نماد آخرین خبر

کاربرد کلیپر ترمز در خودرو

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ يکي از بخش هاي مهم خودرو سيستم ترمزگيري آن است که از بخش هاي مختلفي تشکيل شده است. کنار هم قرار گرفتن همه اين قطعات يک مجموعه هيدروليکي – مکانيکي را در اختيار راننده قرار مي دهد تا با استفاده از آن بتواند در صورت نياز از سرعت خودرو بکاهد.

امروز در اکثر خودروهاي روز دنيا از ديسک، کليپر و لنت ها (Brake Pads) براي کاهش سرعت هر چرخ استفاده مي شود.
اما در برخي از خودروهاي ارزان قيمت و اقتصادي شاهد آن هستيم که براي چرخ هاي عقب از مکانيزم لنت هاي کفشکي و کاسه استفاده مي شود و فقط براي چرخ هاي جلو از ديسک و کليپر استفاده شده است.

نحوه عملکرد ترمزهاي ديسکي به اين صورت است که با فشار دادن پدال ترمز نيرويي به بوستر ترمز وارد مي شود و پس از تغيير در ميزان نيرو، روغن ترمز توسط لوله هايي به هر کليپر مي رسد. در اين مرحله، روغن پرفشار به پشت سيلندري که با لنت دروني در ارتباط است نيرو وارد مي کند.


نيروي واردشده به پشت سيلندر موجب مي شود لنت دروني با ديسک برخورد کند و عکس العمل آن باعث شود قسمت کشويي کليپر، که لنت بيروني را در بر مي گيرد، باز شود. باز شدن قسمت کشويي کليپر و نيز فشرده شدن لنت هاي بيروني و دروني بر روي ديسک، کاهش سرعت دَوران چرخ را به دنبال دارد.

عملکرد مکانيزم ديگر اين گونه است که لنت هاي کفشکي (Brake Shoe) درونِ کاسه اي (Drum) قرار مي گيرند. فشار روغن همانند مکانيزم قبلي به سيلندرهاي قرارگرفته در پشت کفشک ها مي رسد.
 
اين سيلندرها با سيلندرهاي به کار گرفته شده در کليپر متفاوت است و در مقايسه با آن ها کوچک تر هستند. پس از اعمال نيرو توسط سيلندر به لنت هاي کفشکي، اين لنت ها از هم فاصله مي گيرند و به درام يا کاسه برخورد مي کنند، به اين ترتيب، با برقراري اصطکاک بين لنت و کاسه چرخ از سرعت خودرو کاسته مي شود.

در اين سيستم به دليل اين که لنت ها توسط کاسه احاطه مي شوند، فضاي بسته اي ايجاد مي شود و هوا به درون مجموعه جريان نمي يابد. از سويي ديگر، گرده هاي حاصل از ساييده شدن لنت ها درون کاسه انباشته مي شوند، همه اين عوامل سبب مي شوند دماي مجموعه زياد شود و به علت اين افزايش دما و همچنين انباشت گرده هاي حاصل از ساييده شدن، از ميزان ترمزگيري کاسته مي شود (Brake Fade).

اما همان طور که در سيستم ديسکي مي بينيم، فضاي مجموعه ترمزگيري توسط هواي عبوري از چرخ ها تهويه مي شود و همين جريان هوا موجب مي شود هم گرده هاي حاصل از سايش انباشته نشوند و هم دماي مجموعه چندان افزايش نيابد، به اين ترتيب، سيستم ترمزگيري ديسکي عملکرد بهتري نسبت به سيستم ترمزگيري کاسه اي دارد.

به طور کلي، کليپرهاي موجود به دو دسته لغزان (Floating Caliper) و ثابت (Fixed Caliper) تقسيم مي شوند.


کليپرهاي لغزان (Floating Caliper)
ساختمان اين نوع از کليپرها به اين صورت است که سيلندر و يا سيلندرهاي ترمز در سمت دروني آن قرار مي گيرند. پس از عملکرد سيلندر يا سيلندرها، بخش کشويي کليپر که لنت بيروني را در بر مي گيرد، حرکت مي کند و لنت بيروني را تحت فشار قرار مي دهد. به اين صورت، اصطکاکي بين ديسک و لنت ها به وجود مي آيد و از سرعت خودرو کاسته مي شود. به علت جابه‌جا شدن بخش بيروني کليپر به اين نوع از کليپرها «کليپرهاي لغزان» مي گويند.

کليپرهاي ثابت (Fixed Caliper)
اين نوع از کليپرها طوري طراحي شده اند که براي هر لنت، چه بيروني و چه دروني، يک يا دو پيستون و سيلندر قرار مي گيرد که پس از رسيدن فشار روغن به آن ها لنت ها را به ديسک نزديک مي کنند و عمل ترمزگيري را با قدرت بيش تري نسبت به کليپر لغزان انجام مي دهند. در اين نوع از کليپرها تنها پيستون ها جابه‌جا مي شوند و بخش متحرک ديگري يافت نمي شود، به همين دليل به اين نوع از کليپرها «کليپرهاي ثابت» مي گويند.

از اين نوع کليپرها به علت بازدهي بالا و همچنين ترمزگيري قدرتمندتر آن ها در خودروهاي مسابقه اي استفاده مي شود، زيرا خودروهاي مسابقه اي با سرعت بيش تري نسبت به خودروهاي عادي حرکت مي کنند و به همين دليل به سيستم ترمزگيري قدرتمندتري نياز دارند. به کارگيري کليپرهاي ثابت مي تواند اين خواسته را برآورده کند و ميزان قدرت ترمزگيري مورد نياز را براي خودرو فراهم کند. برندهايي مانند «برمبو» (Brembo)، “AMG”، «ويل وود» (Wilwood) و “EBC” از معروف ترين برندهاي فعال در اين بخش هستند.

از ويژگي هاي کليپرهاي به کاررفته در خودروهاي مسابقه اي مي توان به بزرگ تر بودن پيستون هاي کليپر، افزايش تعداد پيستون هاي کليپر و همچنين تهويه مناسب جهت جلوگيري از انباشت گرما اشاره کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره