نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

مروری بر ده فیلم کمدی امیر جعفری به بهانه موفقیت فیلم سینمایی «پول و پارتی» در گیشه

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
مروری بر ده فیلم کمدی امیر جعفری به بهانه موفقیت فیلم سینمایی «پول و پارتی» در گیشه

فیلم نیوز/ امیر جعفری از ابتدای دهه هشتاد قدم به سینما و تلویزیون گذاشت و در بیش از سه دهه توانسته است همچنان موفقیتش را در این عرصه حفظ کند. جعفری از جمله بازیگرانی است که هم در نقش‌های کمدی و هم جدی آثار موفقی از خود برجا گذاشته است. او درحال حاضر علاوه بر سینما در شبکه نمایش خانگی هم حضور فعالی دارد. این روزها فیلم «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی با بازی او روی پرده سینماها رفته و جزو فیلم‌های پرفروش این روزهاست. با نگاهی به کارنامه امیر جعفری می‌شود دریافت جزو بازیگرانی است که فیلم‌هایش اکثرا پرفروش می‌شوند. درست است که فروش این فیلم‌ها به عوامل دیگری هم بستگی دارد اما می‌توان او را یکی از عوامل موفقیت این آثار دانست.
 «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی، از 3 مرداد اکران شده و درحال حاضر نامش به عنوان دومین فیلم پرفروش دو هفته اخیر بعد از «تگزاس3» به ثبت رسیده است. به بهانه استقبال بالا از این فیلم، مروری داریم بر آثار کمدی این بازیگر.

پول و پارتی | سعید سهیلی | 1403
جدیدترین فیلم کمدی امیر جعفری، «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی است؛ فیلمی که این روزها روی پرده سینماها رفته است. جعفری بعد از «گشت3» مجددا وارد همکاری با سهیلی شده و اینبار در کمدی متفاوت‌تری کنار او قرار گرفته است. او در این فیلم نقش مردی از طبقه فرودست را دارد که درگیر نقشه پسرش می‌شود و با تغییر چهره و لباس، سر از ویلایی در بالای شهر درمی‌آورد و موقعیتی جدید را می‌پذیرد. «پول و پارتی» جدای از بحث سرگرم‌کنندگی، نقدهایی هم به شرایط جامعه دارد و بخش مهمی از این نقدها در ارتباط با این شخصیت و خانواده‌اش که در جنوب شهر زندگی می‌کنند، شکل می‌گیرد. جعفری در «پول و پارتی» ایفاگر دو نقش شده است و در هر موقعیت رفتار و لحنی متفاوت برای خود در نظر گرفته است. شخصیت‌های اصلی این فیلم ساعد سهیلی و پردیس احمدیه هستند و امیر جعفری حضورش به نسبت کوتاه‌تر است اما تاثیر مهمی روی پیشبرد وقایع دارد. «پول و پارتی» 3 مرداد اکران شده و در این ده روز، حدود 10 میلیارد تومان فروش کرده. درحال حاضر حدود 150 هزار نفر برای تماشای این فیلم به سینماها رفته‌اند. 


هاوایی | بهمن گودرزی | 1402
امیر جعفری در فیلم «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی با امین حیایی زوج کمدی تشکیل داد و با ظاهری به نسبت متفاوت با همیشه ظاهر شد. او مدل موهایش را تغییر داده و سعی کرده در رفتار هم شمایلی دقیق از کاراکتر صمد خرکش به نمایش بگذارد. «هاوایی» کمدی موفقی نیست و شاید بتوان گفت علت اصلی فروش بالای آن به حضور بازیگرانش برمی‌گردد. این فیلم سومین فیلم پرفروش سال 1402 نام گرفت و در جدول فروش این سال بعد از «فسیل» و «هتل» قرار گرفت. «هاوایی» در زمان اکران یک میلیون و 700 هزار مخاطب داشت و فروش 83 میلیارد تومانی را به ثبت رساند.   

گشت 3 | سعید سهیلی | 1400
سعید سهیلی دو فیلم «گشت ارشاد» و «گشت2» را با حضور حمید فرخ‌نژاد ساخت و برای ساخت قسمت سوم فیلم، به دلیل عدم حضور این بازیگر، دست روی امیر جعفری گذاشت. جعفری خیلی سریع توانست سه‌گانه قابل قبولی با پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی بسازد و در این ساختار خودش را پیدا کند. گرچه «گشت3» به‌طور کلی فیلم قدرتمندی نبود و با انتقادهایی روبه‌رو شد اما ضعف آن بیشتر به داستان مربوط می‌شد و بازی‌ها موفقیت‌آمیز بود. این فیلم ۲۶ آبان ۱۴۰۰ اکران شد و در طول زمان اکران حدود 2 میلیون مخاطب داشت. این فیلم با متوسط قیمت بلیت 22 هزار تومانی، به طور کلی موفق شد 42 میلیارد تومان بفروشد و دومین فیلم پرفروش سینماها در سال 1400 نام بگیرد.

سگ‌بند | مهران احمدی | 1398
در فیلم «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی، زوج بهرام افشاری و امیر جعفری بخش مهمی از بار موفقیت فیلم را روی دوش داشتند. امیر جعفری در نقش کشتی‌گیر قدیمی به اسم داوود عیاران ظاهر شده؛ مردی که پس از سال‌ها فعالیت با مشکلات مالی مواجه شده می‌خواهد به همراه دوستش نقشه‌ای را عملی کند تا از طریق آن به پول زیادی برسند. جعفری به‌خوبی از پتانسیلی که این نقش در اختیارش گذاشته استفاده کرده و کاراکتری به نمایش گذاشته که کاملا قابل درک به نظر می‌رسد. «سگ بند» فیلمنامه درجه یکی ندارد و بخش مهمی از موفقیت آن به خاطر بازیگرانش است. این فیلم تا پایان اکران، 42 میلیارد تومان فروش کرد و یک میلیون و 316 هزار نفر برای تماشای آن راهی سینماها شدند. «سگ‌بند» در جدول فروش سال 1401 بعد از دو فیلم «انفرادی» و «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی، در جایگاه سوم پرفروش‌‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفته است.

زیر نظر | مجید صالحی | 1397
«زیر نظر» اولین فیلم سینمایی کارنامه مجید صالحی بود که بر اساس فیلمنامه عبدالرضا کاهانی ساخته شد و به خاطر حضور رضا عطاران و امیر جعفری با استقبال نسبتا خوبی روبه‌رو شد. با این حال فیلم پر از موقعیت‌های غیر منطقی بود که بدون ارتباط با محور اصلی داستان کنار هم قرار می‌گرفتند. به طور کلی فیلمنامه قدرتمندی نداشت و کارگردان صرفا روی جذابیت زوج عطاران و جعفری حساب کرده بود. جعفری در نقش امید، مردی معتاد ظاهر شده بود که درحال مصرف مواد در خانه دوستش محسن، سوراخی بزرگ روی مبل برجا گذاشته بود. چند ساعت دیگر همسر امید از سفر برمی‌گشت و باید هرطور شده مشکل مبل برطرف می‌شد. جعفری تلاش کرده بود در قالب مردی معتاد که مدام تغییر رویه می‌دهد باورپذیر ظاهر شود. با وجود اینکه زوج جعفری و عطاران می‌توانستند به برگ برنده‌های این فیلم بدل شوند اما کارگردان آنطور که باید از پتانسیل آنها استفاده نکرده بود. این فیلم سال 1398، 8 میلیارد تومان فروخت که از «چهارانگشت»، فیلم کمدی دیگر امیر جعفری هم فروش پایین‌تری داشت.

چهار انگشت | حامد محمدی | 1397

بعد از موفقیت فیلم «اکسیدان»، حامد محمدی برای فیلم «چهار انگشت» هم از زوج امیر جعفری و جواد عزتی دعوت به همکاری کرد. اینبار چرخشی در ویژگی‌هایی شخصیت وجود داشت. جعفری در قالب مردی ظاهرا مومن اما ریاکار به میدان آمده بود و عزتی برخلاف «اکسیدان» سادگه نبود رند و زرنگ به حساب می‌آمد. «چهارانگشت» روی سوژه‌ای به نسبت تکراری بنا شده بود و موقعیت‌های کمدی آن هم چندان مخاطبان را راضی نکرد. زوج امیر جعفری و جواد عزتی هم آنطور که باید جذاب و متفاوت ظاهر نشدند. «چهار انگشت» به اندازه فیلم «اکسیدان» در اکران موفق نبود و مورد استقبال قرار نگرفت. در گیشه هم فقط حدود 900 هزار نفر در اکران سال 1398برای تماشای آن به سینماها رفتند یعنی چهارصدهزار نفر کمتر از مخاطبان «اکسیدان». این فیلم با 10 میلیارد فروش با متوسط قیمت بلیت 12 هزار تومانی، در جایگاه نهم جدول فروش ایستاد.   

اکسیدان | حامد محمدی | 1396
امیر جعفری در فیلم «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی، زوج بامزه‌ای را با جواد عزتی شکل داده و بازی آنها کنار هم موقعیت‌های کمدی جذابی را به وجود آورده است. جعفری در این فیلم نقش مردی زبل و رند را بازی کرده که مواجهه‌اش با عزتی در جایگاه یک آدم بیچاره که مدام در موقعیت‌های عجیب گیر می‌افتد تضاد جالبی ایجاد کرده است. آنها در جایگاه ابله و ابله‌تر مدام خرابکاری می‌کنند و وارد تنگناهای جدیدی می‌شوند. درست است که جنس بازی جعفری با آثاری که پیش‌تر از او شاهد بوده‌ایم تفاوت چندانی ندارد اما قرار گرفتنش کنار عزتی وضعیت جدیدتری ایجاد کرده است. درواقع می‌توان گفت جعفری و عزتی برگ برنده‌های اصلی این فیلم هستند و بخش مهمی از دلیل توجه مخاطبان به این فیلم به واسطه حضور آنها بوده است. «اکسیدان» سال 1396 یک میلیون و 300 هزار مخاطب را به سینماها جذب کرد و با فروش 10 میلیارد تومانی، چهارمین فیلم پرفروش این سال شد.

زاپاس | برزو نیک‌نژاد | 1394
فیلم «زاپاس» یک کمدی روستایی پربازیگر است و امیر جعفری به عنوان نقش اصلی آن شناخته می‌شود. او نقش مربی تیم فوتبال محلی یکی از شهرهای شمالی را دارد و برای موفقیت این تیم دست به هر کاری می‌زند و تمام زندگی‌اش به نحوی تحت تاثیر مسابقه و آورده‌های مالی که احتمال می‌دهد برایش داشته باشد قرار می‌گیرد. تصمیم‌های او در جایگاه مربی، مستقیما زندگی دختر و داماد آینده‌اش را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بخش مهمی از کمدی به خاطر ویژگی‌های شخصیتی امیر جعفری و سخت‌گیری‌ها و رفتارهای عجیب‌وغریبش است. او تلاشی برای ایجاد موقعیت کمدی نمی‌کند و اتفاقا بازی‌اش کاملا جدی است اما رفتارش در موقعیت‌های متضاد، خنده‌دار به نظر می‌رسد. «زاپاس» فیلم کمدی چندان موفقی نبود و در جدول فروش سال 1395 در جایگاه دهم فروش قرار گرفت. فیلم‌های کمدی «من سالوادر نیستم»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «بارکد» و «خوب، بد، جلف»، کمدی‌هایی بودند که آن سال فروش بالاتری از «زاپاس» داشتند.

مکس | سامان مقدم | 1383

در فیلم «مکس» به کارگردانی سامان مقدم، با اینکه امیر جعفری جزو بازیگران اصلی به حساب نمی‌آید اما تاثیر بسیار زیادی روی روند داستان دارد. او در نقش قادر، مدیر اجرایی معترض و شاکی و تندرویی به حساب می‌آید که مدام مخالفت می‌کند و می‌خواهد هرطور شدن زیرآب‌زنی کند. نقش او در «مکس» با فیلم قبلی‌اش «نام و عشق و موتور 1000» متفاوت است و می‌توان گفت قادر سرچشمه نقش‌هایی است که جعفری سال‌ها بعد از آن در فیلم‌های مختلف بازی کرد. «مکس» یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال 1384 بود. در مجموع پای حدود یک میلیون نفر را به سینماها باز کرد و با قیمت بلیت 800 تومانی، 700 میلیون تومان فروش به ثبت رساند. «مکس» براساس فیلمنامه پیمان قاسم‌خانی ساخته شده بود و اثر درخشانی در کارنامه تک‌تک بازیگران آن شد.

نان و عشق و موتور 1000 | ابوالحسن داوودی | 1380
اولین نقش‌آفرینی امیر جعفری در سینما با بازی در «نان و عشق و موتور 1000» به کارگردانی ابوالحسن داوودی رقم خورد. جعفری در همان سال با «بدون شرح» مهدی مظلومی در تلویزیون هم شناخته شد و درواقع با این دو اثر بود که توانست جایگاهی ویژه در جمع بازیگران به دست آورد. در «نان و عشق و موتور 1000» نقش مردی به نام شهروز را داشت؛ مردی منفعت‌طلب و زبان‌باز که مدام برای این خانواده نقشه می‌کشید تا هرطور شده مال‌واموالشان را بالا بکشد. شهروز به عنوان مشاور خانواده معرفی می‌شد و هشت سال بود با یکی از دخترهای این خانواده نامزد شده بود اما کاملا مشخص بود دلیل این نامزدی صرفا بهره‌کشی از موقعیت است. «نان و عشق و موتور 1000» یکی از فیلم‌های پرمخاطب سال 1381 بود. این فیلم با بلیت 500 تومانی، 600 میلیون تومان فروخت و یک میلیون و 200 هزار مخاطب را به سینماها آورد. در جدول فروش سالانه، در رقابتی تنگاتنگ با «من ترانه 15 سال دارم»، در جایگاه سوم جدول فروش سال 1381 ایستاد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره