نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

حذف سکانس‌هایی پربحث که «زیر پای مادر» را خالی کرد!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حذف سکانس‌هایی پربحث که «زیر پای مادر» را خالی کرد!

ایسنا/ سریال پربحث «زیر پای مادر» که در زمان پخش حدود هفت سال پیش با حاشیه‌های زیادی همراه شد این روزها از تلویزیون بازپخش می‌شود. سریالی که جزو معدود کارهایی بود که حذف سکانس‌های پایانی آن از سوی تلویزیون به تعبیری زیر پای این سریال را خالی کرد.

اولین بار بود که بهرنگ توفیقی یک سریال مناسبتی آن هم برای ماه مبارک رمضان ساخته بود. سریال «زیر پای مادر» که ایام رمضان سال ۹۶ از تلویزیون پخش شد، درحالی که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده بود، با پایانی که به مذاق خیلی‌ها چندان خوش نیامد، به پایان رسید و اظهارات بازیگران سریال در شبکه‌های اجتماعی نشانه حذف‌ پایان‌بندی و نارضایتی نسبت به قسمت پایانی بود.

ماجرا از این قرار بود که در سکانس پایانی این سریال خبری از رخساره با بازی پریوش نظریه نبود و سرنوشت او مبهم مانده بود و به نوعی این سریال هم در زمان پخش از تیغ سانسور در امان نماند. با این حال پایان‌بندی «زیر پای مادر» منجر به ارائه نظرات مختلفی از سوی مخاطبان هم شد به نوعی که برخی دوست داشتند که خلیل کبابی با رخساره ازدواج کند. برخی هم بازگشت او به زندگی سابقش را پسندیدند سکانسی که در قاب تلویزیون دیده شد.

پایان‌بندی عجیب و داستان سانسور و واکنش ۲ شخصیت اصلی

«واکنش‌ها به پایان‌بندی این سریال در فضای مجازی از سوی مخاطبان شروع شد؛ واکنش‌هایی که بعدها پریوش نظریه، بازیگر نقش «رخساره» و کامبیز دیرباز، بازیگر نقش «خلیل کبابی» هم با آن همراه شدند و هر کدام از آنها در صفحات شخصی‌شان به پایان‌بندی این سریال اعتراض کردند.

مروری بر ماجرای پربحث خلیل کبابی در تلویزیون/حذف سکانس‌هایی که «زیر پای مادر» را خالی کرد

اظهارات پریوش نظریه درباره «زیر پای مادر»  

پریوش نظریه، بازیگر نقش رخساره در واکنش به تغییرات سریال از تلویزیون انتقاد و اظهار کرده بود: «اسم سریال تغییر کرد ...، سکانس اصلی سانسور شد، فینال حذف شد، طفلک رخساره طفلک نویسنده ... طفلک کارگردان!» 

اظهارات کامبیز دیرباز

اما کامبیز دیرباز نیز  به کسانی که از پایان‌بندی سریال انتقاد کرده بودند حق داد که ناراضی باشند.

بازیگر نقش اول سریال «زیر پای مادر» گفته بود: «امیدوارم سهل‌انگاری، قصور و بی‌توجهی به سلیقه مثال زدنی تک‌تک شما عزیزان رو به بزرگی و مرام ایرونی خودتان ببخشید، ولی این‌را بدونید که من و همکارانم تمام تلاش و توانمان را گذاشتیم که شما راضی باشید، اما...» 

مروری بر ماجرای پربحث خلیل کبابی در تلویزیون/حذف سکانس‌هایی که «زیر پای مادر» را خالی کرد

و اما سعید نعمت الله

بخشی از این اعتراضات هم شخص سعید نعمت‌الله، نویسنده این سریال را هدف می‌گرفت. اعتراضاتی که به‌ نظر می‌رسید زیاد هم به او مربوط نباشد.

البته نعمت الله پیش از پخش سریال از عدم تغییر فیلمنامه این سریال گفته بود و تغییراتی که در آن اعمال شده بود را با زمان پخش آن یعنی ماه رمضان مرتبط دانسته بود یادآور شده بود که «لبخند رخساره» اصلا برای ماه رمضان نبود.

مروری بر ماجرای پربحث خلیل کبابی در تلویزیون/حذف سکانس‌هایی که «زیر پای مادر» را خالی کرد

بهرنگ توفیقی: شخصیت‌های «زیر پای مادر» سفید و سیاه نیستند

بهرنگ توفیقی با اشاره به فیلمنامه این مجموعه که توسط سعید نعمت‌الله به نگارش درآمده بود، هم پس از پخش سریالش این چنین اظهار کرده بود: «کارگردانی این اثر اصلا انفرادی نبود و در طی کار با سعید نعمت‌الله توانستیم به یک تعامل کلی برسیم. فکر می‌کنم که نویسنده یک اثر بیشتر از هر فرد دیگری روی متن تسلط داشته و به همین خاطر هم ما تلاش کردیم تا با هم به یک تعامل کلی برای کار برسیم که برای آن عنوان مشخصی مثل کارگردان یا نویسنده وجود ندارد. در کل من به کار گروهی باور دارم و معتقدم کارگردانی وتو کردن رای دیگران نیست و به همین دلیل هم از تعامل با سعید نعمت‌الله به عنوان نویسنده استقبال می‌کنم.»

او در ارتباط با فیلمنامه سعید نعمت الله گفته بود: «اساساً وقتی فیلم‌نامه‌ای به ما پیشنهاد می‌شود ممکن است به هر دلیلی نتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم، ولی من همیشه با قلم و ادبیات سعید نعمت‌الله ارتباط برقرار کردم و آن را دوست دارم. بزرگترین ویژگی که در کارهای نعمت‌الله وجود دارد این است که دیالوگ‌های تو باعث می‌شود اثر را غنی‌تر ‌کند.»

این کارگردان تلویزیونی همچنین درباره انتقادهایی مبنی بر مثبت و منفی بودن شخصیت‌های داستان «زیر پای مادر» که مطرح شده بود، معتقد بود: «فکر می‌کنم شخصیت‌های این سریال در روابط اجتماعی و خانوادگی تکلیف مشخصی داشته‌اند و به هیچ وجه سیاه یا سفید مطلق نیستند. هر یک از شخصیت‌ها در طی داستان ابعاد مثبت و منفی خودشان را نشان داده‌اند.»

توضیح زینب تقوایی درباره پایان بندی سریال

پایان‌بندی مجموعه تلویزیونی «زیر پای مادر» منجر به ارائه نظرات مختلفی از سوی مخاطبان شد. برخی دوست داشتند که خلیل کبابی با رخساره ازدواج کند و برخی هم بازگشت او به زندگی سابقش را پسندیدند.

اما زینب تقوایی هم درباره‌ی پایان این سریال که واکنشه‌های مختلفی را به همرده داشت، این چنین گفته بود: «پایان «زیر پای مادر»، پایانی بر همه چیز نبود. مدت ها بود که لااقل من به شخصه ندیده و نشنیده بودم که یک سریال تا این حد در خانه بینندگان نفوذ کند و شاهدم بر این مدعی سونامی از موافقان و مخالفان فینال پخش شده باشد.

مخالفانی که نپسندیدند و گذشت و دادن فرصت مجدد به کسی که خطایی در گذشته مرتکب شده بود را شایسته آن شخصیت ندانستند و علاقه‌مند بودند که دو نفری که خاستگاه شرعی داشتند به آن برسند و دیگر گروهی گذشتِ رخساره و خلیل از دل و خواسته‌شان برای کمک به بقیه اعضای خانواده که شکننده‌تر بودند را پسندیدند و در میدان طرفدارن فینال ارائه شده قرار گرفتند و این دو نظریه دلیل بر پایانی بر همه چیز نیست.

به هر حال هر کس با هر سلیقه‌ای گفتمانش بجاست، اگر نابه جا به سمت هتک حرمت نرود و یادمان باشد همه مردم ما در فضای مجازی جا نگرفته‌اند چه موافقان فینال قصه «زیر پای مادر» و چه مخالفان.»

این تهیه‌کننده بعد از پایان پخش «زیرپای مادر» نسبت به واکنش مخاطبان در فضای مجازی این چنین گفته بود: «چند درصد از جامعه هشتاد میلیونی کشور در فضای مجازی فعال هستند و بخشی بزرگ به هر دلیلی این دسترسی را یا ندارند یا علاقمندش نیستن ... ولی دلیل نمی شود که به نظر کاربران فضای مجازی تمکین نکنیم چون کمتر از بدنه جامعه هستند. تشویق را به همان اندازه به جان و دل می‌پذیرم که نقدها را.»

سریال «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی زینب تقوایی ساخته شد. این مجموعه تلویزیونی در ماه رمضان (خرداد ماه) ۹۶ از شبکه یک سیما پخش شد.

داستان این سریال خلیل مرد میانسالی را روایت می‌کند که با پسرش اشکان دور از تمامی خانواده در مشهد زندگی می‌کند. اشکان قصد ازدواج با دختری به نام ستاره را دارد، به همین خاطر از پدر می‌خواهد برای ازدواجش به خواستگاری ستاره برود. خلیل که سال‌های سال اشکان را بدون مادر، بزرگ کرده به خواستگاری ستاره می‌رود اما عمه ستاره بزرگ‌ترین مشکل این ازدواج می‌شود …

سریال «زیر پای مادر» در ۲۷ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی زینب تقوایی ساخته شده است.

در مجموعه «زیر پای مادر» کامبیز دیرباز، بهناز جعفری، پریوش نظریه، علیرضا آرا، بهزاد فراهانی، مریم بوبانی، حمیدرضا هدایتی، مهدی سلطانی، مجید واشقانی، نوید خداشناس، مجید نوروزی، درسا بختیار، مهدیه نساج، پاوان افسر، آزاده سدیری، داریوش سلیمی، عبدالحمید نوروزی، علی محسنی، پویاجان‌فزا، آتیلا پسیانی، اشکان دلاوری و سهند دستوری به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar