تغییرات در نسخه های جدید ساینا S
چرخان/ اواخر سال گذشته بود که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که از سال آینده، تولید خانواده تیبا متوقف خواهد شد. اما این خبر توقف تولید، در زمان دلخواه خود سایپا اتفاق نیفتاد و با استاندارد محسوب نشدن خودرو تیبا، عملا شمارهگذاری این خودرو از ماههای ابتدایی امسال لغو شد.
اما بالاخره و با پا در میانی برخی از مسئولین مثل رئیس پلیس راهور، بدلیل اقتصادی بودن خودرو تیبا و خریداران قشر متوسط، درنهایت تیبا در روزهای اخیر شمارهگذاری شده و قرار است تا بزودی بدست مالکانش برسد.
اما در روزهای گذشته، اخباری مبنی بر تغییراتی در برخی نسخههای تحویلی ساینا اس منتشر شده که با بررسیهای انجام شده، میتوان فهمید که صحت دارد.
پس با ما همراه باشید تا نگاهی به آخرین تغییرات نسخه تحویلی ساینا S بیندازیم…
1- آینههای بغل (طرح ریو)
یکی از تفاوتهای اصلی که سایپا در زمان معرفی خانواده ساینا با تیبا اعلام کرد، آینههای بغل هم رنگ بدنه بود. البته طراحی آنها بسیار بد بوده و اصطلاحا مشابه گوشهای خرگوش بودند.
اما در جدیدترین تغییرات، شاهد نصب آینههای بغل مشکی رنگی هستیم که طراحی نسبتا متفاوتی با آینههای تیبا دارد. لذا با نگاهی، میتوان فهمید که سایپا آینههای مشابه به ریو را در ساینا اسهای جدید استفاده کرده است. البته در ریو از پلاستیکهای شفاف استفاده شده و در ساینا اس از پلاستیک مات! جدا از سایر بحث ها، طراحی این آینه های جدید با خود خودرو هماهنگتر است.
سایپا علت تعویض آینه های بغل را ظرفیت های تامین و تولید قطعه سازان اشاره کرده است.
2– حذف سوئیچ یدک طرح اصلی به طرح سوئیچ سری X100
با آغاز عرضه سری S کوییک و ساینا، شاهد نصب طرح جدیدی از سوئیچها بودیم. این سوئیچها که اتفاقا نسخه یدکی آن نیز مشابه نسخه اصلی بود، در سری تحویلیهای جدید، نسخه یدکی آن به طرح سوئیچ پرایدی تبدیل شده است.
نکتهای که وجود دارد، سالهای گذشته در پشت سوئیچهای پراید، از لوگو کرومی سایپا استفاده میشد؛ اما در نسخههای فعلی، آن لوگو کرومی نیز حذف شده و فقط محل نصب آن باقی مانده است.
3- دستگیرههای طرح جدید دربها از داخل
با شکست و ترکهای متوالی دستگیرههای داخلی دربهای کوییک و ساینا، گویا سایپا تصمیم گرفته تا از دستگیرههای جدید تیبا در ساینا اس استفاده کند. به نظر میرسد که دستگیرههای تیبایی از نظر استحکام، وضعیت بهتری نسبت به نسخه ساینایی داشته باشد.
گرچه که همچنان از کیفیت قابل قبولی بهره مند نیستند…
4- نوشته فارسی ساینا
خودرو ساینا از آغاز ورودش به بازار، با نوشته انگلیسی ساینا تحویل مشتریان میشد. سپس از حدود سال 97، نوشته ساینا فارسی شد. این فرآیند ادامه داشت تا اینکه ناگه با عرضه ساینا اس، شاهد دوباره انگلیسی شدن نوشته ساینا در درب صندوق شدیم.
اما اکنون و در سریهای تحویلی جدید، نوشته ساینا در ساینا اسها نیز به فارسی تبدیل شده است.
البته لازم به ذکر است که درج نوشتار فارسی، در راستای پاسداشت زبان فارسی بوده که این موضوع از سوی وزارت صمت به خودروسازان ابلاغ شده و دو گروه خودروساز بزرگ کشور نیز ملزم به برنامه ریزی و عملیاتی کردن آن هستند.
با نگاهی به تغییرات جدید ساینا اس، میتوان فهمید که سایپا این خودرو را اقتصادیتر کرده است. یکی از عوامل اقتصادی کردن، افزایش تیراژ تولید نهایی خودرو است. به همین خاطر شاهد آن هستیم که در آخرین دوره فروش خودرو ساینا S، ظرفیت این خودرو 9108 دستگاه بوده که از کل ظرفیت محصولات ایران خودرو در طرح های فروش اخیر، بیشتر است!
مشخصات ساینا S
خودرو ساینا S براساس پلتفرم و بنسازه X200 سایپا طراحی گردیده و نسبت به محصول ساینا EX، برخی تفاوتهایی دارد. این خودرو در مقایسه با ساینا EX، تغییراتی مانند غربلیک فرمان، افزوده شدن چراغ روز، تغییر طراحی کلاستر، تغییر طراحی جلوپنجره، تغییر طراحی سپر عقب و جلو، تغییر طراحی چراغ های عقب، سامانه GSI، صندوق پران برقی و… را داشته است.
باتوجه به اعلام شرکت سایپا، همچنان ساینا S مجهز به یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی، 8 سوپاپه بوده و این موتور با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید 87 اسب بخار، قدرت و 128 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته باید این نکته را هم متذکر شد که پیشرانه مذکور از استاندارد یورو 5 بهره میبرد.
اما بطور کلی، از امکانات مهم این خودرو میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
دو کیسه هوای SRS
سیستم تهویه مطبوع بصورت دستی به همراه نمایشگر
تنظیم زاویه آینه های جانبی به صورت برقی
سنسور هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو
دماسنج محیط
سیستم صوتی MP3 و USB به همراه بلوتوث
چراغ های روشنایی روز
دکمه الکتریکی صندوق پران
راهنمای تعویض دنده GSI
و…