نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

فروش تاریخی صنعت انیمیشن ژاپن

منبع
ايسنا
بروزرسانی
فروش تاریخی صنعت انیمیشن ژاپن

ایسنا/ استودیوهای انیمیشن ژاپنی در سال ۲۰۲۳ مجموعاً ۲.۳۴ میلیارد دلار (۳۳۹ میلیارد ین) درآمد کسب کردند که بالاترین رقم ثبت شده و ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش جدید منتشر شده از سوی شرکت داده «تیکوکو دیتابانک»، استودیوهای انیمیشن ژاپنی در سال ۲۰۲۳ در مجموع فروش ۲.۳۴ میلیارد دلار را کسب کردند که که رکوردی تاریخی در صنعت انیمیشن ژاپن است و پیش‌بینی می‌شود درآمد این استودیوها برای سال ۲۰۲۴ نیز در همین سطح باقی بماند.

بازار انیمه‌های سینمایی سهم قابل توجهی در درآمدهای استودیوهای انیمیشن‌سازی داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به انیمه‌هایی چون «سوزومه» محصول استودیو ساخته ماکوتو شینکای با ۱۳۳.۴ میلیون دلار فروش در سراسر جهان و همچنین انیمیشن «پسر ومرغ ماهیخوار» ساخته هایائو میازاکی با فروش جهانی ۱۷۳.۵ میلیون دلاری اشاره کرد که ساخته میازاکی از استودیو جیبلی توانست برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند نیز شود.

علاوه بر این، این گزارش نشان می‌دهد که استودیوها منابع تولید را از سریال‌های انیمه پخش شده به عناوین اصلی برای شرکت‌هایی مانند نتفلیکس و نسخه‌های سینمایی مجموعه انیمه‌ها تغییر داده‌اند که می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری بالایی داشته باشد.

از نمونه های امسال می توان به «هایکیو: نبرد دامپستر» که دنباله‌ای سینمایی بر یک سریال تلویزیونی درباره بازیکنان والیبال و همچنین انیمه «موبایل سوت گاندام» که داستان یک سری روبات‌های مورد علاقه طرفداران را از اوایل دهه ۲۰۰۰ دربرمی‌گیرد، است. این انیمیشن‌ها به ترتیب ۷۹.۸ میلیون دلار (۱۱.۵۵ میلیارد ین) و ۳۳.۶ میلیون دلار (۴.۸۶ میلیارد ین) در ژاپن درآمد کسب کرده‌اند.

با این حال، درآمد رکوردشکن استودیوهای انیمیشن‌سازی ژاپن در سال ۲۰۲۳ به طور مساوی بین استودیوها تقسیم نشد و از ۳۰۱ استودیویی که اطلاعات سال به سال برای آنها در دسترس بود، فقط ۱۱۲ استودیو از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ افزایش درآمد را نشان دادند. استودیوهایی که بیشترین افزایش درآمد را داشتند، عموماً استودیوهای بزرگ بودند، در حالی که استودیوهای فرعی کوچکتر رشد متوسطی را نسبت به سال به سال داشتند.

تفاوت اصلی این است که استودیوهای بزرگتر به احتمال زیاد بخشی از کمیته‌های تولید هستند که محصولات را تأمین مالی می‌کنند و در نتیجه زمانی که عنوانی پرفروش می‌شود، از مزایای آن بهره می‌برند. استودیوهای کوچکتر که به صورت کاملاً قراردادی استخدام می شوند، از این درآمدهای بالا بی‌بهره هستند.

صنعت انیمیشن ژاپن به طور کلی شامل فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی، کالاها و رویدادها در سال ۲۰۲۲ ارزشی معادل ۲۰ میلیارد دلار (۲.۹ تریلیون ین) داشته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar