قطعات خودرو بخشی از کالاهای اساسی هستند
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوي اتحاديه فروشندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران گفت:اگر وسايل نقليه مهم نياز به قطعه داشته باشند و نتوانيم آنها را تامين کنيم،در حمل و نقل کالاهاي اساسي با مشکل رو به رو مي شويم.
مهدي کاظمي سخنگوي اتحاديه فروشندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران با اشاره به علت گراني در لوازم يدکي خودرو، گفت: از اصلي ترين دلايل گراني لوازم يدکي، افزايش قيمت ارز است.
سخنگوي اتحاديه فروشندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران، بيان کرد:نوسانات ارز به تنهايي باعث افزايش قيمت لوازم يدکي نشده و عوامل ديگري در اين گراني دخيل بوده اند. انتشار ويروس کرونا باعث شد ارتباطات ما با کشورهاي واردکننده قطعه قطع شود و همين قطع شدن ارتباطات تاثيرات منفي بر بازار گذاشته است.
کاظمي تشريح کرد: بعد از توقف واردات، تجار ديگر نتوانستند قطعه وارد کنند و اين رويه باعث کمبود قطعه در سطح بازار و گراني شد. زماني که مصرف بالا و عرضه کم است، قيمت ها افزايش پيدا مي کند.
او با تاکيد بر اينکه بايد به تامين و تعمير قطعات اتوبوس و کاميون توجه شود، گفت: دولت تامين کالاهاي اساسي و اقلام مصرفي روزانه مردم را در اولويت قرار داده و زماني که در بازار کالاي اقلام اساسي مانند مرغ، برنج يا کالاي ديگر کم شود، تهيه مي کند اما تهيه و تامين لوازم يدکي را مهم نمي داند.
کاظمي بيان کرد: بايد به اين نکته توجه کرد، اگر کاميون، اتوبوس يا تاکسي که اقلام اساسي با آنها جا به جا مي شود، نياز به تعمير يا قطعه داشته باشد و نتوانيم آن قطعه را تعمير يا تعويض کنيم، در اصل در حمل و نقل کالاهاي اساسي با مشکل رو به رو خواهيم شد.
سخنگوي اتحاديه فروشندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران تشريح کرد: براي هموار کردن چرخه توليد و اقتصاد نياز به همکاري تمام صنوف است. کاميون براي واردات اقلام اساسي، اتوبوس و تاکسي براي حمل و نقل کالاها نقش اساسي دارند و در صورتي که اين وسايل نقليه خراب شوند در اصل به چرخه توليد و تامين کالا صدمه وارد مي شود.
کاظمي گفت: اگر قطعه نداشته باشيم تا اتوبوس يا کاميوني را تعمير کنيم، در نتيجه نمي توانيم دارو و تجهيزات مهم را وارد کنيم.