نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

فیلم‌ها و سریال‌های مهم کارنامه «فریده سپاه‌منصور»

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
فیلم‌ها و سریال‌های مهم کارنامه «فریده سپاه‌منصور»

فیلم نیوز/ یکی از ویژگی‌های مهم فیلم «قیف»، درست گذاشتن روی بازیگران باتجربه‌ای است که بعضی از آنها را سال‌هاست در نقش‌های اصلی ندیده‌ایم. یکی از مهمترین آنها فریده سپاه‌منصور است؛ بازیگری که در فیلم «قیف» نقش معشوق رضا عطاران را بازی می‌کند و از آخرین‌باری که نقش پررنگی در سینما بازی کرده سال‌هاست می‌گذرد. او این اواخر در سریال «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی هم ایفاگر نقش مهم و بامزه‌ای بود. سپاه‌منصور سالیان سال است در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند و نقش‌های مهم زیادی از او به یادگار مانده است.
فریده سپاه‌منصور، گیتی معینی، تورج نصر و محمود نظرعلیان از جمله بازیگران باتجربه و توانمندی هستند که این روزها به واسطه بازی در فیلم «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی، بار دیگر در مرکز توجه‌ها قرار گرفته‌اند. به این بهانه نگاهی داریم به نقش‌های مهم کارنامه فریده سپاه‌منصور.
عمر فعالیت بازیگری فریده سپاه‌منصور به بیش از پنجاه سال می‌رسد. از اواخر دهه چهل روی صحنه تئاتر حضور پیدا کرد و از دهه شصت راهی سینما شد. اولین بار سال 1366 با فیلم «ردپایی بر شن» به کارگردانی محمدرضا هنرمند قدم به سینما گذاشت و در تلویزیون هم با بازی در تله‌تئاترهای مختلف حضورش را تثبیت کرد.
سپاه‌منصور در این چهار دهه در انواع و اقسام فیلم و سریال حضور پیدا کرده و با چند نقش مهم در ذهن‌ها باقی‌مانده. او به خاطر شیرینی و بامزه‌گی ذاتی‌اش بسیار مناسب ایفای نقش‌های کمدی است و اکثر آثاری که از او به خاطر داریم رگه‌هایی از کمدی دیده می‌شود. با این حال در نقش‌های جدی هم بارها و بارها قدرت بازیگری‌اش را اثبات کرده است.
 «مش مریم» در فیلم «مهمان مامان» یکی از نقش‌های به یادماندنی کارنامه فریده سپاه‌منصور است.
یکی از مهمترین و به یادماندنی‌ترین نقش‌های سپاه‌منصور، «مش مریم» در فیلم «مهمان مامان» به کارگردانی زنده‌یاد داریوش مهرجویی است. مش‌مریم زنی جنگ‌زده است که تک‌وتنها در یک اتاق کوچک زندگی می‌کند و تمام دلخوشی‌اش مرغ‌وخروس‌هایی است که همسایه‌ها برای شام مهمانی بهشان نظر دارند. او برای مرغ و خروس‌ها مادری می‌کند، به آنها مهر می‌ورزد و اجازه نمی‌دهد دست کسی به آنها برسد. این تنهایی و غربت باعث می‌شود مدام به دنبال جلب‌توجه و مهر از دیگران باشد. یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های فیلم جایی است که مش‌مریم مدام از سر سفره می‌رود و غذا و خوارکی و هدیه می‌آورد و منتظر است تا دیگران از او تعریف کنند. حضور او در بیمارستان و شیون و زاری که به راه می‌اندازد هم از دیگر موقعیت‌های جذابی است که توسط سپاه‌منصور رقم می‌خورد. زمانی که «مهمان مامان» اوایل دهه هشتاد منتشر شد، خیلی‌ها گمان می‌کردند مش‌مریم واقعا زنی روستایی است. سپاه‌منصور از همه لحاظ توانسته بود باورپذیر ظاهر شود و این نقش فرعی را در ذهن‌ها ماندگار کند.


 فریده سپاه‌منصور در فیلم «ساحره» حضور متفاوتی دارد.
یکی دیگر از نقش‌های مهم این بازیگر را در فیلم «ساحره» به کارگردانی داوود میرباقری شاهد بودیم. سپاه‌منصور نقش مادر بهرام را داشت و مدت زمان حضورش در فیلم کوتاه بود. نکته مهم اینکه روی صندلی چرخ‌دار می‌نشست و اصلا حرف هم نمی‌زد اما با تغییرات حالات چهره و شیوه نگاه کردن به‌قدری احساسات این مادر را درست منتقل می‌کرد که هنوز بازی‌اش از ذهنمان بیرون نرفته است.
در فیلم «کتاب قانون» به کارگردانی مازیار میری هم ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی بود؛ مادر رحمان که برای خریدن ترحم دیگران، مدام از حال می‌رفت و به این طریق اقتدارش را به نمایش می‌گذاشت. از همان ابتدا بنای مخالفت را با عروسش گذاشت و مدام مقابلش می‌ایستاد. او ظاهری مذهبی داشت و مدام تسبیح می‌چرخاند اما نمی‌توانست بپذیرد پسرش با یک زن خارجی ازدواج کند. درست است که نقش با توجه به اقتضای فیلم، تا حدی اغراق‌شده بود اما بازی او به یکی از شاخصه‌های مهم این فیلم تبدیل شد.
سپاه‌منصور در دهه نود به نسبت در سینما کم‌کار بود و فقط در دو فیلم «پدر آن دیگری» و «کلمبوس» نقش‌هایی کوتاه به عهده گرفت. در این دوره برخلاف سینما، در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی حضور پررنگی داشت. حضورش در سریال‌های «شاهگوش»، «دردسرهای عظیم2» و «نون خ1» بیشتر در ذهنمان مانده است.
این اواخر در سریال «آکتور» به کارگردانی نیما جاویدی هم نقش فرعی مهمی داشت. سپاه‌منصور در این سریال هم از شیرینی و بامزه‌گی ذاتی‌اش برای نقش یک بی‌بی متفاوت بهره گرفت. او بی‌بی شخصیت علی با بازی نوید محمدزاده بود. مدام خودش را به مریضی می‌زد و سعی داشت از همه‌چیز سردربیاورد.

 فریده سپاه‌منوصر در فیلم «قیف» شیرین و دلچسب بازی می‌کند.
سپاه‌منصور در فیلم سینمایی «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی، یکی از نقش‌های اصلی را بازی کرده؛ زنی که در جوانی قصد داشته با قیف ازدواج کند اما به خاطر غیب شدن ناگهانی قیف، 45 سال تنها مانده است. حالا که سن‌وسالی از او گذشته، قیف دوباره ظاهر شده و می‌خواهد هرطور شده با او ازدواج کند. سپاه‌منصور در این فیلم، در موقعیتی متضاد قرار می‌گیرد. از یک سو نقش زنی را ایفا می‌کند که سنش از ازدواج گذشته و شورو شعف از دست داده و از سویی دیگر در دیدار با معشوق دیرین، درگیر احساساتی قدیمی شده است. او با موهایی سپیدش در مقابل رضا عطاران، این نقش را بسیار شیرین بازی کرده است.
فیلم «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی براساس فیلمنامه رضا عطاران و محسن امیریوسفی ساخته شده و رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر، فریده سپاه‌منصور، گیتی معینی، غلامرضا نیکخواه، صدف اسپهبدی، تورج نصر و محمود نظرعلیان در آن نقش دارند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره