نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سینما و چهره ها

پیگرد قانونی برای بهره‌برداری غیرمجاز از «خجالت نکش»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پیگرد قانونی برای بهره‌برداری غیرمجاز از «خجالت نکش»
ایسنا/ وکیل تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خجالت نکش» خبر داد که «افرادی که به‌صورت غیرمجاز از این اثر هنری بهره‌برداری کنند، پیگرد قانونی می‌شوند.»

الهه قادری، وکیل پایه یک دادگستری و وکیل سیدامیر پروین حسینی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خجالت نکش ۱ و ۲»، با اعلام خبر پیگرد قانونی علیه افرادی که به‌صورت غیرمجاز از این اثر هنری بهره‌برداری کرده‌ و می‌کنند گفت: طبق ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان، هرگونه نشر، پخش یا عرضه اثر بدون اجازه پدیدآورنده جرم محسوب می‌شود و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.»

این وکیل در آستانه اکران آنلاین فیلم «خجالت نکش ۲» در فیلم‌نت با اعلام اینکه حکم یک سال و نیم حبس در انتظار این افراد است، افزود: «فیلم «خجالت نکش» به عنوان یک اثر فرهنگی و هنری با محتوای غنی از حمایت قانونی برخوردار است و هرگونه اقدام غیرمجاز در استفاده از این اثر نه‌تنها به حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آسیب می‌زند، بلکه به اقتصاد فرهنگی کشور نیز لطمه وارد می‌کند. ما در این خصوص از تمامی امکانات قانونی خود استفاده خواهیم کرد و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی همچنین به موضوع نقض حقوق آثار نمایشی در پلتفرم‌های نمایش فیلم اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی پلتفرم‌های نمایش، بدون اجازه صاحب اثر، فیلم «خجالت نکش» را در سکوی نمایش خود قرار داده‌اند. این پلتفرم‌ها، گاه با حمایت گسترده دستگاه‌هایی که خود باید ناظر بر اجرای صحیح قانون باشند، بدون ایجاد پایش مناسب برای جلوگیری از پخش غیرمجاز آثار، باعث آسیب جدی به سرمایه‌گذاران سینمای ایران شده‌اند. همچنین، برخی مؤسسات وابسته به دولت به جای کمک به عرصه سینما، اقدام به عقد قرارداد و پخش فیلم‌ها خارج از مدت قرارداد خود کرده‌اند که با این بی‌توجهی خسارت قابل توجهی به سرمایه‌گذاران فیلم وارد کرده‌اند. متأسفانه، ساختار حقوقی و قانونی موجود در مورد آثار هنری و همچنین رویه قضایی به نحوی است که عملاً توان بازگرداندن خسارت‌های وارده به سرمایه‌گذاران از این طریق را فراهم نمی‌کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران، علی‌رغم خسارت‌های شدید وارده بر آن‌ها، به دلیل آگاهی از بی‌نتیجه بودن پیگیری‌های حقوقی، از پیگیری حقوق قانونی خود صرف‌نظر می‌کنند. با این وضعیت، بسیاری از سرمایه‌گذاران از عرصه سینما خارج خواهند شد و نتیجه این خروج، سقوط سینمای بخش خصوصی ایران خواهد بود.

الهه قادری در پایان تاکید کرد: از عموم علاقمندان و هواداران سینما درخواست می‌کنیم که با حمایت از تولیدات داخلی و رعایت حقوق مؤلفان، به رشد و اعتلای هنر کشور کمک کنند. احترام به حقوق پدیدآورندگان آثار هنری باید در جامعه نهادینه شود تا از این طریق، صنعت سینمای ایران به شکوفایی بیشتری دست یابد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar