مي‌کنيد که اين قطعه پلاستيکي ديفيوزر است. در کل بايد گفت طراحي تيوولي نمره خوبي را مي‌گيرد.

اعلام برنده در بخش اول بررسي ما کمي سخت است و بايد بگيم که هر دو خودرو زيبايي خاص مربوط به خود رادارند اما تيوولي به خاطر ظاهر و استفاده از المان‌هاي به‌روزتر برنده بخش اول ما است.

چالش دوم طراحي داخلي
در داخل کابين هم شرايط تا حدود زيادي مشابه با قسمت بيروني است؛ يعني در اين قسمت هم کيا از خطوط ساده‌تر و سانگ يانگ از طراحي فانتزي با اغراق بيشتر استفاده نموده است. به‌عنوان‌مثال کنسول مياني و طراحي غربيلک فرمان تيوولي، مدرن‌تر از کيا سراتو به نظر مي‌رسند. هرچند در طرف مقابل محصول کيا پشت آمپرهايي جذاب و داشبوردي ارگونوميک و طرح مناسب و ساده را پيش رويمان قرار داده اما ظاهر آن کمي قديمي شده است.

جنس مواد تشکيل‌دهنده کابين تيوولي نسبت به سراتو بهتر است اما خيلي عالي هم نيست چون تمام قطعات پلاستيکي طرح کرومي، پس از مدتي رنگشان سياه مي‌شود، چرم فرمان خودرو پس از مدتي استفاده پوست‌پوست مي‌شود و حتي گفته‌شده در کارکردهاي بالا داشبرد تيوولي زودتر از رقيب خود به صدا مي‌افتد. نفوذ صدا در کابين سراتو در دو حالت رانندگي عادي و پرشتاب نسبت به تيوولي کمتر است.

اما آپشنهاي خودرو تيوولي عبارت اند از :
کنترل پايداري(ESP)
شروع حرکت در سربالايي (HAS)
6 کيسه هوا در 10 نقطه
سانروف
ورود و خروج و استارت بدون کليد
گرمکن صندلي هاي جلو
مانيتور 8 اينچي همراه با جي پي اس
6 عدد بلندگو
فرمان 3 حالته برقي
تهويه مطبوع دو گانه اتوماتيک


در مقابل آپشنهاي خودرو کيا سراتو عبارت اند از :
2 کيسه هوا براي سرنشينان جلو
شيفتر تعويض دنده پشت فرمان
ورود و خروج و استارت بدون کليد
مانيتور 8 اينچي همراه با جي پي اس
6 عدد بلندگو
تهويه مطبوع اتوماتيک


در اين بخش با اختلاف بسيار زيادي خودرو تيوولي برنده رقابت است چون هم طراحي شيک و به‌روزتري دارد و هم از آپشنهاي بيشتري برخوردار است .

چالش سوم مشخصات فني
خوب تا اينجاي کار سانگ يانگ تيوولي با توجه بر طراحي به‌روزتر، کيفيت داخلي بهتر و آپشن هاي ايمني بيشتر برنده رقابت بوده است اما صبر کنيد سراتو سايپا در اين بخش برگ برنده خود را رو مي‌کند و شايد همين موضوع در انتخاب شما تأثير گذارد باشد.

کيا سراتو در بازار ايران با دو موتور 1.6 ليتري و 2 ليتري عرضه‌شده که خودرو بررسي ما 2 ليتري اتومات بوده که قوي‌ترين موتور موجود بر روي سراتوهاي TD در ايران بر روي نمونه‌هاي سايپايي نصب است. اين موتور 2.0 ليتري 4 سيلندر مي‌تواند 156 اسب بخار قدرت و 196 نيوتن متر گشتاور توليد کند. اين قدرت به وسيله يک گيربکس 6 سرعته اتوماتيک با قابليت تيپ ترونيک به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌شود. اما در طرف مقابل تيوولي داراي موتور 1.6 ليتر، 4 سيلندر است که ميتواند 128 اسب بخار قدرت و 160 نيوتن متر گشتاور توليد کند. قدرت موتور در تيوولي به‌وسيله يک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتيک باقابليت تيپ ترونيک به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌شود.

همان‌طور که مشاهده مي‌کنيد سراتو داراي موتور قوي‌تر نسبت به تيوولي است پس اگر شما عاشق سرعت و کورس در خيابان هستيد بهترين گزينه براي شما کيا سراتو است.

نتيجه گيري
همان‌طور که در مقدمه اين مقاله اشاره کرديم اين دو ماشين نه به خاطر شباهت‌هاي ذاتي بلکه به خاطر هم قيمت بودن با يکديگر مقايسه شدند؛ اما حالا که به قسمت نتيجه‌گيري رسيديم اوضاع مقداري پيچيده و سخت شده است. خودرو تيوولي در دو بخش اول ما برنده اين رقابت بود اما در بخش مشخصات فني که مهم‌ترين معيار در انتخاب خودرو است نتيجه را به رقيب خود يعني کيا سراتو واگذار کرد و کار را براي انتخاب برنده سخت کرده است، چون آن‌قدر مشخصات فني کيا سراتو هيجان‌انگيز و خوب است که نمي‌شود از آن دست کشيد.

اما در کل بايد بگوييم که اگر اهل رانندگي سريع و يا سفرهاي خانوادگي هستيد، بهتر است سراتو قوي‌تر و نرم‌تر را انتخاب کنيد و اگر عاشق خودروهاي شاسي‌بلند هستيد و دوست داريد خودرو با طراحي جديدتر، کيفيت داخلي بهتر داشته باشيد و کوبش زياد در محور عقب خودرو براي شما مهم نيست تيوولي گزينه مناسب‌تري براي شما است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره