نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

واقعیت هایی جالب در مورد کیا که شاید ندانید

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
واقعیت هایی جالب در مورد کیا که شاید ندانید

اسب بخار/ کمپاني کره اي کيا در گذشته اي نه چندان دور، خودروهايي متوسط و گاه ضعيف توليد مي کرد، اما صنعت خودرو در کره روز به روز بهتر شد و حالا کيا يکي از خودروسازان برتر دنياست.

کمپاني کيا (KIA) يا کيا موتورز در واقع حالا يکي از زيرمجموعه هاي گروه بزرگ هيونداي کره جنوبي محسوب مي شود، چراکه گروه هيونداي بيش ترين ميزان سهام را در اين کمپاني دارد. با وجود اين که بسياري تصور مي کنند نشان هايي مثل هيونداي يا سانگ يانگ در کره از کيا قديمي تر هستند، در واقع، کمپاني کيا قديمي ترين خودروساز کره جنوبي است، اما اين روزها به عنوان دومين خودروساز کره پس از هيونداي شناخته مي‌شود.

سبد محصولات کيا حالا يکي از کامل ترين سبدهاي خودروسازي است و آن ها خودروهاي سدان، کراس اوور، هاچ بک و ون را براي فروش دارند. بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند که در اين سال ها نقش کيا و هيونداي کره جنوبي همانند تويوتا در دهه نود ميلادي است و با سرعت سعي دارند به جايگاه اين خودروساز نزديک شوند. گرچه تاريخ کيا همانند بسياري از خودروسازان قديمي دنيا آنچنان پر زرق و برق نيست و گنجينه اي افسانه اي را در سال هاي دور اين کمپاني نمي بينيم، اما باز هم نکاتي جالب در مورد اين کمپاني وجود دارد. در ادامه به بيان برخي واقعيات در مورد کمپاني کيا مي پردازيم که شايد ندانيد.

تأسيس در سال ۱۹۴۴ با توليد دوچرخه

بله درست است، همانند بسياري از خودروسازان ديگر، کيا هم در ابتدا کاري را مي کرد که تقريباً به خودرو بي ربط بود. پيش تر در مي‌دانيم که تويوتا در ابتدا يک کارخانه نساجي بود و بعد پاي‌اش به خودروسازي باز شد. همين داستان را براي کيا موتورز کره جنوبي هم داريم و آن ها در ابتدا توليد دوچرخه را در کره جنوبي انجام مي دادند. در سال ۱۹۴۴ کمپاني کيونگ سانگ (که در آينده به کيا تغيير نام داد) تأسيس شد و در آن زمان، توليد قطعات دوچرخه و لوله هاي فولادي را انجام مي داد. در سال ۱۹۵۱ يک موفقيت بزرگ براي کيا رقم خورد و آن ها توانستند اولين دوچرخه کره اي را با نام Samchully به توليد برسانند. در آن زمان، هيچ کس تصور نمي کرد روزي کيا تبديل به يکي از مهم ترين خودروسازان دنيا شود.

معناي نام کيا (KIA)

وقتي با نام کوتاهي مثل کيا مواجه مي شويم، در ابتدا تصور مي کنيم اين نام بي معني و يا مخفف عبارت بزرگ تري است که در آن صورت معني مي دهد. اما در واقع، کيا شامل دو کاراکتر و يا کلمه سينو کره اي است. کيا شامل دو بخش کي (起) و آ (亞)  مي شود که اولي به معناي بيرون آمدن (يا طلوع کردن) است و دومي معناي شرق (يا آسيا) را مي دهد. با کنار هم گذاشتن اين دو بخش متوجه مي شويم کيا معناي طلوع کرده از شرق يا آسيا را مي دهد.

کودتا و توليد خودروهاي نظامي

در سال ۱۹۷۹ دولت کره جنوبي پس از کودتاي ارتش اين کشور سقوط کرد و در نتيجه، تمام کارخانه هاي صنعتي در آن زمان مجبور شدند شاخه فعاليت خود را به شاخه نظامي تغيير دهند. در زماني که کيا توليد خودروهاي سواري را در کارخانه خود انجام مي داد، به دستور ارتش کره مجبور شد اين کار را کنار بگذارد و توليد تراک ها و کاميونت هاي سبک را براي ارتش انجام دهد.

جان دوباره کيا با فورد

پس از کودتا و گذشتن آن دوران، کيا بارها سعي کرد که به روند توليد خودرو ادامه دهد اما موفق نبود، چراکه منبعي براي انتقال تکنولوژي و يا تأمين قطعات نداشت. در همان سال ها، فورد به کمک کيا آمد و طبق قراردادي که با اين کمپاني کره اي بست مدل هايي از فورد توسط کيا توليد مي شدند و در بازار کره و يا حتا بازارهاي ديگر به فروش مي رسيدند. يکي از اين مدل ها فورد فستيوا يا همان پرايد بود که هنوز در کشور ما به توليد مي رسد.

فراخوان هاي کم و افتخارات زياد

حتماً در اخبار خودرو بارها خوانده ايد که يک کمپاني فراخواني براي خودرويي که توليد کرده داده و مشتريان بايد براي حل مشکلي فني به نمايندگي آن برند مراجعه کنند. يعني در فرآيند توليد يک خودرو يک اشتباه رخ داده است و خودرو بايد از نظر فني دوباره چک شود و يا برنامه ريزي جديدي براي کامپيوتر آن انجام گردد. جالب است بدانيد از بين تمام خودروسازان دنيا، کيا فراخوان هاي بسيار کمي داشته است و اگر بخواهيم در بين کم ترين فراخوان ها رتبه بندي داشته باشيم کيا در رتبه سوم قرار مي گيرد، اما اين تنها مزيت خودروهاي اين نشان نيست و آن ها بارها برترين مدل هاي صنعت خودرو را توليد کرده اند. براساس آمارهاي J.D.Power در سال هاي اخير کيا يکي از خودروسازاني بوده که بالاترين کيفيت را ارائه مي داده و در جداول برترين خودروهاي سال، هميشه کانديدي از کيا ديده شده است. اخيراً کيا تلورايد توانست از نظر بسياري از مجلات و وبسايت هاي خودرويي بهترين خودروي سال لقب بگيرد که اين نشان از پيشرفت عجيب و پرسرعت کيا دارد.

تمرکز بر بازار اروپا

کيا در سال هاي اخير سهم فورش خوبي در بازارهاي مختلف داشته است، اما تمرکز اين نشان همانند هيونداي بر بازار اروپاست. آن ها در سال هاي گذشته فروش بالايي را در اروپا داشته اند و مي خواهند اين فروش را ارتقا دهند. حضور در اروپا از آن جهت مهم است که بازار اين منطقه دورنماي بازارهاي هدف ديگر در آينده است و با تعبيري ديگر هر خودروسازي در اين بازار موفق باشد، مي تواند در آينده نبض بازارهاي ديگر را هم در دست گيرد. بازار اروپا به قدري براي کمپاني کيا مهم است که آن ها مدلي مثل سيد (Ceed) را به طور اختصاصي براي اين بازار طراحي کرده اند و اتفاقاً بازخورد فروش خوبي هم با اين مدل تجربه کردند.

طراحي مدرن و تبليغات هوشمند

يکي از مهم ترين دلايل موفقيت کيا در سال هاي اخير تغيير سبک طراحي هاي اين نشان است. با اضافه شدن Peter Schreyer به تيم طراحي کيا به عنوان رئيس بخش طراحي اين کمپاني در سال ۲۰۰۶، تغييراتي اساسي در طراحي هاي اين نشان رقم خورد. Peter Schreyer همان طراحي است که به عنوان طراحي اصلي خودروي محبوب آئودي TT شناخته مي شود و از جمله طراحان برجسته صنعت خودرو محسوب مي شود. در کنار تغيير در مسير طراحي آن ها تبليغات گسترده و هوشمند را انجام دادند. تمرکز تبليغات کيا در رويدادهاي ورزشي و همچنين ورزشکاران بود و ما در بازي هاي فوتبال بارها تبليغ اين نشان را ديده ايم. علاوه بر اين، آن ها به طور اختصاصي با ورزشکاراني مثل رافائل نادال و لبران جيمز تبليغات خود را انجام دادند و اين باعث شد شناخت مردم نسبت به کيا روز به روز بيش تر شود.

کيا نشاني تحت مالکيت هيونداي

البته بسياري از شما اين واقعيت را مي دانيد، اما هنوز افرادي هستند که تصور مي کنند هيونداي و کيا صرفاً دو رقيب سرسخت هستند. در واقعيت اما اين دو نشان در واقع زيرمجموعه گروه بزرگ هيونداي هستند و با هم سومين خودروساز بزرگ دنيا را تشکيل مي دهند. همين مالکيت باعث مي شود تا اشتراک پلتفرم ها و مدل هاي مشابه با اسامي متفاوت را در اين دو نشان ببينيم. در دهه ۹۰ ميلادي و همزمان با بحران مالي در آسيا، کيا در آستانه ورشکستگي و فروپاشي بود که هيونداي با خريد سهام فورد مالک کمپاني کيا شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره