برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
خودرو

بازگشت رنو به ایران با هاچ‌بک و سدان جدید

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
بازگشت رنو به ایران با هاچ‌بک و سدان جدید

اسب بخار/ شنيده ها حاکي از آن است که رنو به دنبال بازگشت به بازار ايران بوده و مي خواهد پس از حضور مجدد در خطوط توليد ايراني، سدان و هاچ بک جديدي را جايگزين خودروهاي فعلي کند.

طي هفته هاي گذشته تمايل رنو براي بازگشت رسمي به بازار ايران رصد شده و جلسه هاي اوليه اي جهت چگونگي حضور مجدد اين نشان فرانسوي تشکيل گرديده است. در برخي صحبت ها از حضور تيم يازده نفره رنو در ايران اشاره مي شود که گويا با برخي خودروسازان مذاکره هاي مستقيمي را برگزار کرده اند. اما به صورت رسمي اين مسئله به تاييد نرسيده و تنها برخي منابع آگاه چنين نکته اي را عنوان مي کنند. ولي آن چه که قطعي است، تمايل و مذاکره اوليه کمپاني رنو براي حضور دوباره در خطوط توليد ايراني است.

همچنين در کنار بحث هاي حقوقي جهت بازگشت رنو به ايران، محصولات پيشنهادي هم براي توليد در کارخانه هايي چون پارس خودرو بر سر ميز مذاکرات حضور دارند. اما نکته قابل توجه اينجاست که گويا اين بار هم رنو نسل آخر محصولات اقتصادي خود را نياورده و رويکردي مشابه به بازار برزيل، آفريقاي جنوبي، روسيه و… نسبت به ايران دارد. به عبارت ساده تر با وجود معرفي نسل جديد خودروهاي اقتصادي رنو با نشان داچيا و رنو در بازار اروپا، شاهد هستيم که نسل قبلي آن ها جهت توليد در کارخانه اي ايراني پيشنهاد داده شده اند. سال گذشته گروه رنو نسل جديد ساندرو، ساندرو استپ وي و لوگان را با نشان داچيا به بازار اروپا معرفي کرد و فناوري هاي جديدي را براي اين خودروهاي اقتصادي در نظر گرفت. اين محصولات به عنوان نسل سوم خودروهاي اقتصادي گروه رنو شناخته مي شوند که با نشان داچيا در بازار اروپا و در آينده نزديک با نشان رنو در بازارهاي ديگر عرضه خواهند شد.

در حال حاضر اگر بازگشت رنو به ايران قطعي شود، از نظر فني و ساختاري امکان توليد مجدد تندر ۹۰ ( لوگان نسل اول )، ساندرو ( نسل اول ) و ساندرو استپ وي ( نسل اول ) وجود ندارد. زيرا اين خودرو بر مبناي استانداردهاي قديمي طراحي شده اند و نمي توانند به راحتي با استانداردهاي ۸۵گانه جديد تطبيق پيدا کنند و اگر قرار باشد که کمپاني رنو خانواده L90 و B90 را با استانداردهاي جديد مهندسي کند، بايد هزينه بالا و غير منطقي را متحمل شود. براي همين قاعدتاً طرف فرانسوي و ايراني حاضر نيستند که براي توليد مجدد اين خودروها، آن ها را با استانداردهاي ۸۵گانه هماهنگ سازند. اما از سويي نمي خواهند تا زيرساخت هاي موجود در توليد قطعات و اجزاي خانواده تندر ۹۰ و ساندرو را کنار بگذارند و با سرمايه گذاري مجدد، خط توليد نسل سوم لوگان و ساندرو را در ايران راه اندازي کنند.

حال با توجه به اينکه نسل دوم لوگان يا همان رنو سيمبل و نسل دوم ساندرو و ساندرو استپ وي از نظر ساختار مهندسي استانداردهاي ۸۵گانه را دارا هستند و از سويي زيرساخت اوليه توليد بسياري اجزاي آن ها به خاطر شباهت با نسل اول L90 و B90، در قطعه سازان و خودروسازان ايراني وجود دارد. براي همين چنين منطق و نگاه اقتصادي سبب شده تا امروز نسل دوم خودروهاي اقتصادي گروه رنو براي حضور مجدد اين نشان فرانسوي به طرف هاي ايراني پيشنهاد شود و به جاي سرمايه گذاري بيشتر براي توليد نسل سوم لوگان، ساندرو و ساندرو استپ وي، با هزينه کمتر به سراغ توليد نسل دوم اين خودروها بروند.


 
ويژگي هاي ساندرو، ساندرو استپ وي و لوگان نسل دوم در بازار ايران پس از بازگشت رنو
حال در اين ميان احتمال دارد که در صورت بازگشت رنو، فيس ليفت سيمبل و نسل دوم ساندرو و ساندرو استپ وي به بازار ايران بيايند. نسل دوم اين خودروها که نسخه هاي جديدتر تندر ۹۰ و ساندرو پارس خودرو به حساب مي آيند، به همان قواي محرکه قبلي مجهز هستند و تنها با تغييرات فني جزئي، مطابقت لازم با استاندارد آلايندگي يورو ۵ و يورو ۶ را به دست آورده اند. به عبارت ساده تر رنو سيمبل ( لوگان نسل دوم) و ساندرو و ساندرو استپ وي نسل دوم براي بازار ايران به پيشرانه ۱٫۶ ليتري K4M سري ۶۹۶ مجهز خواهند بود که استاندارد آلايندگي يورو ۵ را دارد و ۱۰۵ تا ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۰ تا ۱۴۳ نيوتن متر توليد مي کند. همچنين جعبه دنده اين خودروها همچنان در نسخه دستي از نوع ۵ سرعته JHQ است و در نسخه اتوماتيک نمونه ارتقا يافته ۴ سرعته AT به پيشرانه آن ها متصل مي شود.

در نسخه هاي فيس ليفت رنو سيمبل و نسل دوم ساندرو و ساندرو استپ وي تريم داخلي نسبت به نسخه غير فيس ليفت ارتقا پيدا کرده و طراحي غربيلک فرمان، نمايشگر خودرو، تزئينات کابين، گرافيک چراغ هاي جلو و عقب، طراحي درِ صندوق عقب، سپرها و… تغيير نموده است. قطعاً اين خودروها براي حضور در ايران امکانات بيشتري نسبت به تندر ۹۰ و ساندروهاي پارس خودرو خواهد داشت و ويژگي هايي چون چراغ روشنايي روز بر روي آن ها به خاطر قوانين جديد نصب مي شود. در صورتي که طرف هاي ايراني نسخه هاي فول آپشن رنو سيمبل ( لوگان نسل دوم ) و نسل دوم ساندرو و ساندرو استپ وي را براي توليد انتخاب کنند، با امکاناتي مانند دو کيسه هوا، نمايشگر لمسي، رهياب ماهواره اي، سنسور پارک و دوربين عقب، تهويه اتوماتيک، شيشه ها و آينه هاي برقي، کامپيوتر سفر، سامانه کنترل پايداري الکتريکي، رينگ آلومينيومي، ترمز ABS، EBD و BA، کنترل سيستم صوتي از پشت فرمان، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، چراغ روشنايي روز، بلوتوث و… طرف خواهيم بود.

تصاوير رنو سيمبل فيس ليفت ( لوگان نسل دوم ) براي بازگشت به ايران:

تصاوير رنو ساندرو فيس ليفت نسل دوم براي بازگشت به ايران:

تصاوير رنو ساندرو استپ وي فيس ليفت نسل دوم :

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره