نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

ملاقات با «ام وی ام X33 کراس»

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ ام وی ام ایکس 33 خودرویی نام آشنا برای ایرانیان است. این کراس‌اوور جمع‌وجور چینی از دهه 1380 تاکنون مهمان جاده‌های ایران بوده است و تاکنون سه نسل آن در قالب مدل‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند. وجه مشترک هر سه نسل ام وی ام X33، بهره‌مندی از پلتفرم و پیشرانه مشترک بود. در واقع هر نسل از این خودرو، نسخه ارتقا یافته نسل قبلی محسوب می‌شد که از نظر طراحی ظاهری و امکانات رفاهی دستخوش تغییراتی شده بود. سه نسل پیشین این خودرو از پیشرانه‌های دو لیتری تنفس طبیعی بهره می‌بردند که به همراه گیربکس‌های دنده‌ای یا اتوماتیک در اختیار مشتری قرار می‌گرفت. این خودرو در چین با نام چری تیگو 3 شناخته می‌شود و تا پیش از ورود ام وی ام X22 یا چری تیگو 2 به بازار، کوچکترین عضو خانواده تیگو به حساب می‌آمد.

با این حال نسل چهارم ام وی ام X33 که با پسوند کراس به بازار ایران می‌آید، نسبت به سه نسل قبلی متفاوت خواهد بود. این خودرو براساس پلتفرم جدیدی توسعه یافته است و پیشرانه متفاوتی نسبت به سه نسخه پیشین دارد. حتی نام اصلی این خودرو نیز متفاوت است، چرا که ام وی ام X33 کراس در سرزمین اصلی و سایر بازارهای صادراتی چری با نام اومودا C3 شناخته می‌شود و عضوی از خانواده جوان و مدرن اومودا به حساب می‌آید.

داخل ام وی ام X33 کراس
خوشبختانه حجم تغییرات در کابین ام وی ام X33 کراس نسبت به ظاهر خارجی آن بیشتر هستند و حس برخورد با یک خودرو جدید را به بیننده القا می‌کنند. تریم کابین ام وی ام X33 کراس از رنگ‌های سفید، آبی و نقره‌ای تشکیل شده است که در ترکیب با یکدیگر ظاهر زیبایی را شکل داده‌اند و حس برخورد با یک خودرو لوکس را ایجاد می‌کنند. استفاده از کلاسترهای دوگانه به هم چسبیده در طراحی خودروهای امروزی بسیار متداول است و این مورد را می‌توان در کابین ام وی ام X33 کراس مشاهده کرد. اکثر تنظیمات سیستم به وسیله نمایشگر لمسی انجام می‌شوند و تنها تعدادی دکمه به سبک کلیدهای پیانو زیر نمایشگر قرار گرفته است. این سبک طراحی در خودروهای دیگر این برند همچون تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو نیز مشاهده شده است.

صندلی‌های خودرو به روکش چرمی آبی تیره مجهز هستند که این رنگ روی قسمت بالایی روکش فرمان نیز مشاهده می‌شود. کنسول میانی خودرو نیز ارتفاع بلندی دارد که در قسمت جلویی آن درگاه شارژ USB و جایگاه شارژ بی‌سیم قرار گرفته‌اند. با این حال فاصله بین دو محور ام وی ام X33 کراس تفاوتی با ام وی ام X22 پرو ندارد و همین مساله باعث می‌شود تا فضای کابین و قسمت بار این خودرو دستخوش تغییر نشده باشد. بنابراین همچنان با یک کراس‌اوور جمع‌وجور مواجه هستیم که بیش از گذشته به یک خودرو شهری تبدیل شده است.

طراحی ام وی ام X33 کراس
در بررسی اجمالی ام وی ام X33 کراس اشاره شد که این خودرو در واقع عضوی از خانواده محصولات اومودا است. چری زیرشاخه اومودا را برای تولید خودروهایی جوان پسند و مدرن راه‌اندازی کرده است. نخستین عضو این خانواده در ایران، چری اومودا 5 یا اومودا C5 است که در کشورمان با نام فونیکس FX شناخته می‌شود. بنابراین ام وی ام X33 کراس یا اومودا C3، دومین عضو این خانواده خواهد بود. مشخص است که هر دو خودرو از یک خانواده هستند و اصول طراحی مشابهی دارند.

در نمای جلو شاهد چراغ‌های باریکی هستیم که به سمت پایین متمایل شده‌اند. این چراغ‌ها در جلوپنجره خودرو که ابعاد بزرگی دارد، ادغام می‌شوند. چراغ‌های روشنایی اصلی در دو طرف سپرها تعبیه شده‌اند و برای مشاهده آن‌ها باید کمی دقت به خرج دهید. روی قسمت بالایی جلوپنجره نیز آرم ام وی ام خودنمایی می‌کند. مشابه بسیاری از کراس‌اوورهای کوچک یا هاچ‌بک کراس‌ها، دورتادور خودرو با پلاستیک مشکی پوشانده شده است تا از وارد شدن ضربه و تخریب رنگ بدنه جلوگیری به عمل آید. در نمای جانبی شاهد بازآفرینی کامل ام وی ام X22 پرو هستیم، چرا که ام وی ام X33 کراس در واقع نسخه جدیدی از ام وی ام X22‌ پرو به حساب می‌آید.

شباهت‌ بین ام وی ام X33 کراس و ام وی ام X22 پرو در نمای عقب به اوج خود می‌رسند. الگوی چراغ‌های ام وی ام X22 را در این بخش می‌توان مشاهده کرد که البته با اندکی تغییرات همراه بوده است. برخلاف قسمت جلو در بخش عقب خبری از لوگو نیست و عبارت MVM روی درب صندوق درج شده است. در مجموع می‌توان گفت که طراحی ام وی ام X33 کراس ترکیبی از ظاهر ام وی ام X22 پرو و فونیکس FX به حساب می‌آید. این شباهت‌ها بی‌دلیل نیستند. در واقع ام وی ام X33 کراس یا همان چری اومودا C3، نسخه تغییر یافته ام وی ام X22 پرو (چری تیگو 2) است که با برند اومودا به بازار عرضه می‌شود. بنابراین طراحان چری به افزودن برخی جزئیات ظاهری بسنده کرده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت که ام وی ام X33 کراس بیش از آن که شبیه نسل‌های پیشین ایکس 33 باشد، نسخه پلاس از ام وی ام X22 پرو به حساب می‌آید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره