نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

ترافیک درام‌ها و تاریخی‌ها و فقدان سریال‌های جنایی و پلیسی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ترافیک درام‌ها و تاریخی‌ها و فقدان سریال‌های جنایی و پلیسی

ایسنا/ در حالی که درام، کمدی و تاریخی پرتکرارترین ژانرها در سریال‌های تلویزیونی‌اند، جای ژانرهایی مانند علمی ـ تخیلی، پلیسی و جنایی در این تولیدات خالی به نظر می‌رسد.

از مجموع ۲۵ سریال جدید تلویزیونی که اولین قسمت آن در بازه اول شهریور ۱۴۰۲ تا اول شهریور ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه‌های سیما رفته، ۱۷ عنوان درام بوده که این ژانر را به عنوان ژانر غالب سریال‌های تلویزیون طی یک سال گذشته مطرح می‌کند؛ اگرچه در اغلب آثار، این ژانر با ژانرهای دیگری ترکیب می‌شود.

پس از ژانر درام که حدود یک سوم مجموعه‌های تلویزیونی پخش‌شده را در این بازه شامل می‌شود، ژانرهای کمدی و تاریخی با هشت عنوان، به طور مشترک دومین ژانر محبوب در صداوسیما محسوب می‌شوند.

بر اساس بررسی خبرنگار ایسنا، پس از این سه ژانر نیز محصولات جاسوسی قرار می‌گیرد که با چهار عنوان سریال «محرمانه»، «ترور»، «رخنه» و «غریبه» در یک سال اخیر، از ژانرهای پرتکرار سریال‌های صداوسیما محسوب می‌شود.

ترافیک درام‌ها و تاریخی‌ها و فقدان سریال‌های جنایی و پلیسی

به شکلی جالب توجه، دو سریال تلویزیونی «سامو بندری» و «فراری» در زیرژانر درام بلوغ ساخته شده که از جمله گونه‌های نسبتا کمیاب در صنعت فیلم و سریال ایران به شمار می‌رود.

از ژانرهایی چون جنگی، فانتزی، جاده‌ای، دادگاهی و سیاسی نیز تنها یک اثر روی آنتن سیما رفته است.

از میان ژانرهای محبوب سینما و تلویزیون در جهان، می‌توان به ژانرهای جنایی، علمی ـ تخیلی، ماجراجویانه، حماسی، پلیسی و تریلر (هیجان‌انگیز) اشاره کرد که در محصولات یک سال اخیر سیما نماینده‌ای نداشتند. این در حالی است که بسیاری از پرسروصداترین و جذاب‌ترین آثار تلویزیونی جهان در این ژانرها ساخته می‌شود.

در ژانر محبوب اکشن نیز تنها مینی‌سریال «ترور» را می‌توان مابین محصولات یک سال اخیر سیما نام برد. به نظر می‌رسد تولیدات صداوسیما در گونه اکشن نیز با توجه به اهمیت آن از نظر کمی و حتی کیفی ضعف دارد.

ترافیک درام‌ها و تاریخی‌ها و فقدان سریال‌های جنایی و پلیسی

اگرچه فهرست کاملی از تمام سریال‌های در حال تولید و آماده پخش رسانه ملی منتشر نشده، ولی در آثار آتی سیما نیز می‌توان رد سریال‌هایی مشابه آثار یک سال گذشته را دید که مانند «هشت پا» در ژانر پلیسی، مثل «ضد» در ژانر جاسوسی و چون «مهیار عیار» و «سلمان فارسی» در ژانر تاریخی ساخته شده و می‌شوند.

در این میان سریال «مسیر اصلی» به عنوان درام زندگی‌نامه‌ای و «جان برادر» به عنوان کمدی جنگی از ژانرهای کمیاب‌تری‌اند که می‌توان امیدوار بود به آنتن سیما تنوع بخشند.

بررسی مضمونی ۲۵ سریال پخش‌شده یک سال اخیر نیز نشان می‌دهد در حالی که مضامین متنوعی چون عاشورا، کرونا، دفاع مقدس و ... در این محصولات دیده می‌شود، دو مضمون کلی نفوذ و انقلاب اسلامی، هرکدام با سه سریال، صدرنشین مضامین پرتکرار سریال‌های تلویزیونی یک سال اخیرند. جالب آن که از سه سریال درباره انقلاب اسلامی، دو عنوان «زیرخاکی ۴» و «دربندون» ژانر کمدی دارند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره