نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

تلاش فرانسه برای جبران ۳۰ سال ناکامی در اسکار

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تلاش فرانسه برای جبران ۳۰ سال ناکامی در اسکار
ایسنا/ فرانسه ۱۱ عضو جدید برای کمیته انتخاب فیلم اسکار خود معرفی کرده است و تلاش دارد برای اولین بار در بیش از ۳۰ سال اخیر، جایزه‌ای در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی به دست آورد.

شارل تسون رئیس سابق هفته منتقدان کن، ریاست کمیته جدید اسکار سینمای فرانسه را بر عهده دارد که دیگر اعضای آن شامل پاتریک واشسبرگر تهیه‌کننده برنده اسکار، ، کارول باراتون، گرگور ملین از مدیران کمپانی‌های فیلمسازی، اودری دیوان و فلوریان زلر از فیلم‌سازان شناخته‌شده فرانسوی، روزالی واردا تهیه‌کننده و توزیع‌کننده، کلمنس پوزی بازیگر، دیوید تیون تهیه‌کننده فیلم «آناتومی یک سقوط»، میشل هالبراشتات توزیع‌کننده، تهیه‌کننده و نویسنده و ندیم شیخ روحا تهیه‌کننده مستند «چهار دختر» می‌شود.

پس از تصمیم بحث برانگیز سال گذشته پیرامون معرفی نکردن فیلم برنده نخل طلای «آناتومی یک سقوط» به آکادمی از سوی فرانسه، مرکز ملی سینمای فرانسه تصمیم گرفت کمیته جدیدی را برای انتخاب نماینده رسمی این کشور در رقابت اسکار معرفی کند.

سینمای فرانسه از سال ۱۹۹۳ که فیلم «ایندوچین» به کارگردانی رژیس وارنیه در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برنده شد، توفیقی در این شاخه از جوایز اسکار کسب نکرده است. آخرین نامزدی سینمای فرانسه در سال ۲۰۲۰ با فیلم «بینوایان» به کارگردانی لج لی رقم خورد.

این کمیته اکنون شامل ۱۱ عضو و ۵ عضو جایگزین است، در حالی که اعضای این کمیته پیش از این ۷ نفر بودند. اعضا که هر کدام به مدت دو سال خدمت خواهند کرد، به پیشنهاد اولیویه هنرار رئیس موقت مرکز ملی سینمای فرانسه و به انتخاب رشیده داتی وزیر فرهنگ فرانسه منصوب شده‌اند. اولیویه هُنرار پس از استعفای دومنیک بوتونان از سمت خود در ژوئن به دلیل محکومیت به تعرض جنسی، به سمت رئیس مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC) منصوب شد.

این سومین بار است که فرانسه در سال‌های اخیر رویه کمیته انتخاب جوایز اسکار خود را تغییر می‌دهد. در سال ۲۰۲۲، حق رأی را از سران جشنواره فیلم کن، موسسه یونی‌فرانس و آکادمی سزار گرفته شد که این اقدام پس از یک بازنگری عمده در سال ۲۰۱۹ انجام شد.

در حال حاضر ژیل پِلیسون رئیس سازمان یونی‌فرانس، مجاز به حضور در جلسات کمیته اسکار سینمای فرانسه به عنوان ناظر و بدون حق رای است.

کمیته جدید قرار است امروز (۱۱ سپتامبر) فهرست کوتاه خود را در این دسته اعلام کند و یک هفته بعد انتخاب نهایی خود را معرفی خواهد کرد.

«امیلیا پرز» ساخته ژاک اودیارد، فیلم پرفروش «کنت مونت کریستو» و «میسرکوری» به کارگردانی آلین گیرودی از شانس‌های اصلی نمایندگی سینمای فرانسه در اسکار ۲۰۲۵ محسوب می‌شوند.

فرانسه از سال ۱۹۵۶، فیلم‌هایی را برای جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی ارسال کرده است که یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در این بخش بوده و بیش از نیمی از فیلم‌های ارسالی اسکار آن‌ها، نامزد نهایی دریافت جایزه شده‌اند. سینمای فرانسه تاکنون ۶۸ فیلم را برای آکادمی ارسال کرده است و از این تعداد، ۳۹ مورد نامزدی اسکار و ۹ جایزه (بدون احتساب جوایز افتخاری) کسب کرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar