تهران الف/ در اين روزها که خودروهاي جديدي به بازار کشور راه پيدا کرده اند بد نيست اطلاعات چنداني از اين خودروها داشته باشيم در اين مقاله سعي شده نگاهي به خودرو هيونداي ولستر انداخته و نکات قوت و ضعف آن را بررسي کنيم
تاريخچه ولستر
ريشه نام ولستر ترکيبي از دو لغت velocity و roadster است نامي که هيونداي تصميم گرفت بر روي خودروي هاچ بک خود بگذارد. اولين بار هيونداي ولستر در سال 2007 به عنوان نمونه کانسپتي با زبان طراحي Y شکل جديد از سمت هيونداي معرفي شد که توانست توجه زيادي را به سمت خود جلب کند و نسخه نهايي آن سرانجام سال 2011 در نمايشگاه بين المللي آمريکاي شمالي به نمايش درآمد که يک خودروي سه درب بوده.
نگاه اجمالي
هيونداي ولستر به عنوان يک کوپه جمع جور در سگمنت خود نوآوري هاي زيادي را ارائه مي دهد از جمله درب سوم منحصر به فرد ، راديوي اينترنتي همراه با يک صفحه نمايش 7 اينچي روي داشبورد ، يک موتور جديد 1.6 ليتري با پاشش سوخت مستقيم و سيستم جعبه دنده دوکلاچه که براي اولين بار است بر روي خودروهاي هيونداي ديده مي شود.
در طراحي خارجي ولستر صميميت خاصي وجود دارد رنگ بندي ستون هاي جلويي به رنگ مشکي و يک جلو پنجر چند وجهي ، هود هاي روي کاپوت ، چراغ هاي LED شيک هيونداي و بعضي از آپشن هاي ظاهري مانند چراغ هاي مه شکن ويژه و جلوپنجر از جنس کروم همراه با يک سانروف پانوراما زيبا طراحي اين خودروي 2+2 را جذاب مي کند.
در پرفيل طراحي اين هيونداي خطوط سيالي وجود دارد که در کنار دستگيره و آينه هاي همرنگ بدنه زيبايي خاصي را به ارمغان ميآورد.رينگ هاي ولستر بصورت استاندارد رينگ هاي 17 اينچي مي باشد که دونوع رينگ 18 اينچي نيز در ليست سفارشات اين کره اي جمع و جور ديده مي شود.
در نماي عقبي اولين چيزي که به چشم مي ايد پويا بودن طراحي عقب مي باشد که با يک شيشه عقب منحصر به فرد و اگزوزهاي دوبل کروم که در وسط سپر عقب قرار گرفته اند همراه با چراغ هاي زيباي عقب که در واقع مکملي براي طراحي جسورانه جلو خودرو محسوب مي شوند.
درب سوم !
همانطور که مي دانيد ولستر ترکيبي از يک خودروي کوپه با قابليت هاچ بک است با اين تفاوت که در خودروهاي کوپه براي سوار و پياده شدن مسافران صندلي عقب ، بايد از درب هاي جلويي استفاده شود ولي در ولستر با طراحي درب سوم دسترسي به صندلي هاي عقب راحت تر شده است. چرا که خودروهاي دو درب داراي درب هاي بزرگي بوده و در مکان هاي تنگ دسترسي به صندلي عقب آسان نيست. اما با تعبيه درب سوم در ولستر اين مشکل به راحتي برطرف شده است البته ناگفته نماند براي حفظ ظاهرکوپه در اين خودرو دستگيره درب عقب به سبک آلفارومئو جوليتا، در انتهاي درب کنار شيشه جانبي پنهان شده است.
موتور گاما 1.6 ليتري جديد مجهز به GDI
موتور ولستر کوچکترين موتور هيونداي است که مجهز به سيستم GDI يا همان پاشش مستقيم سوخت است. از اين رو يک مصرف اقتصادي همراه با گازهاي خروجي کم را به همراه دارد. با کمک سيستم GDI اين موتور 4 سيلندري قادر است 138 اسب بخار در دور موتور 6300 توليد کند اما GDI تنها بخشي از داستان است. سيستم زمانبندي باز و بسته شدن سوپاپ ها ، کنترل الکتريکي دريچه گاز و پوشش نوآورانه ضد سايش سيلندر ها نيز در نوع خود جالب است.
شتاب 0تا صد کيلومتر اين هيونداي حدود 11 ثانيه بوده و بيشينه سرعت آن نيز 190 کيلومتر مي باشد.
پژو 207 پرشتاب تر از ولستر!
پيشرانه نه چندان قوي و شتاب پايين اين خودرو ممکن است شما را از خريد آن دلسرد کند چرا که حتي خودروي 207 نيز داراي شتاب بيشتري نسبت به ولستر مي باشد!
جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه جديد
براي تکميل کردن کارايي موتور گاما از يک جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه استفاده شده است تا يک رانندگي اقتصادي و اسپرتي را به همراه داشته باشد. البته ناگفته نماند هم جعبه دنده اتوماتيک مجهز به اکو شيفت هم جعبه دنده دستي در اين خودرو قابل سفارش است. گيربکس اتوماتيک که قابليت تعويض دنده به صورت دستي را هم دارد در حالت اتوماتيک همراه با اکو شيفت براي مصرف سوخت پايين تر ، دنده ها در گشتاور پايين و دور موتور پاييني تعويض مي شوند.
امکانات رفاهي
در بحث امکانات رفاهي شما با ليست بلند بالايي از آپشن هاي مختلف روبه رو هستيد از جمله سيستم «بلولينک» که در مواقع خطر، خودرو پيغامي از وضعيت شما به اورژانس مي دهد و از ديگر وظايف اين سيستم حرکت اقتصادي خودرو ، به اشتراک گذاشتن مکان در صفحات اجتماعي با دوستان ، خبر کردن امداد خودرو در مواقع حادثه ، سنسور تصادف ، ريموت موبايل براي روشن و خاموش کردن خودرو با تلفن همراه و ... مي باشد.
در بحث هدايتي خودرو به غير از ترمز هاي ABS از سيستم مديريت پايداري خودرو ، سيستم تقسيم نيروي ترمز بين چرخ ها EBD و سيستم کنترل کشش خودرو TCS نيز وجود دارد.
قيمت و جمع بندي کلي
ولستر يک خودرو کوپه با قايليت هاچ بک مي باشد که با طراحي زيبا همراه با امکانات رفاهي زياد مي تواند با سليقه و روحيه جوانان سازگار باشد. در قسمت عقب و صندوق عقب فضاي مناسبي براي راحتي و بار وجود دارد که شايد با برچسب قيمت 105 ميليون توماني تا 125 ميليون توماني (بسته به امکانات و آپشن ها) بتوان از انتخاب هاي زيادي دست کشيد و سراغ ولستر رفت.