مقایسه تویوتا اف جی کروزر با لندکروزر
باشگاه خبرنگاران/ مشخصات فني تويوتا اف جي کروزر و لندکروزر در اين گزارش آمده است تا به کمک آنها بتوانيد خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنيد.
محصولات تويوتا سابقهاي طولاني در بازار کشورمان دارند و بهخصوص مدلهاي شاسيبلند اين خودروساز ژاپني، از محبوبيت بالايي در بين علاقهمندان برخوردار هستند. با اينکه امروزه خودروهاي کراساوور محبوبيت بيشتري پيدا کردهاند، ولي تويوتا همچنان در بازار SUVهاي آفرودي جايگاه خود را حفظ کرده است. تويوتا لندکروزر بدون شک معروفترين محصول کمپاني ژاپني TOYOTA در اين بازار است و تقريبا تمامي نسلهاي آن را در بازار ميتوان يافت. در اين مطلب، قصد داريم به مقايسه تويوتا اف جي کروزر و لندکروزر بپردازيم.
لندکروزر به دليل تواناييهاي فوقالعاده و سابقه درخشاني که در دوران جنگ تحميلي داشت، در نسلهاي قديمي بيشتر خودرويي محبوب ارگانهاي نظامي و ادارات دولتي بود؛ اما از نسل سري ۹۰ و ۱۰۰ به بعد، ناگهان موقعيت اين خودرو عوض شد و بهعنوان خودرويي لوکس، گران و البته توانا در آفرود در بازار خودرو حضور يافت و البته جايگاه خود را براي نيروهاي ويژه پليس و ارتش نيز حفظ کرده است.
اما تويوتا لندکروزر، يگانه محصول تويوتا در اين کلاس نيست؛ بلکه خودروي ديگري يعني تويوتا FJ کروز نيز از ديگر گزينههاي خريداران در بازار است. گرچه تشابهات فني زيادي بين FJ کروزر و لندکروزر وجود دارد و تواناييهاي حرکتي اين دو خودرو نيز بسيار شبيه به هم است، ولي اين دو، خودروهايي کاملا متفاوت با مشترياني متفاوت هستند.
در ادامه، قصد داريم تا آخرين نسل تويوتا لندکروز يعني سري ۲۰۰ را در برابر آخرين نسخه تويوتا اف جي کروزر قرار دهيم. تويوتا لندکروزر سري ۲۰۰ بين سالهاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در بازار عرضه شده است و اف جي کروزر نيز بين سالهاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در بازار يافت ميشود.
مقايسه طراحي تويوتا لندکروزر با اف جي کروزر
تويوتا لندکروزر در بخش طراحي، خودرويي بسيار محافظهکارانه است و تويوتا در تمامي نسلهاي اين خودرو سعي کرده است تا از طرحهاي راديکال دوري کند. شايد چنين مسئلهاي، لندکروزر را تبديل به زيباترين خودروي بازار نکند، ولي درعينحال، لندکروزر طرحي متناسب دارد که در عين سادگي، زيبا و باابهت بهنظر ميرسد. اصليترين مشخصه تويوتا لندکروزر سري ۲۰۰، ابعاد بزرگ بدنه، چراغهاي جلوي بزرگ و جلوپنجره بزرگ کرومي آن است. تويوتا لندکروزر، داراي دو نوع طراحي عقب است که هر دو در بازار کشور يافت ميشوند؛ يک نسخه داراي لاستيک زاپاس روي صندوقعقب است و در برخي ديگر، لاستيک زاپاس در زير خودرو نصب شده است.
طرح ساده تويوتا لندکروزر، دقيقا در مقابل طراحي بسيار خاص اف جي کروزر قرار دارد. تويوتا، مدل اف جي کروزر را با نگاهي به اس يو ويهاي قديمي خود در دهه ۱۹۷۰ ميلادي طراحي کرده است. اولين بار که مدل کانسپت تويوتا اف جي کروز معرفي شد، کسي فکر نميکرد تويوتا چنين خودرويي را روانه بازار کند؛ ولي تنها چند سال بعد، اين طرح خاص و جذاب با تغييراتي جزئي روي خط توليد تويوتا قرار گرفت. جالبترين قسمت طراحي تويوتا اف جي کروزر، بدون شک نماي کناري اين خودرو است. درهاي جلو و عقب اف جي کروزر، بر خلاف جهت همديگر باز ميشوند که در خودروهاي اس يو وي، مانندي ندارد.
در نماي داخلي نيز تفاوت دو خودرو مشهود است. لندکروزر کابيني شکيل و جادار دارد که فضاي کافي را در اختيار ۷ سرنشين اين خودرو قرار ميدهد. کابين تويوتا لندکروزر نيز زرقوبرق و ادوات لوکس کراساوورهاي امروزي را ندارد و طراحي آن، نسبتا ساده بهنظر ميرسد؛ اما از لحاظ کيفيت و ارگونومي، همچنان نمره بالايي را دريافت ميکند. به زباني سادهتر، لندکروزر از نظر کابين ميتواند تمامي انتظاراتي را که از يک اس يو وي بزرگ داريد، برآورده کند.
با واردشدن به کابين تويوتا FJ کروزر، کاملا اتمسفر متفاوتي را تجربه خواهيد کرد؛ تا جايي که شايد بيشتر حس سوارشدن به يک کاميون به شما دست دهد و وجود سه عدد برفپاککن، در انتقال اين حس بسيار مؤثر است. کابين اف جي کاملا ساده و فاقد آلايش است و گويي براي خودرويي با مصارف نظامي طراحي شده باشد.
داشبورد کاملا از خطوط صاف تشکيل شده است و در مورد زيبايي آن، اظهار نظر زيادي نميتوان کرد. تويوتا اف جي کروزر با دو نوع تريم داخلي در بازار يافت ميشود. نسخه اول، داراي طرحي فلزيمانند است و مدلهاي دوم که در بازار با نام ايکستريم نيز شناخته ميشوند، داراي تريم داخلي طرح فيبر کربني هستند. با اينکه کابين اف جي کروزر با کاربري اين خودرو همخواني بالايي دارد، ولي نسبت به لندکروزر هم فضاي کمتري را در اختيار قرار ميدهد و هم راحتي پايينتري دارد.
مقايسه فني تويوتا لندکروزر با اف جي کروزر
تويوتا لندکروزر با دو موتور در بازار ايران يافت ميشود که يکي ۶ سيلندر و ديگري ۸ سيلندر هستند. ما در اينجا، به مقايسه مدل ۶سيلندر با تويوتا اف جي کروزر خواهيم پرداخت. همانطور که در ابتدا اشاره کرديم، هر دو خودرو از لحاظ فني تشابهات زيادي با هم دارند و هر دوي آنها، از موتور V6 تنفس طبيعي با حجم ۴ ليتر استفاده ميکنند. اين موتور در ديگر ساختههاي تويوتا يعني مدل پرادو نيز ديده ميشود.
مشخصات دو خودرو، بسيار نزديک به هم است و تفاوتي آنچناني در قدرت و گشتاور دو خودرو ديده نميشود. بدون شک اين موتور يکي از بهترين پيشرانههايي است که در بازار اس يو ويها ميتوان يافت و آن را بايد از اصليترين برگ برندههاي محصولات تويوتا در برابر رقبا دانست. نيروي موتور در هر دو خودرو نيز به کمک يک گيربکس پنج دنده خودکار به چرخها ارسال ميشود.
سيستم چهارچرخ محرک تويوتا FJ کروزر با سيستم مورداستفاده در لندکروزر متفاوت است. در تويوتا اف جي کروزر، شاهد استفاده از سيستم سنتيتري هستيم که مانند خودروهاي قديميتر، دو دستهدنده در کابين دارد. در تويوتا اف جي کروزر راننده اين امکان را دارد که خودرو را در حالت 2H قرار دهد تا نيروي موتور تنها به محور عقب منتقل شود. در سمت مقابل، تويوتا لندکروزر سيستم چهارچرخ محرک پيشرفتهتري دارد که کنترلرهاي آن، درون کابين از انواع الکترونيکي هستند. هر دو خودرو امکاناتي نظير دنده کمکي و قفل ديفرانسيل عقب را ارائه ميکنند تا نگراني از بابت تواناييهاي آنها در آفرود وجود نداشته باشد.
با وجود شباهت زيادي که دو خودرو به هم دارند، اما عملکرد آنها کاملا متفاوت است که دليل آن، به اختلاف وزن نيم تني دو خودرو مربوط ميشود. وزن سبکتر تويوتا اف جي کروزر سبب شده است تا اين خودرو، اتومبيلي چالاکتر از لندکروزر باشد.
در جدول زير، ميتوانيد مشخصات فني دو خودروي تويوتا لندکروزر و تويوتا FJ کروزر را با يکديگر مقايسه کنيد:
مدل خودرو | تويوتا لندکروزر | تويوتا اف جي کروزر |
پيشرانه | ۶ سيلندر خورجيني تنفس طبيعي | ۶ سيلندر خورجيني تنفس طبيعي |
حجم موتور | ۴ ليتر | ۴ ليتر |
حداکثر قدرت | ۲۷۱ اسببخار | ۲۷۰ اسببخار |
حداکثر گشتاور | ۳۸۵ نيوتنمتر | ۳۸۱ نيوتنمتر |
گيربکس | ۵ دنده خودکار با دنده کمکي | ۵ دنده خودکار با دنده کمکي |
مصرف سوخت (ترکيبي) | ۱۳.۴ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر | ۱۲.۴ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر |
شتاب صفرتاصد | 11 ثانيه | 8 ثانيه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کيلومتر بر ساعت | ۱۸۰ کيلومتر بر ساعت |
تويوتا معمولا بهعنوان خودروسازي شناخته ميشود که آپشنهاي زيادي را عرضه نميکند. مشتريان تويوتا نيز معمولا از اين مسئله گلايه دارند؛ اما در عوض، عدهاي نيز تأکيد دارند که تويوتا در عوض آپشنهاي رفاهي محدود، کيفيت ساخت بالا و توانايي فني بالاتري در مقايسه با ديگر رقبا در اختيار خريداران خود قرار ميدهد. در مورد تويوتا اف جي کروزر و لندکروزر بايد گفت که اين خودروها تاييدي بر نظر هر دو گروه هستند. هيچيک از دو خودروي موردبحث ما، بهخصوص تويوتا FJ کروزر در بحث آپشن جزو خودروهاي مجهز بازار نيستند و حتي نسبت به رده قيمتي که در آن قرار دارند، کمبودهاي فراواني دارند.
تويوتا اف جي کروزر با وجود قيمت خودرو ميلياردي خود، حتي از يک سانروف و تهويه مطبوع خودکار نيز برخوردار نيست. به بيان واضحتر، شايد در بخش امکانات اين خودرو تنها قفل ديفرانسيل و سيستم صوتي بهتري در مقايسه با رنو سيمبل دارد. در عوض، لندکروزر امکانات بيشتري مانند کول باکس، گرمکن صندلي، تنظيم برقي صندليها و سانروف را در اختيار خريداران خود قرار ميدهد.
در جدول زير، ميتوانيد امکانات دو خودرو را با هم مقايسه کنيد:
تجهيزات | تويوتا لندکروزر | تويوتا اف جي کروزر |
چراغ | باي زنون، مهشکن جلو و عقب، چراغ روشنايي در روز | هالوژن، مهشکن جلو و عقب |
سيستمهاي مولتيمديا | مانيتور ۸ اينچي، مانيتور سقفي عقب سفارشي، سيستم صوتي با ۶ اسپيکر و چنجر ۶ تايي | ۱۰ اسپيکر JBL، چنجر ۶ تايي |
صفحه نمايش | ۸ اينچي لمسي | ندارد |
رينگها | 285/60R18 | 265/75R16 |
آينه | تاشوي برقي با تنظيم برقي و گرمکن، آينه الکتروکروميک وسط سفارشي | تاشوي برقي با تنظيم برقي و گرمکن، آينه الکتروکروميک وسط سفارشي |
تهويه مطبوع | خودکار دوگانه | دستي |
صندلي | صندلي برقي ۶جهته براي راننده و ۵ جهته دستي براي سرنشين | صندلي دستي ۸جهته با گودي کمر براي راننده و ۴ جهته دستي با گودي کمر براي سرنشين |
شيشه | شيشههاي دودي عقب | شيشههاي دودي عقب |
سيستمهاي هشداردهنده | سنسور پارک جلو و عقب، رادار جلوي سفارشي | سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تاير |
ساير امکانات | سانروف برقي | سقف سفيد (به جز بدنه قرمز) |
متأسفانه تويوتا لندکروزر و اف جي کروزر توسط يک موسسه واحد مورد تست ايمني قرار نگرفتهاند که بتوان ايمني آنها را با يکديگر به طور دقيق مقايسه کرد؛ اما ميتوان گفت که هر دو خودرو، رتبههاي ايمني مناسبي را در کلاس خود دارند.
تويوتا اف جي کروزر موفق به کسب پنج ستاره ايمني از موسسه NHTSA آمريکا و رتبه ايمني خوب از موسسه IIHS آمريکا شده است. در سمت مقابل، تويوتا لندکروزر نيز ۵ ستاره ايمني را از موسسه ANCAP استراليا دريافت کرده است.
اين نتايج نشان ميدهند که هر دو خودرو از نظر ايمني در سطح بسيار خوبي قرار دارند. تجهيزات ايمني دو خودرو نيز در سطحي تقريبا يکسان است و تنها بايد به نبود سنسورهاي کمکي پارک جلو در اف جي کروزر اشاره کرد. هيچ يک از دو خودروي تويوتا لندکروزر و تويوتا اف جي کروزر، به سيستمهاي کمکي رانندگي مدرن که در خودروهاي امروزي ديده ميشوند، مجهز نيستند و پيشرفتهترين سيستمهاي ايمني فعال آنها، سيستم کنترل پايداري و کنترل کشش است.
در جدول زير، ميتوانيد تجهيزات ايمني دو خودروي تويوتا لندکروزر و اف جي کروزر را مشاهده کنيد:
تجهيزات | تويوتا لندکروزر | تويوتا اف جي کروزر |
تجهيزات ايمني و حفاظتي | سيستم کنترل پايداري، سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، سيستم کنترل کشش | سنسور پارک عقب، سيستم کنترل پايداري، سنسور فشار باد لاستيک، سيستم کنترل کشش |
کيسههوا | ۶ عدد | ۶ عدد |
سيستم ترمز | ترمزهاي ديسکي در هر چهار چرخ بههمراه سيستم ضدقفل و توزيع نيروي ترمز | ترمزهاي ديسکي در هر چهارچرخ به همراه سيستم ضد قفل و توزيع نيروي ترمز |
کار را با تويوتا لندکروزر آغاز ميکنيم؛ خودرويي که پشت فرمان آن تسلط بسيار خوبي احساس ميشود. با وجود ابعاد بزرگ خودرو و ارتفاع بالاي آن، ديد و کنترل راننده به ابعاد و زوايا بسيار خوب است. از نظر ايزوله اتاق نيز لندکروزر در وضعيت خوبي قرار دارد و آرامش مناسبي در کابين آن برقرار است.
با شروع حرکت مقداري احساس سنگيني ميکنيد که با توجه به وزن ۲.۵ تني خودرو طبيعي است؛ با اين وجود، لندکروزر خودروي تنبلي نيست و ميتواند در زماني حدود 11 ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت دست پيدا کند. نقطهضعف اين خودرو، بيشتر به عبور از جادههاي پرپيچوخم مربوط ميشود چون وزن بالا در کنار سيستم تعليق ساده و شاسي نردباني، سبب شده است تا فرمانپذيري و پايداري خودرو چندان تعريفي نداشته باشد. همين مواردي که ذکر شد، در خارج جاده به کمک تويوتا لندکروزر ميآيند و آن را تبديل به هيولايي ميکنند که هيچ مانعي در برابرش وجود ندارد. قفل ديفرانسيل مرکزي و عقب، دنده کمکي و سيستم کنترل کشش از امکاناتي هستند که در آفرود به لندکروزر کمک ميکنند.
راحتي خودرو، عملکرد موتور و گيربکس، همگي در سطح خوبي قرار دارد و در کل، هماهنگي بسيار خوبي بين موتور و گيربکس برقرار است. راننده بهصورت دستي نيز ميتواند اقدام به تعويض دندهها کند. گيربکس همچنين داراي دو حالت اضافي شروع حرکت با دنده دو (2nd) و حالت قدرت است. در حالت قدرت يا ECT PWR، دندهها در دور بالاتري تعويض ميشوند.
سپس به سراغ تويوتا اف جي کروزر ميرويم. درون کابين اف جي کروزر، شاهد فضاي کمتر و به تبع آن، راحتي کمتري در مقايسه با لندکروزر هستيم. اين راحتي کمتر، براي سرنشينان عقب نمود بيشتري دارد؛ چون آنها درهاي کوچکي هم دارند که حتي به صورت مستقل باز نميشوند و نياز است تا اول درهاي جلو را باز کنيد. از سويي، کمربند ايمني سرنشينان جلو نيز روي در عقب سوار شده است و هر بار بايد آنها نيز کمربندهاي خود را باز و بسته کنند. پس ميبينيد که اين طراحي خاص اف جي کروزر در عمل و هنگام استفاده از خودرو تبديل به نکتهاي منفي ميشود.
پشت فرمان اف جي کروزر، راننده به دليل ارتفاع کمتر شيشه جلو تسلط کمتري در مقايسه با لندکروزر دارد. ارگونومي کابين نيز پايينتر از لندکروزر است و درکل، اگر عاشق طراحي داخلي اف جي کروزر نباشيد، فضاي چندان جالبي براي مسافتهاي طولاني و گذراندن وقت نيست.
با اين اوصاف، با قراردادن دنده در حالت درايو و شروع حرکت، متوجه هيولاي خفته در پس ظاهر ساده تويوتا اف جي کروزر خواهيد شد. به دليل وزن کمتر در مقايسه با برادر بزرگتر، تويوتا اف جي شتابگيري بسيار خوبي دارد؛ خودرو در زماني حدود ۷ ثانيه ميتواند به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برسد که براي خودرويي به اين ابعاد، بسيار هيجانانگيز خواهد بود.
در پيچها نيز اف جي کروزر مانند تويوتا لندکروزر مقداري شرمنده راننده ميشود و بهتر است خيلي به آن فشار نياورد. البته سيستم کنترل پايداري نيز کار خود را بهخوبي انجام ميدهد. تويوتا اف جي کروزر نسبت به لندکروزر داراي فاصله محوري کمتري است و ابعاد جمع و جورتر آن نيز سبب شدهاند تا در آفرود، کارکردن با آن راحتتر باشد. تواناييهاي آفرود دو خودرو نيز بسيار نزديک به هم است و با توجه به قواي فني يکسان، تفاوت چنداني با هم ندارند؛ اما کف تويوتا اف جي کروزر کمتر به زمين گير ميکند. درعينحال، تعليق اف جي ضربات را در مقايسه با لندکروزر بيشتر به کابين منتقل ميکند که البته همچنان نرمي تعليق در سطح قابلقبولي است و از پرشهايي که در کراساوورها ديده ميشود، در تويوتا اف جي کروزر خبري نيست.
درکل، در بخش رانندگي اگر صرف رانندگي را بخواهيم مدنظر قرار دهيم، تويوتا اف جي کروزر خودروي توانمندتر و تيزتري است؛ اما با درنظرگرفتن تمامي جوانب و کاربردي بودن خودرو، اين لندکروزر است که برنده ميشود.
تحليل بازار
متأسفانه هر دو خودروي تويوتا لندکروزر و تويوتا اف جي کروزر به دليل قيمت نجومي که در بازار ايران دارند، از کاربري اصلي خود دور شدهاند و کمتر کسي آنها را براي استفاده آفرودي خريداري ميکند. هردوي اين خودروها امروزه بيشتر کالاهايي لوکس هستند که با نيت سرمايهگذاري خريداري ميشوند.
خريداران تويوتا اف جي کروزر نيز کاملا متفاوت با مشتريان لندکروزر هستند؛ چون لندکروزر در عين اينکه يک خودروي آفرودي است، ميتواند بهعنوان اتومبيلي بسيار راحت براي خانواده نيز استفاده شود. تويوتا اف جي کروزر در سمت مقابل، بهعنوان يک خودروي سفري چندان کاربردي نيست و بيشتر بهعنوان خودروي دوم براي کويرنورديهاي آخر هفته مناسب است. ضمن اينکه در کنار همين کاربرديبودن کمتر، ظاهر متفاوت آن نيز سبب شده است تا در مقايسه با تويوتا لندکروزر افراد کمتري به سراغ آن بروند.
نتيجهگيري
تويوتا تبحر خاصي در ساخت خودروهاي اس يو وي دارد و سه اس يو وي آن در بازار ايران يعني تويوتا لندکروزر، تويوتا پرادو و تويوتا اف جي کروزر، همگي خودروهايي بسيار توانمند و موفق هستند. بهلطف کيفيت بالا، پيشينه خوب و البته توانايي فني بالا، خودروهاي تويوتا هرقدر هم قديمي شوند، باز هم در بازار مشتري دارند.
دو خودروي تويوتا لندکروزر و تويوتا اف جي کروزر با وجود اينکه در آفرود رقيب هم هستند، اما در کل کاملا متفاوت با هم هستند و هر يک کاراکتر و کاربرد خاص خود را دارند. نکات مثبت تويوتا لندکروزر سري ۲۰۰، اتاق جادار، سواري نرم، توانايي آفرود بالا و موتور قدرتمند هستند. نکات منفي اين خودرو نيز عبارت از امکانات رفاهي کم، ظاهر قديمي، مصرف سوخت بالا و هندلينگ پايين است.
تويوتا اف جي کروزر نيز داراي نقاط قوتي همچون ظاهر خاص و جذاب، توانايي آفرود چشمگير، شتاب بالا و کيفيت ساخت بالا است و نقاط ضعف آن نيز، کاربردينبودن فضاي داخلي خودرو، مصرف بالا، امکانات رفاهي کم و محدودبودن بازار فروش آن است.