نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

آژیر قرمز برای شبکه دو/ سریال های تکراری برای مدت 2 سال!

منبع
هفت صبح
بروزرسانی
آژیر قرمز برای شبکه دو/ سریال های تکراری برای مدت 2 سال!

هفت صبح/ درباره کنداکتور سریالی شبکه دو که باز هم با اثری تکراری پر شده و وضعیت وخیم این شبکه را تشدید کرده است!
روزگاری شبکه دو سردمدار پخش سریال‌های موفق و پرطرفدار بود اما مدت زیادی است مسیر را نادرست طی می‌کند. علاوه بر نبود آثار جذاب در این شبکه، باکس سریالی‌اش هم به تناوب در اختیار مجموعه‌های تکراری قرار می‌گیرد.
در حالی که وظیفه بازپخش سریال‌ها برعهده شبکه آی‌فیلم و تماشا است و بدتر اینکه شبکه دو دست روی تکراری‌های ناموفق می‌گذارد. چنین اتفاقی در شرایطی رخ می‌دهد که دست شبکه دو از برنامه‌های جذاب نیز کوتاه است تا بتوا‌ند رونق را به آنتن بازگردا‌ند. در گزارش امروز سراغ باکس سریالی شبکه دو رفته‌ایم و به طور مجزا درباره برنامه‌های این شبکه خواهیم نوشت.

مورد اول | پیش‌درآمد
احتمالا پاسخ شبکه دو این باشد که مدتی است مسئولیت تولید و همچنین انتخاب سریال‌ها برای پخش از هر شبکه، در اختیار سیما‌فیلم قرار دارد. با این پاسخ می‌توان مدیریت کلان تلویزیون را در رقم خوردن شرایط اسفناک شبکه دو شریک دانست. ماجرا رویی دیگر هم دارد و اینکه اتفاقا با قانون فعلی، عیار مدیران هر شبکه بیشتر مشخص می‌شود. آنها سهمی از نظر و مشورت در تولید سریال‌ها دارند و باید خوب یا بد بودن کیفیت هر اثر را به پای‌شان نیز نوشت.

وانگهی مدیر باید بتواند بالادستی‌ها را راضی کند تا به تناوب چند سریال با کیفیت از شبکه تحت هدایت او پخش شود. اینها ضعف‌هایی است که به مدیر شبکه دو یعنی حامد بامروت‌نژاد مترتب است. کسی که پیش از تصدی مدیریت شبکه، سابقه تهیه‌کنندگی داشت و انتظار از او به شدت بالاست ولی متاسفانه در این زمینه نیز عملکردی موفق ندارد. یک رسانه به نکته‌ای ظریف اشاره کرده و نوشته:
«حتی اگر سیستم به قبل بازگردد و شبکه‌‌ها وارد تولید سریال شوند، بعید است برای شبکه دو اتفاقی رخ دهد. حامد بامروت‌‌نژاد مدیر فعلی شبکه دو، در مقام تهیه‌کننده، صاحب سریال ضعیف «وضعیت زرد» است و سطح سلیقه‌‎اش معلوم!» او این سریال را پیش از انتخاب به عنوان مدیر شبکه دو تهیه کرد که شبکه سه به دلیل کیفیت پایین، حاضر به پخش آن در باکس اصلی نشد. بامروت‌‌نژاد وقتی مدیر شبکه دو شد، سری اول «وضعیت زرد» را در باکس اصلی شبکه خودش! بازپخش کرد و بعد هم کنداکتور را در اختیار فصل دوم گذاشت.

مورد دوم| تکراری‌های 1403
شبکه دو به ‌تازگی سراغ بازپخش «در کنار پروانه‌ها» رفته و آن را در باکس اصلی قرار داده است. این سریال جزو آثار ضعیف سال‌های اخیر سیماست که در زمان پخش بارها درباره دلایل ناکامی‌اش نوشتیم. شبکه دو در فروردین نیز سریال تکراری «مشاور» را پخش کرد که پیش‌تر از شبکه افق روی آنتن رفته بود. «مشاور» نه‌تنها فاقد قصه‌ای جذاب است که رویکرد آن در باب موضوع مهم مشاوره غلط بود و اعتراض رسانه‌ها و مخاطبان را به همراه داشت. راستی چرا شبکه دو به عنوان یک شبکه باقدمت باید دنباله‌رو افق و دیگر شبکه‌ها باشد؟!

مورد سوم| تکراری‌های 1402
شبکه دو سال گذشته بارها سریال تکراری در کنداکتور قرار داد که در تاریخ این شبکه اتفاقی کم‌سابقه است. حتما یادتان هست که این شبکه حتی برای نوروز 1402 سریال جدید نداشت! داریم از بازه طلایی نوروز می‌گوییم که مخاطبان زیادی پای تلویزیون هستند.
باید بار دیگر مدیر شبکه دو را مورد خطاب قرار داد که چرا با چنین تصمیماتی یا تسلیم شدن دربرابر چنین تصمیماتی، هویت و حیثیت شبکه تحت مدیریت خود را خدشه‌دار می‌کند. در ادامه سال هم سریال‌های تکراری چون «سیمرغ» و «مدار صفر درجه» سهم کنداکتور شبکه دو بودند! این شبکه برای مدتی طولانی هیچ اثر جدید یا تکراری پخش نکرد که چنین اتفاقی نیز شگفت است و در تضاد کامل با شعار مدیران تحول‌خواه قرار دارد.

مورد چهارم| سریال‌های جدید
«رستگاری» و «پشت پرده» سریال‌‌های جدید شبکه دو در سال جاری هستند که اولی برگردانی کودکانه از تعلیمات دینی بود و دومی یک کمدی ضعیف و واپس‌گرا. سال گذشته شبکه دو ابتدا فصل دوم مینی‌سریال «بچه زرنگ» را به عنوان محصولی جدید روانه آنتن کرد و با فاصله‌‌ای زیاد «تب و تاب» را در کنداکتور قرار داد.

سریال پر بود از شعار و گره‌‌افکنی و گره‌‌گشایی‌های دم‌دستی. چند ماه بعد نیز نوبت به پخش کمدی «چرخ گردون» اولین دستپخت مرکز سیمرغ رسید. مخاطب با یک اثر ضعیف و کلیشه‌ای مواجه شد که مهم‌ترین نکته‌‌اش اثبات ناتوانایی مدیریت جدید در ایجاد تحول بود.
مینی‌سریال «قصه‌های صندوق» در ایام انتخابات مجلس روی آنتن رفت و این اثرِ مثلا کمدی، نشانه‌ای دیگر از شتاب تلویزیون به سمت پرتگاه تعبیر شد. «خداداد» سریال نوروز ۱۴۰۱ شبکه دو، جزو اولین خروجی مدیران تحول‌‌خواه بود که کیفیت پایین آن خبر از روزهای تلخ داد! شبکه دو در دوران مدیریت فعلی، هیچ سریال موفقی نداشته و «آقای قاضی» یک استثناء است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar