
G9، اولین پیکاپ فول سایز چینی، وانتی که دوست دارد آمریکایی باشد!

پدال/ خودروسازان چيني سالها است که در زمينهٔ ساخت پيکاپ فعاليت دارند و حتي پيکاپهاي خود را در بازارهاي صادراتي هم عرضه کردهاند. اين شرکتها اما تاکنون صرفاً به ساخت پيکاپهاي ميان سايز ميپرداختند ولي حالا که پيکاپها همواره بزرگتر و قويتر ميشوند، چينيها هم تحت تأثير فورد رپتور و رم TRX، تصميم گرفتهاند به بخش پيکاپهاي فول سايز وارد شوند. در اين راه، شرکت ZX Auto (همان سازندهٔ وانت کاپرا) پيشگام شده و در آوريل امسال اولين پيکاپ فول سايز چيني را با نام G9 معرفي کرده است.
جالبترين ويژگي اين پيکاپ چيني، طراحي بيروني آن است که کاملاً پيکاپهاي فول سايز آمريکايي را به ياد ميآورد. G9 از دماغهٔ بسيار عريض و بلندي برخوردار است که عرض بيش از ۲ متري خود را کاملاً به بيننده القا ميکند. در اين قسمت، طراحي جلوپنجرهٔ بزرگ کرومي مشابه پيکاپهاي رم است و چراغها نيز به فورد F150 شباهت دارند. دو قلاب بکسل در ميانهٔ سپر نيز ظاهر باابهت اين پيکاپ را تکميل کردهاند. درمجموع، نماي کلي بخش جلويي G9 کاملاً سبکي آمريکايي دارد و اين کاري است که ZX Auto قبلاً هم در پيکاپهاي خود انجام داده بود.
در عقب خودرو اما شاهد نماي بسيار سادهتري با چراغهاي عمودي معمولي هستيم که زير آنها سپري پهن با زير پايي در طرفين قرار گرفته است. G9 قرار است در سه نسخهٔ مختلف بنامهاي تجاري، مسافري و رقابتي به بازار عرضه شود که هرکدام ويژگيهاي خاصي دارند. بهعنوانمثال، در نسخهٔ تجاري، سپرها ساده و مشکيرنگ هستند اما نسخهٔ رقابتي که روي آفرود تمرکز دارد، از سپر جلوي اختصاصي با زاويهٔ حملهٔ بيشتر، رينگهاي مشکيرنگ با لاستيکهاي آلترين، باربند مشکيرنگ و فاصلۀ محوري کمتر برخوردار است.
اين پيکاپ فول سايز ۵,۶۹۲ ميليمتر طول، ۲,۰۴۵ ميليمتر عرض و ۱,۹۲۰ ميليمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوري آن ۳,۵۱۳ ميليمتر است که اين يعني بزرگترين پيکاپ چيني تاکنون محسوب ميشود. از داخل G9 اما هنوز تصاوير واضحي منتشر نشده و صرفاً از روي تصاويري که از بيرون گرفته شده ميتوان نمايشگري بزرگ در ميانهٔ داشبورد و دريچههاي تهويهٔ عمودي را مشاهده کرد.
ZX Auto پيکاپ فول سايز خود را در ابتدا با يک پيشرانهٔ ۲.۳ ليتري توربوديزل ساخت نيسان به بازار عرضه خواهد کرد که ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نيوتن متر گشتاور دارد. انتقال نيروي اين موتور هم توسط گيربکسهاي شش سرعتهٔ دستي يا هشت سرعتهٔ اتوماتيک ساخت ZF صورت ميگيرد. در آينده اما يک موتور بنزيني هم براي G9 ارائه خواهد شد.
سيستم تعليق G9 در جلو در همهٔ نسخهها از نوع دو جناقي است اما در عقب بين نسخهها تفاوت دارد بهگونهاي که نسخهٔ تجاري با فنرهاي شمش سه لايه ارائه ميشود اما تعليق نسخههاي مسافري و رقابتي از نوع پنج اتصالي با فنرهاي پيچشي است. ZX Auto بهعنوان يک پيکاپساز باسابقهٔ چيني، سالها پيش اولين پيکاپ چيني را توليد کرد و حالا هم اولين پيکاپ فول سايز چيني را معرفي کرده است تا يکبار ديگر راه جديدي را براي خودروسازان هموطن خود بار کند. G9 در سهماههٔ چهار سال جاري رسماً به بازار چين عرضه خواهد شد.