برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بازار خودرو در زمستان داغ می شود

منبع
خودروکار
بروزرسانی
بازار خودرو در زمستان داغ می شود

خودروکار/ محدوديت هاي اعمال شده ناشي از ويروس کرونا در کنار موانعي همچون تامين ارز، سرنوشت توليد خودرو در نيمه دوم سال را تحت تاثير قرار داده و کارشناسان اين حوزه معتقدند در صورت رفع اين چالش ها، ظرفيت لازم براي رشد توليد و تحقق هدف توليد ۱.۵ ميليون دستگاه خودرو وجود دارد به شرط آن که نسبت به سفارش گذاري به موقع براي تامين کنندگان قطعات اقدام شود.
صدور مجوز فروش ماهانه ۲۵ هزار دستگاه خودرو از سوي دو خودروساز در کنار آغاز موج سوم کرونا بيم و اميدها براي تحقق هدف گذاري توليد يک ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاهي خودرو را افزايش داده است. هرچند فروش هاي فوق العاده منجر به رشد توليد خودروسازان خواهد شد اما از سوي مقابل محدوديت هاي ناشي از کرونا تبديل به مانعي بزرگ براي توليد شده و در اين شرايط اين پرسش مطرح مي شود که وضعيت توليد خودرو تا پايان سال چگونه خواهد بود؟

برخي معتقدند به دليل گسترش ويروس کرونا وضعيت توليد خودرو در بهترين حالت همانند نيمه نخست سال بوده و چندان رشدي نخواهد داشت و از سوي ديگر مشکلات ارزي و عدم تخصيص به موقع آن به صنعت خودرو از چالش هاي اساسي توليد در نيمه دوم سال خواهد بود؟

شهرام آزادي، کارشناس صنعت خودرو مي گويد: سال گذشته با نبود برخي شرکت ها و تامين قطعاتي که از خارج کشور تامين مي شد، مشکلاتي در خطوط توليد خودروسازان ايجاد شد که در حال حاضر اين مشکلات تا اندازه زيادي مرتفع شده و تامين قطعات روي يک روال منطقي قرار گرفته اما رشد توليد خودرو هم اکنون تحت تاثير تامين منابع مالي و شرايط محيط داخلي قرار گرفته است.


وي مي افزايد: تامين منابع مالي براي تامين کنندگان که بتوانند نسبت به سفارش گذاري به موقع قطعات و يا مواد اوليه اقدام کنند تا چرخش توليد به صورت منطقي ادامه يابد و تحويل به موقع صورت گيرد.

آزادي ديگر موضوع تاثيرگذار بر روند توليد را محدوديت هاي تحميلي از سوي سازمان هايي همچون وزارت بهداشت، استاندارد و سازمان محيط زيست مي داند و تصريح مي کند: هم اکنون خودروسازان پروتکل هاي بهداشتي را رعايت مي کنند با اين که تعداد زيادي پرسنل در حال فعاليت هستند اما به نظر مي رسد خودروسازان نسبت به شرايط بيروني به خوبي توانستند اوضاع را کنترل کنند .

وي ادامه مي دهد: براين اساس اثرگذاري کرونا بر رشد توليد خودرو تا اندازه زيادي کنترل شده و نمي تواند بر روند توليد خودرو تا پايان سال تاثيرگذار باشد و تنها موانع محدودکننده توليد را بايد منابع مالي و تامين نقدينگي و حمايت از تامين کنندگان براي سفارش گذاري به موقع دانست چرا که قطعات و مواد اوليه اي که از خارج کشور تامين مي شود بايد به موقع تسهيل و در اختيار توليدکننده قرار گيرد.

اين کارشناس صنعت خودرو در خصوص آماده بودن شرايط براي تحقق هدف گذاري توليد يک ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پايان سال نيز مي افزايد: در سال هاي ۸۸ تا ۹۰ صنعت خودرو موفق به توليد يک ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در دو شرکت خودروساز شد به طوري که سايپا ۸۸۰ هزار دستگاه خودرو و ايران خودرو نيز به همين ميزان خودرو توليد کرد بنابراين ظرفيت اسمي خودروسازان اجازه تحقق دوباره اين هدفگذاري را مي دهد و آن چه از اهميت بالايي برخوردار است، تامين قطعات است.

آزادي ادامه مي دهد: سيستم مونتاژ، ساخت بدنه و سايز موارد توان توليد بالايي دارند و تنها بايد نسبت ره تامين به موقع قطعات اقدام کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره