نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

فرق ماشین هیبریدی با برقی چیست؟

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
فرق ماشین هیبریدی با برقی چیست؟

خودرو بانک/ خودرو از پرکاربردترين وسايل نقليه موتوري در سراسر جهان به‌حساب مي‌آيد که در انواع طرح‌ها و مدل‌ها توسط کمپاني‌هاي معتبر طراحي و به بازار عرضه مي‌شود. به‌طور کلي انواع خودرو در دنيا بر اساس مصرف سوخت، به چهار نوع بنزيلي و ديزلي، هيبريدي، پلاگين هيبريد و برقي دسته‌بندي مي‌شوند که هر کدام پاسخگوي نياز و شرايط محيطي متفاوتي خواهند بود.

همانطور که مشخص است، خودروهاي بنزيلي و ديزلي مربوط به نسل اوليه خودروسازي هستند اما خودروهاي هيبريدي، پلاگين هيبريدي و برقي به ترتيب به عنوان مراحل اوليه، مياني و نهايي توسعه صنعت خودروهاي الکتريکي شناخته مي‌شوند که با توجه به شرايط زيست محيطي گزينه ايده‌آلي براي کاهش ميزان آلودگي هوا و ورود نسل جديد اتومبيل‌ها خواهند بود.

در اين ميان با توجه به شرايط زيرساختي کشور ايران و فرق ماشين هيبريدي با برقي، بسياري از کارشناسان حمل و نقل معتقدند که خودروهاي هيبريدي بهترين گزينه براي تردد در جاده‌هاي ايران هستند. حال بسياري از افراد اين سوال را در ذهن دارند که فرق ماشين هيبريدي با برقي چيست؟ براي رسيدن به پاسخ اين سوال، پيشنهاد مي‌کنيم تا انتهاي اين مطلب با ما همراه باشيد تا اطلاعات کامل و جامعي در ارتباط با خودروهاي هيبريدي و برقي در اختيارتان قرار دهيم.

 
خودروي هيبريدي(HEV) و خودروي پلاگين هيبريدي (PHEV)
اتومبيل يا ماشين هيبريدي ( Hybrid electric vehicle ؛HEV) در واقع نوعي سيستم به‌حساب مي‌آيد که در طراحي آن از ترکيب يک موتور بنزيني، يک موتور الکتريکي و يک باتري به صورت همزمان استفاده شده است. به اين مدل خودروها با توجه به ماهيت عملکرد، خودروي سبز يا برقي دوگانه گفته مي شود که نخستين بار در سال 1997 ميلادي شرکت تويوتا، توليد انبوه خودروهاي هيبريدي را تحت عنوان تويوتا پريوس به بازار خودرو سراسر جهان عرضه کرده است.

در اين مدل خودروها، موتور الکتريکي نقش مکمل موتور احتراق را برعهده دارد و امکان شارژي باتري خودرو هيبريدي از طريق تبديل سرعت به انرژي در هنگام ترمز يا کاهش سرعت صورت مي‌پذيرد. اين خودروها پس از اتمام بنزين و با قابليت پيشرانه الکتريکي، قادر به طي کردن چند ده کيلومتر هستند. به‌طور کلي عملکرد خودروهاي هيبريدي به سوخت‌گيري موتور درون سوز از قبيل بنزين، گاز پروپان، سي ان جي، هيدروژن يا انرژي خورشيدي و ترکيب با انرژي حرکتي موتور الکتريکي شارژ شده وابسته است.

حال نوع ديگر از خودروهاي هيبريدي با عنوان «پلاگين هيبريدي» توسط کمپاني‌هاي خودروسازي طراحي و توليد شده است که به عنوان گام گذر از مرحله هيبريدي به برقي شناخته مي‌شود. در اين مدل اتومبيل‌ها از باتري پرقدرت‌تر و قدرتمندتر استفاده شده است که نسبت به خودروهاي هيبريدي، مسافت بيشتري را در حالت تمام برقي طي مي‌کنند. همچنين از ديگر تفاوت‌هاي ماشين پلاگين هيبريدي با هيبريدي، مي‌توان به امکان شارژ باتري در منزل يا ايستگاه‌هاي مخصوص اشاره کرد که به عنوان امتياز ويژه اين مدل خودرو مطرح مي‌شود.


خودروهاي برقي
نسل جديد خودروهاي بدون پيشران احتراق و تنها بر پايه موتور الکتريکي طراحي و توليد شده‌اند که به آن‌ها خودرو برقي (Electric vehicle) گفته مي‌شود. نخستين خودروهاي برقي کاربردي در سال 1880 ميلادي مطرح شده‌اند که طراحي اين مدل خودروها، در نهايت از اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 به صورت گسترده در صنعت خودروسازي متداول شده است. آلايندگي صفر و امکان شارژ باتري در منزل يا ايستگاه‌هاي ويژه از جمله قابليت‌هاي منحصر به‌فرد خودروهاي برقي به‌حساب مي‌آيد که در نهايت به کاهش آلودگي هوا، کاهش گازهاي گلخانه‌اي و کاهش وابستگي به نفت منجر مي‌شود؛ از اين‌رو تمام کشورهاي دنيا در حال آماده سازي زيرساخت‌هاي لازم براي استفاده از اتومبيل‌هاي برقي هستند و با توجه به فرق ماشين هيبريدي با برقي، در برخي از کشورها استفاده از اتومبيل‌هاي برقي رواج يافته است اما علي‌رغم تشويق خودروسازان و دولت‌ها به خريد خودروهاي برقي و گسترش سريع بازار جهاني اين مدل خودروها، بر اساس آمار موجود تا انتهاي سال 2018 ميلادي سهم خودروهاي برقي از هر 250 خودرو موجود در جاده‌ها، تنها 1 خودروي برقي بوده است.


فرق ماشين هيبريدي با برقي؛ نسل جديد اتومبيل در صنعت خودروسازي

همانطور که اشاره شد، خودروهاي هيبريدي به عنوان يک سيستم ترکيبي از موتور بنزيني، موتور الکتريکي و باتري ساخته شده‌اند که نيرو لازم براي حرکت اتومبيل از منابع متفاوت تامين خواهد شد اما در اتومبيل‌هاي برقي يا الکتريکي، حرکت خودرو از طريق نيروي يک موتور برقي صورت مي‌پذيرد که اين مورد به عنوان اصلي‌ترين فرق ماشين هيبريدي با برقي مطرح مي‌شود. لازم به ذکر است که در خودروهاي برقي از تکنولوژي‌هاي گوناگوني استفاده شده است که نوع آن به کمپاني توليد‌کننده بستگي دارد. به‌طور کلي در پاسخ به اين سوال که فرق ماشين هيبريدي با برقي چيست؟ مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

* خودروهاي هيبريدي به عنوان يک خودروي دوگانه سوز شناخته مي‌شوند که از ترکيب توان موتور درون‌سوز و قدرت موتور الکتريکي، نيروي حرکت تامين مي‌شود اما در نقطه مقابل، حرکت خودرو برقي با نيروي باتري و موتور الکتريکي انجام مي‌شود.

* از ديگر فرق‌هاي ماشين هيبريدي با برقي بايد به امکان شارژ شدن باتري خودروهاي برقي در منزل يا ايستگاه‌هاي مخصوص اشاره کرد.

* قدرت ماشين برقي به توان باتري مورد نظر وابسته است اما اين مورد در اتومبيل‌هاي هيبريدي به هماهنگي بين موتور الکتريکي و بنزيني بستگي دارد که به‌طور کلي گشتاور و توان خروجي خودروي هيبريدي بيشتر از برقي بوده و در نهايت توان خروجي بيشتري دارد.

* امکان پيمودن مسافتي بين 100 تا 400 کيلومتر با خودروهاي برقي بدون ايجاد آلودگي و توليد گازهاي گلخانه‌اي به عنوان ديگر فرق ماشين هيبريدي با برقي مطرح مي‌شود.



کدام نوع خودرو براي تردد در ايران مناسب است؟
حال که با فرق ماشين هيبريدي با برقي بيشتر آشنا شديد، قطعا به دنبال اين هستيد که بدانيد کدام نوع خودور براي ايران مناسب‌تر است؟! در اين زمينه اغلب کارشناسان حمل و نقل بر اين باورند که با توجه به نبودن زيرساخت‌هاي لازم براي خودروهاي برقي اعم از ايستگاه‌هاي مخصوص شارژ باتري و کيفيت پايين جاده‌هاي کشور، تردد خودروهاي برقي در ايران گزينه مطلوبي نخواهد بود.

حال در شرايط فعلي با توجه به قيمت پايين سوخت‌هاي فسيلي در ايران، اتومبيل‌هاي هيبريدي به عنوان بهترين گزينه براي کاهش سطح آلودگي هوا، کاهش گازهاي گلخانه‌اي و ورود به استفاده از نسل جديد اتومبيل‌ها مطرح مي‌شوند. اگرچه با توجه به چالش‌هاي زيست محيطي و کاهش ذخاير جهاني نفت، شرکت‌هاي خودروسازي جهان در تلاش هستند تا طراحي و توليد انبوه خودروهاي الکتريکي را در برنامه خود قرار دهند؛ زيرا جايگزيني اتومبيل‌هاي احتراقي با خودروهاي پايه موتور الکتريکي در اقصي نقاط جهان به امري ضروري تبديل شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar