«قوچ آمریکایی» در ایران نماند

دنياي خودرو/ بهتازگي تصاويري از چند دستگاه خودرو خاص در يکي از گمرکات کشور منتشر شده است که نشان ميدهد محموله تزانزيتي ديگري از خاک کشور عبور کرده، اين در حالي است که بهدليل ممنوعيت واردات خودرو به کشور، در 2سال گذشته هيچ خودرويي بهصورت رسمي جهت دريافت و تردد دائمي پا به گمرکات کشور نگذاشته است. در اين تصاوير چند دستگاه دوج چارجر ديده ميشوند که با رنگهاي خاص و جذاب، توجه هر بينندهاي را بهخود جلب ميکنند. همچنين يک دستگاه دوج «چلنجر» و يک دستگاه دوج «دورانگو» در اين محموله ديده شدند.
تاريخچه دوج چارجر
درسال 1965 کمپاني خودروسازي دوج در آمريکا نسخه ويژهاي از دارت بهنام چارجر را روانه بازار کرد که البته سال بعد بهعنوان يک خودرو مستقل در سبد محصولات اين شرکت جاي گرفت. چارجر بهسرعت توانست آمار فروش قابلتوجهي از خود بهجاي بگذارد و به يکي از محبوبترين ماسلکارهاي آمريکايي تبديل شود. اين خودرو حدود 20سال روي خطتوليد دوج بود و پس از آن از چرخه توليد خارج شد. ازجمله اتفاقاتي که پس از دو دهه علاقهمندان خودروهاي آمريکايي را شگفتزده کرد، بازگشت دوباره اين قوچ محبوب به عرصه رقابت بود. چارجر در سال 2006 در قالب يک سدان عضلاني دوباره متولد شد و بايد دليل آن را حضور برادر تنومندش يعني چلنجر در رده خودروهاي کوپه دانست. بهرغم تغييراتي که در طراحي اين خودرو رخ داده بود، بازهم ميتوان رگههايي از اصالت نسل اول چارجر را در آن ديد. در سال۲۰۱۵ دوج به مناسبت صدمين سال فعاليت اين کمپاني مدل جديد چارجر را با چهرهاي جديد و البته مدرنتر که شامل تغييرات اساسي در ظاهر و بازنگري در سيستم انتقال قدرت بود، معرفي و رونمايي کرد.
ظاهر اصيل و جذاب
دوج چارجر تنها سداني است که در رده ماسلکارها قرار دارد، ظاهر زيبا و جذاب از نقاط قوت چارجر است که سبب شده به خودرويي خانوادگي و درعينحال جوانپسند تبديل شود. در گذشته انتقادي که درباره خودروهاي آمريکايي ميشد، درباره طراحي ساده و کسلکننده آنها بود، اما بهتازگي در طراحي محصولات آمريکايي تحولي ايجاد شده که مجال انتقاد و ايراد گرفتن را از منتقدان گرفتهاست. طراحي دوج چارجر نسل آخر درراستاي حفظ اصالت اين برند بوده و هنگام مواجهه با اين قوچ سرکش کاملا مشخص است که يک دوج چارجر پيشروي شما قرار دارد.
با نگاه کردن به قسمت جلو خودرو ميتوان اوج خشونت و ابهت را در چهره چارجر ديد، جاييکه کاپوت، گلگيرها، جلوپنجره و چراغها دستخوش تغيير شدهاند و ما را ياد محصولات ديگر اين کمپاني مياندازد. طراحي جلوپنجره از دوج دارت و فرم کلي چراغها از دورانگو 2013 الهام گرفته است. نقطه قوت نماي جلوي چارجر را ميتوان جلوپنجره کشيده آن با طراحي معروف دوج که به عريضتر جلوه دادن قسمت جلويي خودرو کمک کرده و همچنين چراغهاي داراي DayLight که در امتداد آن جاي گرفتهاند، دانست. کاپوت بلند و کشيده با خطوط تهاجمي به هرچه باابهت شدن اين قوچ کمک ميکند. با نگاه به نماي جانبي دوج چارجر، نخستين چيزي که توجه ما را به خود جلب ميکند، خطي است که از بالاي دستگيره درِ جلو به سمت گلگير جلو و بعد پايين در کشيده شده است و تا انتهاي درِ عقب امتداد دارد که از البته از نسل قبل به آن به ارث رسيده، هدف از ايجاد اين انحنا روي بدنه، عضلانيتر شدن و حجيمتر شدن است. ازديگر وجوه زيبايي ظاهر چارجر، چراغ سراسري عقب بوده که در شب چهرهاي منحصربهفرد براي آن بهارمغان ميآورد. سپر برجستهاي که در دل خود دو خروجي اگزوز را جاي داده، علاوهبر سادگي چهرهاي اسپرت و تهاجمي ايجاد ميکند.
مشخصات فني قواي محرکه
همانطور که ابتدا گفتيم کمپاني دوج نمونههاي گوناگون اين خودرو را عرضه و توليد کرده است و گلسرسبد آنها را ميتوان مدل SRT HELLCAT دانست. بهگفته کمپاني اين مدل بهصورت استاندارد با بهرهگيري از پيشرانه 8سيلندر 6.2ليتري، 707اسببخار توان خروجي توليد ميکند. چارجر هلکت با تکيه بر چنين پيشرانه قدرتمندي توانسته است عنوان يکي از سريعترين سدانهاي ساخت آمريکا را از آنخود کند. حال پس از نگاهي گذرا به هيولاي دوج، بهتر است سراغ چارجر SE برويم تا از نظر فني به بررسي آن بپردازيم. مدل SE از يک پيشرانه Pentstar 6سيلندV شکل با حجم 3.6ليتري بهره ميگيرد و توانايي توليد 292اسببخار نيرو و 353نيوتونمتر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا يکصدکيلومتر برساعت اين ماسلکار از سوي کمپاني 6.5ثانيه اعلام شده است.