نماد آخرین خبر

جزئیاتی از نگارش ۹۰ فیلمنامه جدید در تلویزیون

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جزئیاتی از نگارش ۹۰ فیلمنامه جدید در تلویزیون

ایسنا/ مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی از نگارش ۹۰ فیلمنامه در صداوسیما خبر داده و گفته‌ است اکنون ۱۸ فیلمنامه هم به مرحله سیناپس و خلاصه‌ قسمت‌نویسی رسانده‌ شده‌اند و ۲۷ پروژه پلمب‌شده نیز تحویل داده‌ شده‌اند که مراحل مختلف تولید را طی می‌کنند.

مدیرکل دفتر فیلمنامه حسین اسدی‌زاده آماری از وضعیت بررسی، تأیید، صدور مجوز و نگارش طرح‌های جدید ارائه و توضیح داده است که در سامانه بررسی و تأیید آثار، دوهزار و ۹۰ طرح فیلمنامه ثبت شده و متوسط دریافت روزانه طرح در این سامانه چهار تا شش مورد است.

به گفته‌ مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در حال حاضر ۹۰ فیلمنامه در دست نگارش است و پروژه‌ها به مراکز و نهادهای تولیدی و مراکز استان‌ها ازجمله سیمافیلم، سیمرغ، بسیج، معاونت برون‌مرزی و... تحویل می‌شود ونیاز سازمانیِ تعریف‌شده در بهترین حالت کمّی و کیفی و با در نظر گرفتن پوشش تمام استان‌ها، سالانه ۲۰۰ پروژه است که امیدوارند به این سقف برسند.

اسدی‌زاده درباره متونی که به مراحل پایانی کار رسیده و نگارششان رو به اتمام است، گفت: اکنون ۱۸ پروژه را به مرحله سیناپس و خلاصه‌قسمت‌نویسی رسانده‌ایم. وقتی کار به این مرحله می‌رسد، به گروه‌های تولیدی هم اعلام می‌کنیم که نمایندگانشان به گروه نگارش اضافه شوند.

به گفته‌ وی ۲۷ پروژه پلمب‌شده را نیز تحویل داده‌ شده‌اند که مراحل مختلف تولید را طی می‌کنند. از این تعداد، سه پروژه در مراحل پایانی تولید قرار دارند و فرایند پس‌تولید را می‌گذرانند.

به گفته‌ وی سریال‌هایی چون «مستوره اردلان» و «سارو بیره» در دست نگارش است. «شیرعلی مردان خان» در استان چهارمحال و بختیاری، سریال «امیدواران» و تله فیلم «صف اول» در استان یزد و سریال‌ «ملک‌آباد» در استان سیستان و بلوچستان مراحل نگارش را پشت‌سر می‌گذرانند. چندین کار دیگر نیز در استان‌های مختلف در حال انجام است.

به گفته‌ی اسدی‌زاده بیش از ۷۰ درصد طرح‌های فیلمنامه به‌شکل آماده و از بیرون به دست آنها می‌رسد اما اخیراً فراخوانی برای فیلمنامه‌نویسی گروهی منتشر کرده‌اند تا بتوانند گروه‌های مختلف نگارش را با افراد منتخب سامان دهند. بر این‌ اساس، این روش در آینده نه‌چندان دور برعکس می‌شود و ۷۰ درصد کارها را فیلمنامه‌نویسان داخلی قرار است بنویسند.

اسدی‌زاده گفته‌ است: دفتر فیلمنامه رسانه ملی، سال ۱۴۰۳ را با طراحی و اعلام اولویت‌های نگارشی در سه محور «شخصیت‌ها»، «موقعیت‌ها» و «روایت‌ها» با تکیه بر محورهای دوازده‌گانه سند تحول، تلاش کرده است ریل‌گذاری هدفمندی را به‌منظور افزایش تمرکز موضوعی و انسجام فیلمنامه‌های در دست نگارش انجام دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar