معرفی نسخه پایه «بی ام و XM» با پیشرانه شش سیلندر و ۴۷۵ اسب بخار قدرت
پدال/ بامو نسخهٔ پایهٔ شاسیبلند پرچمدار خود را با نام XM 50e معرفی کرده است که از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی استفاده میکند و ۴۷۵ اسب بخار قدرت دارد.
بامو دیروز XM لیبل رد را با ۷۴۸ اسب بخار قدرت بهعنوان قویترین محصول تاریخ خود رونمایی کرد اما این شرکت بیسروصدا مشخصات و تصاویری از نسخهٔ پایهٔ جدید این خودرو که XM 50e نام دارد را هم منتشر کرده است. اصلیترین تفاوت این نسخهٔ پایه با دو مدل دیگر XM جایگزینی پیشرانهٔ V8 با یک نمونهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو است که بهتنهایی ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما موتور الکتریکی که در گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نصب شده این اعداد را مجموعاً به ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش میدهد.
این نیرو که به هر چهارچرخ منتقل میشود، XM 50e را ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند که ۰.۷ ثانیه از نسخهٔ V8 معمولی با ۶۵۳ اسب بخار قدرت کندتر است. بااینحال، برد تمام الکتریکی خودرو نسبت به نسخهٔ قویتر تغییری نداشته و به گفتهٔ بامو این مدل پایه میتواند بین ۷۶ تا ۸۴ کیلومتر را بدون استفاده از پیشرانهٔ بنزینی طی کند اما مصرف سوخت ترکیبی آن بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر است.
XM 50e بهصورت استاندارد به تعلیق تطبیقی M، کمکفنرهای با کنترل الکترونیکی، آنتیرول بارهای فعال، سیستم فرمان فعال، فرمان گیری چرخهای عقب و دیفرانسیل M Sport مجهز است تا چابکی و هندلینگی که از یک محصول M انتظار میرود را ارائه کند. این نسخهٔ پایه در بیرون با نوار مشکیرنگ اطراف پنجرهها، لوگوی نقرهای بامو و رینگهای ۲۳ اینچی منحصربهفرد از نسخههای قویتر متمایز شده است. بااینحال، عجیب اینکه روی بدنهٔ خودرو هیچ نشان ۵۰e دیده نمیشود.
XM 50e در داخل از تمام ویژگیهای شیک و لوکس برادران قویتر خود بهره میبرد به گفتهٔ بامو، به همان آستر سقف چراغداری که در دو نسخهٔ دیگر XM دیدهایم مجهز است. به گفتهٔ منابع غیررسمی، XM 50e در ایالاتمتحده عرضه نمیشود زیرا بامو قصد دارد شاسیبلند پرچمدار خود را در این بازار صرفاً با موتور V8 عرضه کند. طبق گزارشها، تولید این نسخهٔ پایه در ماه آگوست همزمان با مدل لیبل رد آغاز خواهد شد و تا پایان سال به خریداران در اروپا و سایر بازارها تحویل داده خواهد شد. هنوز قیمت این ماشین اعلام نشده اما به دلیل از دست دادن دو سیلندر، قطعاً از نسخهٔ V8 با قیمت ۱۷۸ هزار یورویی در آلمان ارزانتر خواهد بود.