مقایسه سراتو کوپه با هیوندای ولستر
![مقایسه سراتو کوپه با هیوندای ولستر](https://app.akharinkhabar.ir/images/2020/12/08/afe7bc05-5cb7-40c3-82b2-eac83fdec881.jpeg)
باشگاه خبرنگاران/ در اين گزارش به سراغ 2 نمونه از پرطرفدارترين کوپههاي وارداتي موجود در بازار داخلي رفتهايم و قصد داريم کيا سراتو کوپه YD فيسليفت و هيونداي ولستر 2016 را از لحاظ فني، طراحي، امکانات رفاهي و تجهيزات ايمني با يکديگر مقايسه کنيم.
البته هيونداي ولستر بيشتر از اين که به خودروهاي کوپه شباهت داشته باشد، شبيه به خودروهاي هاچبک است و درواقع، بهسختي ميتوان آن در سگمنت خودروهاي کوپه جاي داد؛ اما شرکت هيونداي، علاقهمند است تا اين خودرو را بهعنوان يک کوپه جمعوجور به بازار معرفي کند!
معرفي سراتو کوپه
سراتو يکي از خودروهاي پرفروش کمپاني کياموتورز است که از سال 2008 تا به امروز در سبد محصولات کمپاني کرهاي قرار دارد. نسل دوم و سوم اين خودرو، علاوه بر نمونههاي سدان و هاچبک، در قالب کوپههايي نسبتا ارزانقيمت و اقتصادي راهي بازار جهاني شدند.
با توجه به محبوبيت بالايي که نسل دوم اين خودرو در بازار ايران و جهان کسب کرد، در سال 2012 هيونداي تصميم گرفت نسل سوم آن را نيز طراحي و راهي بازار کند؛ هرچند که اين نسل نتوانست به اندازه نسل پيشين خود به موفقيت دست يابد. در سال ۲۰۱۴، نمونه فيسليفت نسل سوم کيا سراتو کوپه (Kia Cerato Koup) بهعنوان آخرين نسخه از سراتو کوپه موجود در ايران، توسط «اطلس خودرو» وارد بازار کشور شد.نسخه کوپه سراتو تفاوت چنداني با نسخه سدان اين خودرو ندارد و در مشخصات فني و تنوع آپشنها نيز تقريبا مشابه با اين خودرو است.
معرفي هيونداي ولستر
در سمت ديگر، هيونداي ولستر (Hyundai Veloster) قرار دارد که عرضه آن از سال ۲۰۱۱ و توسط کمپاني هيونداي کره در بازار جهاني آغاز شده است. توليد نسل اول اين خودرو، تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشت و آسان موتور اين نسل را از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در بازار کشور عرضه کرد. البته نسل دوم اين خودرو در نمايشگاه ديترويت سال ۲۰۱۸ معرفي شد که اعمال مجدد تحريمها، سبب شد که اين خودرو تنها در نسل نخست به بازار کشور ما راه يابد. ظاهر عجيب و جديد اين خودرو، عاملي است که هم هيونداي در تبليغات خود بسيار بر آن تأکيد کرده است و هم آسان موتور بهواسطه آن توانست اين بهاصطلاح کوپه کرهاي را در مقياس قابلقبول بهدست مشتريان خود برساند.
ناگفته نماند که برخلاف سراتو کوپه که در سال 2016 براي هميشه از خط توليد کمپاني کيا کنار گذاشته شد، هيونداي ولستر همچنان به حيات خود ادامه ميدهد و نسل دوم آن، يکي از پرطرفدارترين محصولات کمپاني کيا محسوب ميشود.
مقايسه طراحي سراتو کوپه با هيونداي ولستر
برخلاف آنچه بهنظر ميرسد، سراتو کوپه فضاي بيشتري را در اختيار سرنشينان خود قرار ميدهد. فضاي صندليهاي عقب اين خودرو براي دو سرنشين بزرگسال کاملا مناسب است و از اين جهت، محدوديت خاصي وجود ندارد. در داخل سراتو کوپه، نماي کلي کابين براي خودرويي در اين بازه قيمتي کمي نااميدکننده ظاهر شده است؛ درواقع، استفاده از چرم و پلاستيک يکدست مشکي و فيبرکربن غيرواقعي در کنسول مرکزي، ظاهري کسلکننده و تکراري را براي کابين اين خودرو خلق کرده است.
![نماي عقب کيا سراتو کوپه](https://www.hamrah-mechanic.com/mag/wp-content/uploads/2020/12/kia-cerato-koup-11.jpg)
در مقابل، ولستر کابين بهمراتب محدودتري دارد و سرنشينان عقب اين خودرو، با مشکل فضاي پا و سر مواجه هستند؛ البته وجود سقف شيشهاي پانوراما که باعث نورگيري بهتر کابين شده، از احساس تنگي بخش عقب خودرو کاسته است؛ اما در مقايسه با سراتو، نميتوان از اين نظر نمره خوبي به ولستر داد.
گرچه طراحي کابين ولستر به اندازه نماي خارجي آن متمايز و خاص نيست، اما براي خودرويي اسپرت و جوانپسند که در اين بازه قيمتي قرار دارد، جذابتر از سراتو بهنظر ميرسد. کيفيت نسبتا بالاي متريال درون کابين، تعداد بالاي دکمههاي بهکارگرفتهشده روي فرمان و فرم خاص صندليهاي عقب، ازجمله عواملي هستند که با ورود شما به درون کابين، نظرتان را جلب ميکنند. بهطور واضحي، اولويت هيونداي در طراحي اين خودرو، ظاهر آن بوده است و مانور تبليغاتي بالاي اين کمپاني کرهاي بر روي ظاهر خاص ولستر نيز، تأييد اين ادعا است.
از نظر طراحي ظاهري، نماي کلي کيا سراتو YD کوپه نسبت به هيونداي ولستر 2016 سادهتر و عامهپسندتر است؛ همين عامل نيز سبب شده است که کيا بتواند سراتو کوپه را در تعداد بالا به فروش برساند. البته چنين موضوعي باعث شده است تا سراتو کوپه، چندان حسوحال محصولات اسپرت را به مخاطبان خود القا نکند. بيشتر افرادي که به سراغ اين خودروي کوپه ميروند، تأکيد فراواني بر استهلاک کم و کيفيت دارند و چندان به دنبال يک طراحي خاص و تهاجمي نيستند. اين موضوع، بهخصوص با مطرحشدن نام ولستر در اين مقايسه، خود را بيشازپيش نشان ميدهد.
گرچه نماي جلويي ولستر بر اساس زبان طراحي هيونداي در آنها سالها شکلگرفته است، اما در يک نگاه کلي، ميتوان گفت که اين خودروي سه درب، از طراحي انقلابي و غيرقرينه بهره برده است. بر همين اساس، ولستر از يک درب در سمت راننده و دو درب در سمت شاگرد بهره ميبرد؛ حتي درب راننده از سايز بزرگتري نسبت به ساير دربها برخوردار است! طراحي راديکالي ولستر در بخش پشتي نيز ادامه دارد؛ بهطور مثال، در اين بخش شاهد قرارگيري چراغهاي پشتي در ارتفاعي بيشتر از حد معمول هستيم يا اينکه برخلاف اغلب خودروهاي همرده، خروجي اگزوز در مرکز سپر قرار گرفته است که چنين مواردي در کنار سپر حجيم اين خودرو باعث شدهاند تا ولستر بيش از اغلب خودروهاي موجود در اين رنج قيمتي مورد توجه قشر جوان قرار گيرد.
درمجموع، بايد گفت هر دو خودروي مورد بحث ما، از بعد طراحي ظاهري رضايتبخش عمل کردهاند؛ اما درصورتيکه به دنبال کوپهاي هستيد که از تنوع رنگ بيشتر و ظاهر خاصتري برخوردار باشد، قطعا ولستر ميتواند بهترين انتخاب براي شما باشد.
مقايسه سراتو کوپه با هيونداي ولستر از نظر فني
در اين بخش از مقايسه سراتو کوپه و هيونداي ولستر 2016، به بررسي مشخصات فني اين دو کوپه ميپردازيم. آخرين نسل از سراتو کوپه موجود در بازار کشور، از يک پيشرانه ۲ ليتري ۴ سيلندر MPI بهره ميبرد که نيرويي برابر با 152 اسببخار قدرت و 192 نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. بر اساس اعلام رسمي، مصرف سوخت ترکيبي و شتاب صفرتاصد رسمي سراتو کوپه نيز بهترتيب برابر با ۷.۴ ليتر در صد کيلومتر و ۱۰.۵ ثانيه است. نيروي حاصل از پيشرانه سراتو کوپه، توسط يک جعبهدنده ۶سرعته اتوماتيک به چرخهاي جلو منتقل ميشود.
در مقابل، هيونداي ولستر 2016 به موتور ۱.۶ ليتري ۴ سيلندر GDi مجهز شده است که توان توليد ۱۳۸ اسببخار قدرت و ۱۶۷ نيوتنمتر گشتاور را دارد و اندکي قويتر از مدلهاي 2013 تا 2015 بهنظر ميرسد. نيروي توليدي موتور ولستر، توسط يک گيربکس ۶ دندهاتوماتيک دو کلاچه به چرخهاي جلو منتقل ميشود تا اين خودرو ۱۲۹۵ کيلوگرمي را در مدتزمان ۱۰.۳ ثانيه به سرعت صد کيلومتر بر ساعت برساند.
مدل خودرو | سراتو کوپه | هيونداي ولستر |
پيشرانه | ۴ سيلندر MPI | ۴ سيلندر GDi |
حجم موتور | ۲ ليتر | ۱.۶ ليتر |
حداکثر قدرت | 152 اسببخار | ۱۳۸ اسببخار |
حداکثر گشتاور | 192 نيوتنمتر | ۱۶۷ نيوتنمتر |
گيربکس | ۶ دندهاتوماتيک | ۶ دندهاتوماتيک دو کلاچه |
مصرف سوخت (ترکيبي) | ۷.۴ ليتر در صد کيلومتر | ۶.۴ ليتر در صد کيلومتر |
شتاب صفر تا 100 | ۱۰.۵ ثانيه | ۱۰.۳ ثانيه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کيلومتر بر ساعت | ۲۰۰ کيلومتر بر ساعت |
مقايسه سراتو کوپه با هيونداي ولستر در بخش امکانات رفاهي
در مقايسه سراتو کوپه و هيونداي ولستر از نظر امکانات رفاهي، با نگاهي کوتاه به ليست آپشنهاي اين دو خودروي محبوب، بهراحتي ميتوان دريافت که هر دو در سطح نسبتا يکساني قرار دارند. امکانات نسبتا مشابهي مانند سيستم مولتيمديا، تهويه مطبوع اتوماتيک، کنترل ايستايي در سربالايي، دوربين عقب، آينههاي جانبي تاشو برقي و فرمان برقي چرمي در هر دو خودرو موجود است.
اگر بخواهيم مانيتور بزرگ ولستر يا پدل شيفتر دنده آن را ناديده بگيريم، ميتوان گفت که کمپاني کيا کمي در تجهيز سراتو کوپه بهتر عمل کرده است. چراغهاي زنون، سنسور پارک جلو، صندليهاي اسپرت مجهز به تنظيمات برقي، مموري، گرمکن و سردکن، از مشخصاتي هستند که در نمونههاي استاندارد سراتو ديده ميشود. اين در حالي است که خودروي توليدي هيونداي به امکانات مذکور مجهز نيست يا تنها در نسخه سفارشي اين امکانات ديده ميشود.
امکانات رفاهي | سراتو کوپه | هيونداي ولستر |
چراغ | چراغ جلو زنون و مهشکن، ديلايت، اتولايت، چراغ خوشآمدگويي | چراغ جلو هالوژن، چراغ مهشکن جلو و عقب، دي لايت، اتولايت |
سيستمهاي مولتيمديا | ۶ بلندگوي HiFi، مانيتور ۴.۲ اينچي لمسي، قابليت پشتيباني از Bluetooth – USB – CD – MP3 – iPod – AUX، نمايشگر ۴.۳ اينچي صفحه کيلومتر، دوربين عقب | 6 اسپيکر، سيستم پخش Dimension با 8 اسپيکر 450 واتي با سابووفر (سفارشي)، مانيتور ۷ اينچي، نويگيشن، دوربين عقب، Bluetooth – USB – CD – MP3 – iPod – AUX |
صفحهنمايش | ۴.۲ اينچي لمسي/۴.۳ اينچي صفحه کيلومتر | ۷ اينچي |
رينگها | 215/45R17 | 225/40R18 |
آينه | آينه جانبي تاشو برقي با قابليت تنظيم برقي | آينه جانبي تاشو برقي با قابليت تنظيم برقي |
تهويه مطبوع | اتوماتيک دوگانه | اتوماتيک |
صندلي | روکش صندلي چرم مشکي يا خاکستري، تنظيم برقي صندلي راننده و سرنشين جلو، صندلي عقب تاشو دو تکه، سردکن صندلي راننده، گرمکن صندلي راننده و سرنشين، صندلي راننده و سرنشين اسپرت، مموري صندلي راننده | روکش صندلي چرم مشکي يا خاکستري يا قرمز، تنظيم برقي و ۴ حالته صندلي راننده با قابليت تنظيم گودي کمر، تنظيم دستي و ۴ حالته سرنشين جلو، صندلي عقب تاشو دوتکه، سردکن و گرمکن صندلي جلو (سفارشي) |
شيشه | دودي – شيشهبالابر آنتيترپ | شيشه دودي عقب |
سيستمهاي هشداردهنده | سنسور پارک جلو و عقب | سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تاير |
ساير امکانات | شيشه دودي، شيشهبالابر آنتي ترپ، سانروف، ورود بدون کليد، استارت دکمهاي، کولباکس، فرمان با قابليت تنظيم ۴ حالته به همراه دکمههاي کنترلي، گرمکن فرمان (در نسخه سفارشي)، فرمان حساس به سرعت، روکش چرمي فرمان، دريچه تهويه عقب | سقف پانوراما، سانروف، ورود بدون دکمه (سفارشي)، استارت دکمهاي (سفارشي)، فرمان برقي دوحالته با روکش چرمي، دکمههاي کنترلي روي فرمان، فرمان حساس به سرعت، پدال شيفتر |
مقايسه ايمني سراتو کوپه با هيونداي ولستر
سراتو کوپه با وجود سيستمهاي کنترل پايداري، کنترل ايستايي در سربالايي و کنترل کشش در کنار ۶ عدد ايربگ و دوربين ديد عقب و همچنين سنسور پارک جلو و عقب، نسبت به سال توليد خود وضعيت ايمني بسيار خوبي دارد. اين موضوع بهخصوص با درنظرگرفتن ايمني خودروهاي موجود در کشور، اهميت ويژهاي پيدا ميکند. سراتو کوپه از موسسه ANCAP پنج ستاره ايمني را دريافت کرده است و از اين جهت، وضعيت مشابهي با هيونداي ولستر 2016 دارد.
در خصوص وضعيت ايمني هيونداي ولستر بايد عنوان کرد که اين محصول برخلاف سراتو بهطور استاندارد از ۶ ايربگ بهره نميبرد و در نسخه پايه، تنها دو کيسههوا دارد؛ البته بههيچوجه نميتوان ولستر را خودروي ناامني تصور کرد؛ زيرا اين خودرو در سال 2011 توانست آزمونهاي موسسه ايمني Euro Ncap را با بالاترين امتيازات به سرانجام رساند و موفق به کسب پنج ستاره ايمني از اين موسسه معتبر شود.
در ادامه با ما همراه باشيد تا نگاهي داشته باشيم بر جدول تجهيزات ايمني هر 2خودرو:
تجهيزات | سراتو کوپه | هيونداي ولستر |
تجهيزات ايمني و حفاظتي | ايموبلايزر، پشتسري فعال، کمربند ايمني پيشکشنده | ايموبلايزر، پشتسري فعال، کمربند ايمني پيشکشنده |
کيسه هوا | ۶ عدد کيسههوا (راننده، سرنشين جلو، جانبي و پردهاي) | ۲ عدد کيسههوا (راننده و سرنشين جلو، جانبي و پردهاي در صورت سفارش خريدار) |
سيستم ترمز و پايداري | توزيع نيروي ترمز و ترمز ضدقفل، کنترل کشش و پايداري | توزيع نيروي ترمز، ترمز ضدقفل و ترمز کمکي، کنترل کشش و پايداري |
تجربه رانندگي سراتو کوپه و هيونداي ولستر
با قرارگرفتن پشت فرمان کيا سراتو کوپه، اولين نکتهاي که توجه شما را به خود جلب ميکند، موقعيت مناسب راننده نسبت به خودرو و ابعاد آن است. راننده اين کوپه نسبت به فضاي اطراف خودرو ديد کامل دارد و اين مهم بهواسطه پنجرههاي بزرگ اين خودرو ميسر ميشود.
همچون اغلب خودروهاي اسپرت، حين رانندگي با سراتو کوپه نيز سرنشينان خودرو تکانهاي عرضي و کوبشهاي متعددي را تجربه ميکنند که اين موضوع با وجود تمامي سختيهاي آن، باعث ميشود تا اين خودرو حين عبور از مسيرهاي پرپيچوخم پايداري و چسبندگي قابلقبولي را از خود ارائه دهد.
در کل، ميتوان گفت که عملکرد مجموعه فني سراتو کوپه با فرمان هماهنگ است و وجود سيستمهاي ايمني همچون سيستم کنترل پايداري از بروز بيشفرماني يا کمفرماني در اين خودرو ممانعت ميکند. ترمزهاي خودرو نيز بهراحتي و با تمام توان خودرو را مديريت ميکنند و در اين حوزه سراتو نمره کامل را دريافت ميکند.
وضعيت در خصوص هيونداي ولستر نيز تقريبا مشابه است. مشکل اصلي ولستر در آن است که با توجه به تبليغات گستردهاي که هيونداي پيرامون اين خودرو داشته است و همينطور طراحي اسپرت و خشن آن، مخاطب توقع سواري فوقالعاده پرشتابي را از آن دارد؛ اتفاقي که در عمل برعکس آن را شاهد هستيم.
با وجود اينکه گيربکس دوکلاچه ولستر در بهترين زمان ممکن براي تعويض دنده اقدام ميکند و هيچگونه کوتاهي در انتقال نيرو به چرخهاي جلو انجام نميدهد، اما به نظر ميرسد موتور 1.6 ليتري اين خودرو براي بدنه 1295 کيلوگرمي آن کمي بيشازحد کمحجم است و نميتواند سواري هيجانانگيزي را به مالک خود ارائه دهد.
ازاينرو، همانطور که بر اساس آمار و ارقام نيز قابل پيشبيني است، محصول کيا هم از نظر کارايي و هم از نظر قواي محرکه از ولستر يک سروگردن بالاتر است و اين خودرو نسبت به فشردن پدال گاز عکسالعمل تندوتيزي را از خود نشان ميدهد.
بهتر است بدانيد به دليل طراحي خاص ولستر، راننده اين خودرو ديد چندان خوبي نسبت به پشت سر خود ندارد و جايگاه قرارگيري وي نيز چندان مساعد نيست. در عوض، ترمزهاي ديسکي ولستر نمره قبولي را دريافت کردهاند و بهراحتي از پس متوقفکردن اين خودرو برميآيند. بهطورکلي، در حوزه تجربه رانندگي، سراتو کوپه نمره بيشتري را از آن خود کرده و برنده اين رقابت محسوب ميشود.
تحليل شرايط بازار سراتو کوپه و هيونداي ولستر
در تحليل شرايط بازار خريدوفروش سراتو کوپه و هيونداي ولستر، ميتوان گفت که با وجود معايب متعددي که اين دو خودرو بهعنوان کوپههاي جوانپسند دارند، به دليل محدوديتهاي فراواني که بر سر را خريداران ايراني قرار دارد در حال حاضر هر دو اين خودروها از نظر رونق بازار خريدوفروش در سطح قابل قبولي قرار دارند.
درواقع به دليل اينکه در بازار کشور ما خودروهاي کوپه چنداني حضور ندارند، چنانچه خريدار ايراني بخواهد از ميان معدود گزينههاي بازار کشور کوپهاي کماستهلاک و کمهزينه خريداري کند، مطمئنا به سمت خودروهايي همچون هيونداي ولستر يا کيا سراتو کشيده خواهد شد. گرچه نميتوان اين نکته را ناديده گرفت که طرفداران چنين خودروهايي بسيار کمتر از علاقهمندان به خودروهاي سدان هستند، به همين دليل بههيچوجه نميتوان سطح بازار اين دو خودرو را با بازار پرتقاضا و گرم خودروهايي همچون مزدا 3، هيونداي اکسنت يا کيا سراتو YD سدان مقايسه کرد.
جمعبندي
در پايان مقايسه سراتو کوپه و هيونداي ولستر، ميتوانيم بگوييم که هرچند هر دو خودروي مذکور ظاهر جوانپسندانهاي دارند و قشر جوان را تا حدي راضي نگه ميدارند، اما برخلاف ظاهر اسپرت خود، خودروهاي چندان تندوتيزي محسوب نميشوند. قطعا متمولاني که ميتوانند در اين بازه قيمتي مانور دهند و خواهان خودروهاي پرشتابي هستند که حس و حال رانندگي اسپرت را به آنها منتقل کند، بيشتر به سراغ محصولاتي همچون جنسيس کوپه يا تويوتا ۸۶ GT ميروند و سراتو کوپه و هيونداي ولستر انتخاب نخست آنها محسوب نميشوند.
در يک جمعبندي نهايي، بايد گفت که گرچه عملکرد فني سراتو کوپه با اندکي اختلاف از هيونداي ولستر بهتر است، اما مصرف سوخت ولستر بهينهتر از سراتو بهنظر ميرسد. با توجه به موارد درجشده در اين مقاله، بهنظر ميرسد که پيش از انتخاب ميان اين دو خودرو، بايد مشخص کنيد که چه المانهايي براي شما اولويت بالاتري دارند؛ اگر به دنبال خريد يک کوپه اقتصادي و کممصرف هستيد، ولستر براي شما انتخاب بهتري است، اما درصورتيکه از ميان اين دو خودرو به دنبال تجربه يک رانندگي اسپرتتر هستيد، بهتر است به سراغ سراتو کوپه YD برويد.