نماد آخرین خبر

تسلا سایبر تراک یا فورد F-150 لایتنینگ؟

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
تسلا سایبر تراک یا فورد F-150 لایتنینگ؟

اسب بخار/ رونمايي از فورد F-150 لايتنينگ بدون شک مهم ترين خبر خودرويي سال بود. دليل اين موضوع اين است که مدل F-150 در نسخه بنزيني به خودي خود يک تراک مهم محسوب مي شد و حالا نسخه برقي آن هم به همان ميزان مهم است و حتا بيش تر اهميت دارد. سري F فورد براي ۳۹ سال پياپي برترين خودروي بازار آمريکا در بحث فروش بوده است و با وجود شيوع گسترده ويروس کرونا، سري F فورد فروش ۸۰۰ هزار دستگاهي را در بازار آمريکا ثبت کرد. همين باعث مي شود سري F فورد اهميت خاصي را بين محصولات اين کمپاني داشته باشد.

حالا کمپاني فورد در فرآيند برقي سازي و توسعه اين برنامه در محصولاتش از فورد F-150 لايتنينگ پرده برداشته است تا تراک سنتي خود را با برقي سازي براي آينده آماده سازد. بازار خودروهاي برقي حالا داغ تر از هميشه است، اما هنوز در توليد تراک هاي برقي خودروسازان زيادي ورود نکرده اند و همين باعث مي شود کلاس تراک هاي برقي محدودتر از ساير کلاس ها باشد. با اين مقدمه متوجه مي شويم که تقريباً تنها رقيب جدي اين خودرو تسلا سايبر تراک است.

کدام بهتر است؟ تسلا سايبر تراک يا فورد F-150 لايتنينگ؟

ابتدا بياييد نگاهي به مشخصات کلي اين دو خودرو داشته باشيم.

مشخصات فورد F-150 لايتنينگ
 
شتاب گيري صفر تا صد: ۴٫۴ ثانيه

پيمايش با هر بار شارژ: ۳۷۰ کيلومتر در نسخه پايه / ۴۸۲ کيلومتر در نسخه ER

شارژ سريع: ۴۱ دقيقه براي ۸۰ درصد شارژ

تعليق مستقل عقب

۴۰۰ ليتر فضاي صندوق جلو (Frunk)

قيمت پايه ۳۹٫۹۷۴ دلار در نسخه پايه

قدرت کشش بار: ۳۴۹۲ کيلوگرم در نسخه پايه / ۴۵۳۵ کيلوگرم در نسخه ER

مشخصات تسلا سايبر تراک
 
شتاب گيري صفر تا صد: ۲٫۹ تا ۶٫۵ ثانيه (بسته به نوع تک يا سه موتوره)


پيمايش با هر بار شارژ: ۴۰۲ کيلومتر در نسخه تک موتوره/ ۸۰۴ کيلومتر در نسخه سه موتوره

شارژ سريع: ۴۴ دقيقه براي ۸۰ درصد شارژ

شيشه ضد ضربه/ قسمت بار قفل شونده با ظرفيت ۲٫۸۳۱ ليتر فضا

قيمت پايه ۳۹٫۹۷۴ دلار در نسخه پايه (غير رسمي)

قدرت کشش بار: ۳٫۴۰۱ کيلوگرم در نسخه پايه/ ۶۳۵۰ کيلوگرم در نسخه قدرتمند

مشخصات بالا به ما امکان مقايسه را مي دهد، اما نکته کليدي تفاوت نگاه دو کمپاني در توليد تراک آمريکايي است. در واقع، تسلا و فورد هر دو ديدگاه هاي کاملاً متفاوتي را نسبت به نياز مشتري دارند و تسلا سايبر تراک يک تراک کاملاً متفاوت با فورد F-150 لايتنينگ است. در واقع، تسلا سايبر تراک براي مشترياني طراحي شده است که يک خودروي متفاوت و الکتريکي مي خواهند، اما فورد F-150 لايتنينگ براي مشتريان F-150 بنزيني طراحي شده که خودرويي با هزينه هاي کم تر مي خواهند و قدرت بيش تري را هم ارائه مي دهد. پس بازار هدف اين دو تراک تقريباً متفاوت است و شايد بتوان گفت مشتريان بالقوه F-150 لايتنينگ بيش تر هستند.

اما اگر بخواهيم باز هم اين دو خودرو را مقايسه کنيم، بايد بگوييم طراحي تسلا سايبر تراک يک طراحي غيرمتعارف و عجيب بوده، در حالي که، طراحي لايتنينگ فورد يک طراحي مرسوم و کاملاً شبيه به نسخه بنزيني است. البته در نظر داشته باشيم تسلا براي اين سنت شکني در طراحي با بازاري طرف بوده که هيچ اطلاعاتي در مورد آن نداشته است، چراکه خودرويي در اين کلاس نداشتيم و با اين وجود، ريسک طراحي غيرمتعارف، مدرن و عجيب را پذيرفته است. در مقابل، طراحان فورد تصميم گرفته اند با در نظر گرفتن نظرها در برابر سايبر تراک، فورد F-150 لايتنينگ را ساده و معمولي طراحي کنند.

گرچه طراحي سايبر تراک عجيب به نظر مي رسد، اما شايد بتواند همانند مدل X (با درهاي غيرمتعارف) موفق عمل کند و هميشه مشترياني وجود دارند که طراحي غيرمتعارف را بپسندند، اما از سوي ديگر، تسلا مدل S را شبيه به خودروهاي معمولي طراحي کرد و يکي از دلايل موفقيت اين خودرو هم همين نوع طراحي بود. حالا بايد ببينيم سياست تسلا در توليد سايبر تراک موفق مي شود يا نه و بعد از آن سايبر ون با همان شکل چگونه عمل مي کند.

البته فورد هم در مقابل، با لايتنينگ چالش هايي خواهد داشت؛ اول اين که، مشتريان سنتي اين خودرو که هميشه با بنزين سر و کار داشته اند، آيا حالا به سراغ خودرويي تمام برقي خواهند رفت؟ همچنين همان طور که از مشخصات فني ذکرشده پيداست فورد نتوانسته است در نسخه قدرتمند در حد و اندازه هاي سايبر تراک باشد و همين باعث مي شود مشترياني که به دنبال خريد تراک قدرتمند هستند سايبر تراک را انتخاب کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar