کمرنگ شدن حضور نیسان در اروپا
ايسنا/ خودروسازي ژاپني نيسان در بيانيه اي اعلام کرد حضور خود را در بازارهاي اروپايي کم مي کند.
مقامات خودروسازي نيسان در نظر دارند تا با واگذاري برخي از خطوط توليد و امکانات زيرساختي خود در اروپا به خودروسازي رنو، حضور کمرنگ تري در قاره سبز داشته باشند. رنو شريک اروپايي نيسان محسوب مي شود و جاي آن را به ويژه در شرق اروپا خواهد گرفت. پس از اتفاقاتي که منجر به کناره گيري و محاکمه کارلوس گون- مديرعامل سابق نيسان شد، اين خودروسازي در راستاي استراتژي بازسازي خود در نظر دارد کانال هاي توزيع خود را در ۳۰ کشور جهان ببندد. قرار است خط توليد اين برند در اسپانيا نيز بسته و به يک مرکز نگهداري قطعات يدکي خودرو تبديل شود.
گون در سال ۲۰۱۸ به اتهام سو استفاده مالي از مقام خود برکنار شد و پس از آن از ژاپن فرار کرد. اين وقايع در برنامه هاي مشترک رنو و نيسان اخلال زيادي ايجاد کرد.
اگرچه هنوز مشخص نيست که نيسان تا چه ميزاني مي خواهد حضور خود در اروپا را کاهش دهد اما مقامات آن پيشتر اعلام کرده بودند تمرکز اين خودروساز در سال ۲۰۲۱ معطوف به تصاحب سهم بيشتر در بازارهاي چين، ژاپن و آمريکا خواهد بود.
انتظار مي رود زيان عملياتي نيسان در سال مالي ۲۰۲۱ حدود ۳۴۰ ميليارد ين ( ۳.۲۵ ميليارد دلار) باشد که در صورت تحقق، اين رقم يک رکورد خواهد بود. با هدف کاستن از هزينه هاي عملياتي نيسان ظرفيت توليد خودروهاي خود را يک پنجم کاهش مي دهد.
نيسان تنها خودروساز ژاپني نيست که حضورش را در اروپا کم مي کند، پيشتر هوندا با صدور بيانيه اي اعلام کرده بود در راستاي عمل به استراتژي جديد اين شرکت در کاهش هزينه ها و بازسازي ساختاري از ابتداي سال ۲۰۲۲ از بازار خودروي روسيه خارج خواهد شد و فعاليت آن در اين کشور تنها محدود به موتورسيکلت و تجهيزات موتوري خواهد شد. قرار است ارايه خدمات پس از فروش به مشتريان روس اين شرکت که تا سال ۲۰۲۱ خودروهاي هوندا مي خرند ادامه يابد.