تارا با موتور جدید امسال وارد بازار میشود

چرخان/ شاید سال 1402، یکی از بهترین سالهای خودرویی از نظر تنوع در تاریخ کشور باشد. از آغاز واردات خودرو به صورت CBU گرفته؛ تا تولید خودروهای سطح بالا داخلی و مونتاژ خودروهای جدید. در کل، با کنار هم گذاشتن اخبار، نسبت به صنعت خودرو امیدوار میشویم.
برای مشاهده قیمت خودروها، اینستاگرام آخرین قیمت و کانال تلگرام آخرین قیمت را دنبال کنید
یکی از خودروهایی که قرار است تا نسخه جدید آن در سال 1402 توسط ایران خودرو وارد بازار شود، تارا است. به تازگی تولید این خودرو با ارتقاء در زمینههایی چون امکانات رفاهی، آرگونومی و… آغاز شده که در نسخه اتوماتیک به تارا V4 معروف است.
اما ایران خودرو رویای دیگری برای تارا داشته و آن هم نصب پیشرانه جدید دنا پلاس EFP توربوشارژ است. این پیشرانه که در سال گذشته به صورت رسمی معرفی شد، قرار است تا در خودروهایی چون ریرا، دنا پلاس جوانان و تارا نصب شود. اینطور که گفته میشود، ایران خودرو برنامه دارد تا تارا مجهز به پیشرانه EFP توربوشارژ را در سال 1402 تولید و روانه بازار کند. احتمالا بزودی تولید آزمایشی این خودرو آغاز خواهد شد.

تارا مجهز به موتور EFP توربوشارژ، به نوعی نسل جدید دنا پلاس توربو محسوب میشود. البته از آنجایی که در صنعت خودرویمان، پلتفرم خودروها حذف نمیشوند، بلکه از نسخهای به نسخه جدیدتر و یا به کاربری جدیدی تبدیل میشوند؛ باید شاهد رقابت درون خانوادگی بین دو خودرو نام برده شده باشیم!
پیشرانه جدید EFP توربو با حجم حدودی 1/7 لیتر، توانایی تولید 161 اسب بخار، قدرت و 240 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته که ایران خودرو و ایپکو سه نسخه از موتور EFP را با عناوینی چون تنفس طبیعی، پایه گاز سوز و توربوشارژ معرفی کرده که قدرت و خروجی هر یک با هم متفاوت است.

این موتور در بخشهای میل لنگ، یاتاقان، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد، توربوشارژ، سیستم خنککاری و… تغییراتی داشته و مجهز به سیستم زمانبندی هوشمند باز و بسته شدن سوپاپ ها میباشد.
آنطور که گفته شد، موتور جدید EFP توربو نسبت به موتور قبلی EF7 توربو (TC7) از حدود 25 نیوتن متر گشتاور و 15 اسب بخار بیشتر برخوردار بوده و دارای وزن و مصرف سوخت 10 درصد کمتر است!
از امکانات تیپ V4 تارا اتوماتیک میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
سانروف
سنسور پایی جهت باز کردن صندوق عقب
آینه فتو کرومیک
تنظیم برقی صندلی های ردیف اول همراه با گرمکن
سیستم کروز کنترل
چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو
سنسورهای نور و باران
سامانه کنترل پایداری
شیشه بالابرهای برقی هرچهار درب
چهار کیسه هوا
سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمهای
سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب
تهویه دستی همراه با نمایشگر
دی لایت (چراغ های روشنایی در روز)
سنسورهای اطلاع رسانی میزان فشارهای باد تایرها (TPMS)
ترمزهای دیسکی جلو و عقب با ABS، EBD و BA
تریم چرم و پارچه صندلیها
و…
هنوز مشخص نیست که تارا مجهز به پیشرانه EFP توربو نسبت به تیپ V4، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری داشته باشد یا خیر. اما انتظار داریم تا باتوجه به بالاتر بودن تیپ مجهز به پیشرانه جدید، ایران خودرو امکانات تارا را افزایش دهد.






















