کیفیت خودروهای روسی بهتر است یا چینی؟
اسب بخار/ دبير انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد: اين که شرکتها به صورت ناگهاني بخواهند توليد را در ايران شروع کنند کمي غيرعادي است چون سنجشي از فرکانسهاي بازار ندارند.
اين روزها صحبت هايي درباره توليد خودروهاي روسي در کشور ميشود. اما سوالي که مطرح است اين است که آيا اين خودروها کيفيت مناسبي دارند و شرايطشان نسبت به مدلهاي چيني چگونه است؟ براي بحث بيشتر درباره اين موضوع گفتوگويي با مهدي دادفر، دبير انجمن واردکنندگان خودرو انجام داديم که در ادامه گزارش مشروح آن را ميخوانيد.
وي ابتدا اظهار کرد: با توجه به اين که يکي دو سال است واردات خودرو به کشور ممنوع شده و توليدات نيز نيمه تعطيل است. هر توليدکنندهاي که بتواند خودرو عرضه کند بدون بحث قيمت رقابتي موفق خواهد بود. اين موضوع شامل توليدکنندگان خودروهاي روسي نيز ميشود. اين که خودروهاي روسي داراي چه فناوري هايي هستند و توانايي پاس کردن استانداردهاي ۸۵ گانه را دارند يا خير يک بحث جداگانه است.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو افزود: اگر قرار است قطعات اين خودروها وارد کشور شود و در داخل توليد آن صورت گيرد بايد ۲۰ درصد داخليسازي نيز انجام شود. آنچه که تجربه نشان داده رسيدن به اين ۲۰ درصد داخليسازي بسيار زمان بر است. تا زماني که توليد اين خودروها بخواهد اجرايي شود احتمالا حداقل يک سال طول ميکشد.
کيفيت خودروهاي روسي نسبت به چيني
دادفر اظهار کرد: خودروسازان روس يک جوينت با مالکان و سهامداران خودروسازان امريکايي داشتند و خيلي تلاش کردند شبيه به آنها شوند. به نظر ميرسد که کيفيت اين خودروها بهتر از نمونههاي چيني موجود در کشور باشد. چينيهاي نيز خودروهاي با کيفيت دارند اما آنچه که وارد کشور ميشود اينگونه نيست. به نظر ميرسد خودروهاي روسي قيمت بالاتري نيز نسبت به نمونههاي چيني داشته باشد.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو افزود: اين امکان قطعا وجود دارد که ايران بتواند با کشورهاي مختلفي در زمينه خودروسازي همکاري کند. البته بحث تحريمها آسيب سخت و سنگيني به صنعت خودروسازي ما زد. تحريم اين ضربه را وارد کرد و در مقابل بيتدبيري و نداشتن استراتژي دقيق در خصوص خودرو ضربه مهلک تر زد. شرکتهاي خارجي از مباحث تحريم ميترسند لذا بعيد ميدانم با اين شرايط بتوان شرکتهاي کرهاي و اروپايي را سر ميز همکاري با ايران آورد.
وي در خصوص همکاري شرکتهاي خودروسازي با ايران گفت: اين نکته را بايد گفت شرکت هايي که بدون بازارشناسي به بازار خودروي ايران وارد ميشوند مانند همين روسها جاي سوال دارد. چگونه اقبال مردم نسبت به خريد اين محصولات سنجش شده و حاضر شده شروع به توليد کند. معمولا وقتي يک برند ميخواهد به کشوري وارد شود ابتدا از طريق واردات محصول است و سپس به مبحث توليد ميپردازد. ما تجربه خودروهاي روسي را نيز در ايران داريم که شکست خورده است.
عبور از سد قوانين و مقررات
وي اظهار کرد: کشور ما در زمينه خودرو آنقدر قوانين و مقررات زياد داريم و عبور از آن سد بسيار سخت است. به عنوان مثال شرکت ايران خودرو هايما را عرضه کرد و اقبالي نيز نداشت. دليل نيز اين بود که خودروهاي چيني قبل از آن به شدت کم کيفيت بودند و لذت سواري نداشتند. مردم به همين دليل سمت محصولات هايما نرفتند. اما با گذشت زمان و استفاده مردم از اين خودروها بازار اين محصولات سکه شد و خريد و فروش آن نيز به خوبي انجام ميشد.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو در پايان اشاره کرد: اين که شرکتهاي به صورت ناگهاني بخواهند توليد را در ايران شروع کنند کمي غيرعادي است چون سنجشي از فرکانسهاي بازار ندارند. اين نکته را بايد گفت که آيا ما قصد داريم کشورمان را از کالاهايي پر کنيم که دوام و کيفيت بالايي ندارند. اين در تضاد با تفکر کلان ملي است و اگر قرار باشد خودرو به کشور وارد شود چرا بهترينها و با کيفيت ترينها نيايد.