نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

بازگشت هنرمند جریان‌ساز دهه ۷۰

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بازگشت هنرمند جریان‌ساز دهه ۷۰

ایسنا/ محسن علیخانی یکی از آن نام‌هایی است که نیمه دوم دهه ۷۰ در تئاتر ایران خوش درخشید؛ کارگردانی جوان که تعدادی از نمایشنامه‌های موفق آن زمان را بر صحنه برد. حالا قرار است این کارگردان بعد از مدت‌ها دوری، نمایشی تازه را کارگردانی کند.

قرار است او نمایش جدید خود را با حضور هنرجویان جوان تئاتر، روی صحنه بیاورد.

آرش فلاحت‌پیشه، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر که چند سالی است با برگزاری دوره‌های آموزشی «تمرکز تا باور»، به آموزش هنرجویان جوان تئاتر مشغول است، از همکاری خود با محسن علیخانی خبر می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: قرار است محسن علیخانی، نمایش تازه خود را با بازی هنرجویان دوره جدید کلاس‌های ما کارگردانی کند.

او با اشاره به حضور اثرگذار علیخانی در تئاتر ایران طی دهه ۷۰ و دوری چند ساله او از این عرصه ادامه می‌دهد: این همکاری برای گروه ما مایه مباهات و خوشحالی است. بخصوص که آقای علیخانی سال‌ها از فضای تئاتر دور بوده و برای ادامه تحصیل در فرانسه حضور داشته است. به همین دلیل نسل جوان چندان ایشان را نمی‌شناسد ولی نسل‌های گذشته به خوبی خاطره اجراهای او را به یاد دارند.

فلاحت‌پیشه درباره روند شکل‌گیری این نمایش توضیح می‌دهد: فعلا در مرحله ثبت‌نام متقاضیان هستیم. سپس طی دوره‌ای چند ماهه، آنان را برای حضور روی صحنه آماده می‌کنیم و در نهایت، نمایشی با کارگردانی محسن علیخانی روی صحنه خواهد رفت.

تماشاگران دهه هفتاد تئاتر ایران، علیخانی را با اجرای نمایش‌هایی چون «دیوار» و «سعادت لرزان مردمان تیره روز» به یاد دارند. هر دو نمایشنامه از آثار علیرضا نادری هستند که اجرای آنها در جشنواره تئاتر فجر، جوایز گوناگونی را به همراه داشت.

نمایش «سعادت لرزنان مردمان تیره روز» در نوزدهمین جشنواره تئاتر فجر در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه شد که در نهایت جایزه اول نمایشنامه‌نویسی برای علیرضا نادری، جایزه اول کارگردانی برای محسن علیخانی، جایزه اول بازیگری زن برای ستاره اسکندری، جایزه دوم بازیگری مرد برای مهدی سلطانی و احمد مهرانفر و جایزه دوم طراحی صحنه برای منوچهر شجاع را دریافت کرد.

علیخانی که دارای مدرک دکترای سینما از دانشگاه سوربن فرانسه است، سال ۹۴ بعد از ۱۵ سال بار دیگر این نمایش را با همکاری کمپانی تئاتر باران و در این تماشاخانه روی صحنه برد که فهیمه ‌امن ‌زاده، پونه عبدالکریم زاده، فرزین ‌صابونی، مریم ‌باقری، ستاره ‌اسکندری، مهدی سلطانی سروستانی، شهرام ‌حقیقت ‌دوست در آن بازی کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره