احراز هویت متقاضیان آگهی خودرو توسط سامانه امتا

ايران جيب/ پس از ابلاغيه اخير معاونت دادستاني کل کشور در امور فضاي مجازي مبني بر الزام سکوهاي آگهي خودرو و مسکن به احراز هويت آگهي دهندگان خود، مسئولين نحوه کارکرد سامانه احراز هويت اِمتا را بررسي کردند و به انتقادات پاسخ دادند.
پس از ابلاغيه اخير معاونت دادستاني کل کشور در امور فضاي مجازي مبني بر الزام سکوهاي آگهي خودرو و مسکن به احراز هويت آگهيدهندگان خود از ابتداي مهرماه سال جاري، واکنشهاي متعددي از سوي برخي کسب و کارها و تشکلهاي صنفي مربوطه نسبت به اين تصميم مطرح شد. حال پس از گذشت چند روز از طرح اين مباحث، مسئولان سامانه اِمتا ضمن تشريح نحوه کارکرد اين سامانه، به برخي موارد مهم آن پاسخ دادهاند.
عدم ارائه API از سوي سامانه اِمتا و خروج کاربران از پلتفرمها
اين سامانه به صورت API در اختيار کسب و کارها قرار ميگيرد. با توجه به اينکه مرحله اول و اصلي احراز هويت در فضاي مجازي، شناسايي (ثبتنام) غيرحضوري کاربران است و در فرآيند اين شناسايي، اطلاعات مهم هويتي کاربران دريافت ميشود، به همين دليل کميسيون عالي امنيت فضاي مجازي ذيل شوراي عالي فضاي مجازي، راهاندازي اين سامانه را با شرط صيانت از دادههاي کاربران به تصويب رسانده است.
يکي از اهداف اصلي تدوين و ابلاغ سند نظام هويت معتبر در فضاي مجازي که برخي منتقدان به استناد آن به سامانه اِمتا ايراد وارد کرده اند، نيز لزوم صيانت از دادههاي کاربران در فضاي مجازي است، بنابراين فرآيند شناسايي و احراز هويت کاربران بايد در بستر اين سامانه طي شود. ابزار احراز هويت گوگل (Login With Google Account) که مورد استفاده بسياري از پلتفرمها و کاربران ايراني است نيز به همين شيوه است.
طولاني بودن فرآيند احراز هويت از طريق اِمتا
نقطه قوت شيوه احراز هويت اِمتا نسبت به شيوه پيشنهادي برخي منتقدان، فرآيند ساده و کوتاه آن است، به اين شکل که کاربر فقط يک مرتبه شناسايي و در دفعات بعدي تنها با نام کاربري (شماره موبايل) و رمز عبور يکتاي خود احراز ميشود. در نظر بگيريد چندين هزار کسب و کار وجود دارد که طي کردن فرايند احراز هويت براي هر کدام از آنها توسط کاربران، فرايندي طولاني و زمانبر است. ضمن اينکه حجم ترافيکي و بار مالي پيامکي زيادي را به سامانه مربوطه و کسب و کارها تحميل ميکند و تجربه کاربري نامناسبي نيز دارد. با توجه به اينکه شيوه مذکور تاکنون عملياتي نشده، لذا تبعات منفي آن آگاهانه يا ناآگاهانه در نظر گرفته نشده است.
اکنون فرآيند شناسايي بيش از هشت ميليون کاربر در سامانه اِمتا طي شده و اين کاربران تنها با وارد کردن شماره موبايل و رمز عبور خود براي کسب و کارها احراز هويت ميشوند.
کارنامه اِمتا در تجربه احراز هويت متقاضيان طرح فروش فوق العاده خودرو
برخلاف اظهارات برخي افراد در اين زمينه، يکي ديگر از نقاط قوت سامانه اِمتا، تجربه بسيار موفق اين سامانه در احراز متقاضيان طرح فروش فوق العاده خودرو است به شکلي که در مدت ۱۰ روز، بيش از هفت ميليون کاربر شناسايي و احراز هويت شدند و و رکورد کم نظير احراز هويت بيش از يک ميليون کاربر در يک روز با حجم بالاي ترافيکي و استعلام همزمان از سه دستگاه مختلف و هدايت کاربران به سامانههاي دو خودروساز ثبت شد.
با توجه به اينکه کميته خودرو در اين طرح متقاضيان را ملزم به احراز کارت بانکي متعلق به خود از طريق سامانه اِمتا کرده بود و اين وب سرويس از سوي ارائه دهنده آن به روز و کامل نشده بود بود، به همين دليل برخي کاربران را با مشکل مواجه کرد. همچنين برخي اظهارات مبني بر عدم شناسايي سيم کارتهاي اعتباري از سوي سامانه اِمتا نيز به کلي نادرست است. اين سامانه تطابق شماره موبايل کاربران با کد ملي آنها را از طريق سرويس شاهکار که يکي از ابزارهاي شناسايي و احراز هويت است انجام ميدهد و اين سرويس تمامي سيم کارتهاي کشور اعم از دائمي و اعتباري را پوشش ميدهد.
ريزش کاربران سکوهاي آگهي و هدايت آنها به شبکههاي اجتماعي خارجي
بررسيها نشان ميدهد با توجه به ساختار، ويژگيها و کارکردهاي سکوهاي آگهي، هيچ يک از پلتفرمها و شبکههاي اجتماعي خارجي قابليتهاي کاربردي در اين خصوص را ندارند و از طرفي صرفاً کاربراني ريزش داشتهاند که به قصد انجام اقدامات سوداگرانه و خلافکارانه در اين بسترها فعاليت ميکنند.
يکي از عللي که کاربران به سمت شبکههاي اجتماعي خارجي هدايت ميشوند استعلام قيمت برخي کالاهاست که از سکوهاي آگهي حذف شده است. نظر کارشناسي مرکز توسعه تجارت الکترونيکي نيز عدم حذف قيمتها است و درصورتي که اين سکوها دستورالعمل ابلاغي از سوي کميته عالي نظارت بر کسب و کارهاي مجازي در شهريورماه سال گذشته که يکي از بندهاي مهم آن الزام احراز هويت آگهي دهندگان است را رعايت ميکردند، قيمت هاي خودرو و مسکن از اين سکوها حذف نميشد.