استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی برای در امان ماندن از ویروس کرونا

اسب بخار/ با وجود گذشت چندماه از ورود ويروس کرونا به ايران و همهگيري آن، هنوز شاهد شيوع اين بيماري هستيم. گرچه بررسي و اجراي طرحهاي مختلف توانسته به طور مقطعي بر ميزان شيوع کرونا تاثير بگذارد اما موفقيتي در برنامههاي طولانيمدت نداشتهايم. در اين ميان کارشناسان، ناوگان حمل و نقل عمومي را از کانونهاي مهم شيوع ويروس کرونا معرفي کردهاند و يکي از راهکارهاي اقتصادي براي تردد در شهر و دوري از تجمع و ايجاد فاصلهگذاري اجتماعي صحيح را استفاده از وسايلي همچون دوچرخه و موتورسيکلت ميدانند.
اقداماتي همچون قرنطينه کوتاهمدت، الزام استفاده از ماسک و وسايل ضدعفوني، کاهش ساعت کاري کارمندان، چرخشي شدن ساعات کاري، تعطيلي مشاغل و کسبهها، طرح فاصلهگذاري در وسايل حمل و نقل عمومي و … از جمله مواردي بوده که کمابيش از سوي مسئولين پي گرفته و رها شده است.
از آنجايي که تعطيلي کسب و کارها و مشاغل به صورت ۱۰۰ درصدي نبوده و کارمندان و شاغلان ميبايست خدمات ارائه دهند، حمل و نقل عمومي به عنوان يکي از پربحثترين فضاهاي انتشار ويروس کرونا ميان کارشناسان معرفي شده است. چنانچه کارشناسان، ناوگان حمل و نقل عمومي را جزو مهمترين کانونهاي شيوع کرونا معرفي و سهم آن را در انتقال ويروس بين ۲۶ تا ۲۷ درصد اعلام کردهاند.
اين در حالي است که رعايت فاصله اجتماعي، الزام استفاده از ماسک و وسايل ضدعفوني به طور کامل در وسايل حمل و نقل عمومي رعايت نميشود و نظارت کاملي هم روي اين سيستم وجود ندارد.
توصيه کارشناسان: استفاده از وسايل حمل و نقل شخصي
اگرچه محدوديتهاي جديد تلاش دارد تا حضور و فعاليتهاي اجتماعي و همچنين تجمع افراد را تا حدود زيادي کاهش دهد، اما همچنان حضور حداکثري شهروندان در مترو و اتوبوس و تاکسي را شاهد هستيم. ناوگان حمل و نقل با کمبود وسيله نقليه همراه است و در اجراي طرح فاصلهگذاري اجتماعي موفقيت کاملي به دست نياورده است.
همچنين مواجهه با فصل سرما هشدار مبتلا شدن به ويروس کرونا را بيشتر کرده است. چنانچه عليجان تبرايي، رييس انجمن ويروسشناسي ايران ميگويد: آسيبپذيري سيستم تنفسي ما در فصل سرما بيشتر است چراکه با آمدن هواي سرد در مجاري تنفسي، قدرت مقابله بخش تنفسي با ويروس، باکتري و يا هر عامل عفوني ديگر کمتر ميشود. وجود رطوبت و نور کم خورشيد و قرارگرفتن در محيطهاي بسته از ديگر علل بالاتر بودن آسيبپذيري بدن انسان نسبت به ويروس در فصل سرماست.
در حاليکه شهرداري تهران، طرح ترافيک را لغو کرد تا شهروندان براي تردد در سطح شهر مجبور به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي نباشند، اما پس از دورهاي کوتاه اجراي طرح ترافيک نيز مجدد از سرگرفته شد.
کارشناسان اين حوزه معتقدند با توجه به عدم مهار درست انتشار ويروس در حمل و نقل عمومي و فعال کردن مجدد طرح ترافيک، يکي از مفيدترين و اقتصاديترين راهها براي حفظ سلامت خود و رعايت فاصله اجتماعي، استفاده از وسايلي همچون دوچرخه و موتورسيکلت است.
موتورسيکلت و دوچرخه، راهکارهاي ارزانقيمتتر براي حفظ فاصله اجتماعي و تردد در شهر
نياز به تردد در شهر و در عين حال حفظ فاصله اجتماعي باعث شده است بسياري از شهروندان امريکا و اروپا بيشتر به اين وسايل روي بياورند. علاوه بر افرادي که سالها از دوچرخه و موتورسيکلت استفاده ميکنند، بسياري از امريکاييان براي اولين بار است که در دوران همهگيري کرونا از اين وسايل استفاده ميکنند چون معتقدند با خيالي آسودهتر رفت و آمد کرده و به سلامت خود و شهروندان ديگر هم کمک ميکنند. باتوجه به افزايش قيمتهاي عجيب خودرو در ايران، دوچرخه و موتورسيکلت به نسبت اقتصاديتري است و ميتواند قشر وسيعي از جامعه را دربرگيرد. اما پيش از استفاده از اين وسايل، لازم است راکبان حواسشان به تمام موارد ايمني و قانوني اين وسايل نقليه باشد از جمله اينکه تا حدممکن انفرادي و تکسرنشين باشند، کلاه ايمني و پوششهاي استاندارد داشته باشند، در تقاطعها و جاهاي شلوغ از عابران و ديگر وسايل نقليه حداقل يک و نيم متر فاصله بگيرند و تمام مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت کنند.