اسب بخار/ در سال های اخیر، موج شاسی بلندسواری آن قدر در قشرهای مختلف جامعه رسوخ کرده است که تقریباً هر خریداری در بازار خودرو، انتخاب یک کراس اوور یا شاسی بلند را به سدان هم‌قیمتش ترجیح می دهد. در این میان، کراس اوورها با برخورداری از ظاهری شبیه به شاسی بلندها و ارائه تجربه سواری مشابه با سدان ها بیش از هر سگمنت دیگری مورد توجه مردم قرار گرفته اند. طبیعتاً زمانی که تقاضا به سمت یک نوع سگمنت افزایش یابد، خودروسازان هم تلاش می کنند که تنوع در آن کلاس را بالا ببرند.

به این ترتیب، در کنار خودروسازان لوکس و اسپرت، برندهای اقتصادی هم وارد عمل می شوند تا با سلاح قیمت ارزان گوشه ای از بازار را به دست بگیرند. برند رومانیایی «داچیا»، که سال هاست تحت عنوان زیرمجموعه اقتصادی گروه «رنو – نیسان» فعالیت می کند، سبد کاملی از خودروهای اقتصادی را عرضه می کند که انواع سگمنت ها را پوشش می دهند.

در این مقاله تصمیم گرفتیم که به بررسی انواع تیپ های موجود از یکی از محصولات مشترک داچیا و «رنو» در ایران، بپردازیم. با ما همراه باشید تا با تمام تیپ های «رنو داستر» در ایران آشنا شوید.

تاریخچه ای کوتاه از داستر
سال ۲۰۰۹ بود که داچیا و رنو تصمیم گرفتند با توجه به استقبال روزافزون از کراس اوورها، محصولی جدید بر پایه پلت فرم اقتصادی X90 طراحی کنند. پلت فرمی که پیش تر، خودروهایی همچون لوگان سدان، لوگان MCV و ساندرو براساس آن ساخته شده بودند. به این ترتیب، در تاریخ هفدهم نوامبر ۲۰۰۹، نسخه اولیه «داچیا داستر»، یا همان رنو داستر، برای اولین بار رونمایی شد. نسخه تولید انبوه داستر در هشتم دسامبر ۲۰۰۹ معرفی شد و در نهایت، بار دیگر رونمایی رسمی از این محصول در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ انجام پذیرفت. داستر همزمان با برند داچیا، تحت برندهای دیگری همچون رنو و «نیسان» نیز در بازارهای مختلف عرضه شد. تولید نسل اول داستر تا سال ۲۰۱۷ ادامه پیدا کرد و در این میان، یک فیس لیفت جزئی هم برای آن در نظر گرفته شد. نسل اول داستر، هر چند خیلی دیر، اما سرانجام از سال ۲۰۱۴ به ایران رسید. اما برخلاف وعده های داده شده، تحریم ها فرصت تولید در ایران را از داستر گرفتند و در نهایت، پای این کراس اوور به صورت وارداتی به کشورمان باز شد. مدل های قبل از فیس لیفت نسل اول داستر، در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ایران آمدند. اما از سال ۲۰۱۶، عرضه فیس لیفت نسل اول یا همان رنو داستر فاز ۲ کلید خورد. شرکت «نگین خودرو» تا سال ۲۰۱۷ به واردات داسترهای فیس لیفت ادامه داد. هنوز هم می توان با گشتی در بازار، مدل های ۲۰۱۷ این خودرو را به صورت صفر کیلومتر پیدا کرد. نسل دوم داستر در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی و از سال ۲۰۱۸، به سرعت با نسل قبلی جایگزین شد. متأسفانه توقف واردات خودرو، مانع حضور داستر جدید در ایران شد و تا اطلاع ثانوی، از دیدن این خودرو در خیابان های مان محروم هستیم.

داستر SE تک دیفرانسیل پیش از فیس لیفت
این مدل، اولین و رایج ترین مدل واردشده از داستر به کشور بود؛ همان ظاهر اولیه داستر سال ۲۰۰۹ را دارد و تنها در تیپ SE و فقط به صورت تک دیفرانسیل وارد ایران شده است. قرار بود نسخه دودیفرانسیل آن هم در آینده ای نزدیک پا به بازار خودرو کشورمان بگذارد، اما آن قدر وارداتش به تأخیر افتاد که در نهایت، عرضه مدل های دودیفرانسیل داستر به نسخه های بعد از فیس لیفت موکول شد. بر روی این خودرو، پیشرانه ۴ سیلندر ۲٫۰ لیتری تنفس طبیعی قرار گرفته است که ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. لازم به ذکر است که داستر در بسیاری از کشورها با پیشرانه های ۱٫۶ لیتری یا ۱٫۲ لیتری توربو عرضه شده است و عرضه این خودرو با پیشرانه ۲٫۰ لیتری، محدود به بازار ایران و چند کشور دیگر می شود. پیشرانه ای که چندان هم برای ایرانی ها غریبه نیست و در حقیقت، پیش تر بر روی مگان های ۲۰۰۰ «پارس خودرو» هم نصب می شد! رنو از جعبه دنده ۴ سرعته تیپ ترونیک برای انتقال قدرت در داستر استفاده کرده است. نکته جالب در طراحی این خودرو، مشترک بودن داشبورد آن با رنو ساندرو و تندر پلاس است! به گونه ای که داشبورد و اجزای کابین داسترهای قبل از فیس لیفت، عیناً با دو خودروی نام برده، برابری می کنند. شاید تنها قطعات جدید در کابین آن، غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر متفاوتش با ساندرو باشند. از آپشن های رفاهی و ایمنی این خودرو می توانیم به چراغ های مه شکن جلو و عقب، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، کنترل سیستم صوتی در پشت فرمان، شیشه بالابرهای برقی، آینه های کناری برقی، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث، خروجی برق ۱۲ ولت، کامپیوتر سفری، ۲ کیسه هوا، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب اشاره کنیم.

داستر SE تک دیفرانسیل و دودیفرانسیل پس از فیس لیفت
فیس لیفتی که داچیا و رنو برای نسل اول داستر تدارک دیدند، در حقیقت، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ معرفی شده بود! اما در بازار ایران و بسیاری از کشورها همچنان تا سال ۲۰۱۶ نسخه اولیه به فروش می رسید. از این فیس لیفت به بعد بود که پیشرانه ۱٫۲ لیتری TCe هم به سبد پیشرانه های داستر اضافه شد. در پروژه فیس لیفت داستر تمرکز بر ایجاد تغییر در نمای جلو و کابین گذاشته شد. در نمای جلو، آرایش چراغ ها تغییر کرد و به لامپ های روز مجهز شدند. جلوپنجره هم از نو طراحی شد و جلوه مدرن تری پیدا کرد. درون کابین، طراحی داشبورد و رودری ها مورد بازنگری قرار گرفت. اجزای دیگر کابین همچون فرمان، پنل دکمه ها و صفحه کیلومتر هم طرح جدیدی به خود گرفتند. در پیشرانه و جعبه دنده داسترهای بعد از فیس لیفت هیچ تغییری به وجود نیامد. تیپ SE داسترهای جدید، کامل ترین نسخه این خودروست که با امکاناتی همچون کروزکنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، کامپیوتر پیمایش سفر، سنسورهای هشداردهنده عقب، سنسور پایشگر فشار باد لاستیک ها، ترمز کمکی، چراغ روز، چراغ های هالوژنی جلو، کنترل سیستم صوتی در پشت فرمان (اینتر فیس)، نمایشگر ۷٫۰ اینچی لمسی، رهیاب جهانی و دوربین دید عقب، به دست خریداران رسیده است. در مدل های دودیفرانسیل، سیستم انتخاب سه حالته دیفرانسیل فعال هم به فهرست آپشن های داستر اضافه می شود. لازم به ذکر است که با دودیفرانسیل شدن، وزن داستر از ۱۲۶۰ کیلوگرم به ۱۳۵۹ کیلوگرم می رسد که البته با این وجود هم یکی از سبک ترین کراس اوورهای بازار است.
 
 داستر PE تک دیفرانسیل و دودیفرانسیل پس از فیس لیفت
شرکت نگین خودرو در زمان عرضه فیس لیفت داستر، برای ایجاد تنوع بیش تر و دادن حق انتخاب به مشتری های خود، نسخه پایه داستر را هم با پسوند “PE” در سبد محصولات وارداتی خودش قرار داد. داستر PE نیز مانند SE، در هر دو نسخه تک و دودیفرانسیل، وارد بازار کشورمان شد. تفاوت های اصلی PE با SE را فهرست آپشن های رفاهی این دو تشکیل می دهد. البته برای ایجاد تمایز میان دو تیپ، تفاوت هایی هم در ظاهر بیرونی آن ها قائل شده اند، به گونه ای که در داستر PE، سپرهای جلو و عقب، دستگیره های درها، آینه ها و رکاب زیر درها به صورت بدون رنگ و از جنس فایبرگلاس هستند! این تفاوت سبب شده داستر PE، چهره ای اقتصادی و ارزان قیمت به خود بگیرد که شاید چندان با سلیقه هر کسی جور در نیاید. تفاوت ظاهری مهم بعدی، استفاده از رینگ های فولادی و قالپاق های پلاستیکی به جای رینگ های آلومینیومی در داستر PE است. به فهرست امکانات رفاهی داستر PE که نگاهی می اندازیم، درمی یابیم که بیش تر امکانات پایه این خودرو با نسخه SE یکسان به نظر می رسد. حتا نمایشگر ۷٫۰ اینچی لمسی هم در داستر PE تعبیه شده است! اما در سایر موارد، کم و کسری هایی به چشم می خورند. در داستر PE دیگر خبری از کروزکنترل، سیستم های کنترل پایداری و کنترل کشش، کامپیوتر پیمایش سفر و سنسورهای هشداردهنده عقب نیست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar