راهکارهایی ساده برای محافظت از سیستم تعلیق خودرو

اسب بخار/ سيستم تعليق خودرو از آن دست سيستم هاي مهم و حياتي در خودروست که افزون بر به ارمغان آوردن راحتي و پايداري راننده و سرنشينان داراي قطعاتي حساس است که در صورت استفاده ناصحيح و مراقبت نکردن مي تواند حوادث جبران ناپذيري را ايجاد کند. با رعايت چند نکته ساده مي توان هم عمر اين مجموعه را افزايش داد و هم از ايجاد حادثه و هزينه هاي گزاف جلوگيري کرد.
سيستم تعليق خودرو متشکل از تعداد اجزاي زيادي است که با توجه به نوع خودرو و کاربري آن قطعاتي در آن ها مشترک و قطعاتي خاص همان خودروست، اما همه آن ها از اصول مشترکي پيروي مي کنند که در نهايت، باعث مي شود که داشتن يک فرهنگ رانندگي صحيح و مراقبت اصولي اين قطعات را براي کارکردهاي بالا هم زنده نگهدارد.
در اين مقاله قصد معرفي اجزاي سيستم تعليق را نداريم، بنابراين فهرست وار به نکاتي اشاره مي کنيم که به شما در حفظ اين مجموعه کمک شاياني مي کند.
فرهنگ رانندگي صحيح
اولين و شايد مؤثرترين نکته در حفظ نه تنها مجموعه تعليق بلکه خودرو شما فرهنگ رانندگي صحيح است. همواره به ياد داشته باشيد که شما راننده مسابقات نيستيد و خيابان هم پيست اتومبيلراني نيست. شما حتماً بايد حق تقدم و قوانين زندگي اجتماعي و شهري را رعايت کنيد و اصول ايمني نيز در برخورد با ساير شهروندان بايد اولويت شما باشد. قاتل خودرو به طور کلي گاز و ترمزهاي ناگهاني است. به خصوص، ترمز ناگهاني و پرفشار شما بيش ترين فشار را بر روي سيستم تعليق مي آورد. به طور کلي، ترمز برابر با کلمه استهلاک است. بنابراين سعي کنيد ترمز اصولي در شهر را فرا بگيريد و با آرامش رانندگي کنيد.
روي موانع ترمز نکنيد
حتماً سعي کند تا حد امکان از ترمز روي موانع بپرهيزيد. اين موانع مي تواند سرعت گير خيابان باشد يا تاب برداشتن آسفالت و يا حتي خرابي آسفالت. بنابراين در اين جور مواقع اجازه دهيد لاستيک و مجموعه تعليق آزادانه کار خود را انجام دهند. اين کار سلامت آن ها را براي کارکردهاي بالاتر از ميزان استاندارد هم حتي تضمين مي کند. اگر خودروي شما گيربکس دستي دارد بهتر است حتي کلاچ خود را هم درگير کنيد. اين کار نه تنها استهلاک ندارد، بلکه حتي از فشار به مجموعه نگهدارنده موتور و موتور هم جلوگيري مي کند.
به صداها حساس باشيد
گاهي صداهاي غيرمعمول هر چند کم و نامحسوس خبر از خرابي بزرگي مي دهند که اگر زود به داد آن ها برسيد مطمئناً مي توانيد از ضررهاي هنگفت جلوگيري کنيد. صداهايي که بايد به آن ها حساس باشيد عبارت است از:
تق تق
صداي تق تق زماني که با فرمان کامل در حال دور زدن هستيد. اگر اين صدا را شنيديد بي معطلي به نزد مکانيک خبره برويد. پلوس شما به مترهاي پيمايش شما زنده است. پلوس قطعه گراني است و در صورت خرابي به احتمال قوي بايد تعويض شود. البته اگر شما پلوس را بشناسيد بهتر است هر از چندگاهي به گردگير آن نگاه بياندازيد. اگر گردگير که وظيفه محافظت از قطعه و گريس آن را دارد پاره شده در اسرع وقت بي معطلي آن را تعويض کنيد.
صداي کشيدگي
صداي کشيدگي حين عبور از سرعت گير و دست انداز. اين صدا در اغلب اوقات خبر از خرابي کمک ها مي دهد بهتر است هر چه سريع تر به تعميرگاه مراجعه کنيد.
صداي زوزه
حين عبور از پيچ خبر از خرابي مي دهد که امکان خرابي هاي مختلفي را مي توان تصور نمود و بهتر است به تعميرکار مورد اعتماد مراجعه کنيد.
لاستيک سايي
هر از چند گاهي به سايش لاستيک هايتان نگاهي بياندازيد، لاستيک سايي غيرهمسان خبر از مشکل در تعليق مي دهد و خسارات گزافي را در پي دارد.
به موقع تعويض کنيد
قطعات مصرفي مثل لاستيک ها و يا کمک ها را به موقع تعويض کنيد. نگذاريد لاستيک تان صاف شود و پس از اجبار آن را تعويض کنيد. لاستيک صاف علاوه بر مسائل ايمني براي سيستم تعليق خودروي تان نيز بسيار مضر است. کمک ها نيز اغلب با پيمايش مشخص و به توصيه سازنده بايد تعويض شوند، اما بسته به رانندگي شما ممکن است زودتر آن ها را تعويض کنيد.
استاندارد باشيد
همان گونه که اشاره شد شما در پيست نيستيد. خودرو مباني مهندسي و طراحي دقيقي را طي مي کند تا به مرحله توليد برسد. حتي خودروهاي داخلي نيز، هر چند با مهندسي ضعيف، اما باز هم مباني و اصول اوليه را رعايت مي کنند. بنابراين استفاده از قطعات غير استاندارد به خودرويتان آسيب مي زند. لازم است حتماً رينگ و لاستيک استاندارد استفاده کنيد. قطعات استاندارد با کيفيت بالا تهيه کنيد و زير بار قطعات کم کيفيت نمايندگي ها نرويد.
در چرخش فرمان دقت کنيد
در حالت درجا فرمان را نچرخانيد اين کار بسيار آسيب مي زند. سعي کنيد حتماً در حين حرکت فرمان را بچرخانيد. در حين دور زدن در دوربرگردان ها و… سعي کنيد حدالامکان با سرعت آهسته و در محدوده ۲۰ تا ۳۰ کيلومتر دور بزنيد. اگر گيربکس دستي داريد ترمز را رها کرده و کلاج را نگهداريد. اين کار شما و خودرويتان را سال هاي بيش تري جوان و سالم نگاه مي دارد.
آيا به کمپين نه به وانت پيوستيد؟
خودروي شما کاربري خاصي دارد. بنابراين اگر وانت نداريد اين خودرو براي باربري ساخته نشده و حمل بار سنگين و غيرمجاز به خودرو آسيب خواهد زد. کم نيستند رانندگان وانت که هم منصف و هم مسئوليت پذير هستند. با کمي جستوجو تعداد زيادي از اين دوستان را خواهيد يافت که مي توانيد با اطمينان خاطر بار خود را به آن ها بسپاريد.
بالانس باشيد
بالانس و ميزان فرمان خودرو عمر سيستم تعليق و جعبه فرمان را افزايش چشمگيري مي دهد. تنبلي نکنيد و از ايجاد ارتعاش در خودرو جلوگيري کنيد.
هر تعميرکاري تعميرکار نيست!
حتماً و حتماً به مراکز معتبر و شناخته شده مراجعه کنيد. شايد تفاوت ۱۰ درصدي در دستمزد و اجرت يک تعميرکار از خسارت هاي چند ميليوني جلوگيري کند. پس از سپردن خودروي خود به تعميرکاران غيرمجاز حتماً اجتناب کنيد.