برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بازار خودرو را نمی توان در کوتاه مدت کنترل کرد

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
بازار خودرو را نمی توان در کوتاه مدت کنترل کرد

پرشين خودرو/ يک کارشناس صنعت خودرو گفت: تجربه دو سال گذشته نشان داد نمي‌توان در کوتاه مدت بازار خودرو را کنترل کرد و بازار عملکرد خود را دارد، و تنها راه عملي توجه به توليد و افزايش عرضه در بلند مدت است.
اميرحسن کاکايي، با بيان اين مطلب در خصوص تعيين سقف قيمت براي انواع خودرو اظهار داشت: اين طرح در عمل اجرايي نيست و موجب مي‌شود مالکان خودرو جداي از سقف قيمت‌هاي اعلام شده، بخشي از پول خود را جداگانه و غير رسمي از خريدار دريافت کنند.

به گفته وي، اجراي اينگونه طرح‌هاي تعزيراتي در نهايت منجر به زنداني شدن تعدادي از هموطنان مي‌شود، اما تجربه نشان داده که مشکلي را حل نمي‌کند.

دولت بر افزايش توليد خودرو متمرکز شود

عضو هيئت علمي دانشکده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت، با بيان اينکه قيمت گذاري‌هاي دستوري مانع افزايش و جهش توليد شده است، افزود: دولت بجاي تمرکز بر قيمت‌هاي بازار، بايد بر افزايش و جهش توليد تمرکز کند.

وي گفت: بزرگترين مشکل صنعت خودرو اين است که طي دو سال گذشته به جاي جذب سرمايه گذاران براي توسعه صنعت و داخلي سازي قطعات وارداتي، سياست‌ها با قيمت گذاري دستوري بگونه‌اي اعمال شد که نه تنها سرمايه گذران جذب نشدند بلکه برخي سرمايه‌ها از صنعت خودروسازي خارج شد.

کاکايي با اشاره به کاهش 50 درصدي توليد دو خودروسازي بزرگ کشور اضافه کرد: ايران خودرو و سايپا حدود 2.5 سال گذشته و قبل تحريم ها، سالانه يک ميليون و 600 هزار خودرو توليد مي‌کردند، اما اکنون آمار واقعي توليد به حدود 800 هزار خودرو رسيده که درپي افزايش آن به يک ميليون و 200 هزار خودرو هستند.

آزادسازي قيمت خودرو راه نجات اين صنعت است
اين کارشناس صنعت خودرو تنها راه نجات صنعت خودروسازي را آزادسازي قيمت‌ها دانست و افزود: خود مسئولان هم به اين نتيجه رسيده اند، اما مشکل اينجا است که حاضر نيستند شجاعت به خرج بدهند، و مسئوليت دلخوري موقت مردم از افزايش قيمت را بپذيرند.

وي با اعلام اينکه عرضه خودرو در بورس هم نوعي آزاد سازي قيمت هاست، گفت: يکي از ويژگي‌هاي بازار سرمايه، شفافت است و متخصصان بورس معتقدند مي‌توان در بازار سرمايه دست دلالان را کوتاهتر و قيمت‌ها را متعادل کرد، اما اصل موضوع اين است که چه با آزاد سازي قيمت‌ها و چه با عرضه خودرو در بورس، بايد به جاي بازار، به رفع موانع و جهش توليد توجه شود.

حذف قيمت خودرو از سايت ها در بلندمدت به نفع هيچ کس نيست

عضو هيئت علمي دانشکده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اينکه کاش، نمايندگان ابتداي سال براي آزاد سازي يا عرضه خودرو در بورس تصميم گيري مي‌کردند، افزود: اکنون شش ماه سال گذشته و بعيد است بتوان درشش ماه باقي مانده سال، ميزان واقعي توليد را از 800 هزار دستگاه به يک ميليون و 600 هزار دستگاه رساند، اما مي‌تواند سرمايه و زيرساخت لازم براي ايجاد جهش توليد و افزايش 100 درصدي تيراژ را مهيا کند.

کاکايي گفت: ايجاد شفافيت به نفع همه است و مي‌توان به ابزار‌هايي همچون بورس اعتماد کرد، اما حذف قيمت از سايت‌ها در بلند مدت به نفع هيچکس نيست و فقط ابهامات را افزايش مي‌دهد.

وي با بيان اينکه ارزش پول ملي را توليد و صادرات تعيين مي‌کند، ادامه داد: توجه به افزايش و جهش توليد مي‌تواند علاوه بر ايجاد تعادل در بازار، ارزش پول ملي را نيز تقويت کند.

استاد دانشگاه علم وصنعت در خصوص علت افزايش قيمت خودرو‌ها در چند هفته گذشته هم گفت: اينکه خودرو در نگاه مردم به يک کالاي سرمايه‌اي تبديل شده يک علت، و علت ديگر ريزش شاخص بورس از دو ميليون واحد به حدود يک ميليون و 600 هزار واحد، و بي اعتمادي و خروج بخشي از سرمايه مردمي از بورس علت اصلي افزايش تقاضا و قيمت در ساير بازار‌ها همچون ارز، مسکن و خودرو شد.

کاکايي در خصوص اينکه چرا با وجود افزايش توليد، قيمت‌ها در بازار کاهش پيدا نمي‌کند، گفت: واقعيت اين است که پيوستن خريداران خودرو براي حفظ سرمايه به خريداران واقعي خودرو براي مصرف، باعث شده اختلاف زيادي بين تقاضاي خريد و عرضه واقعي خودرو باشد.


به گفته وي، واقعيت اين است که بخشي از توليد روزانه خودروسازان هم به دليل کسري برخي قطعات، تجاري و روانه بازار نمي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره