نماد آخرین خبر

از کمبود نیروی انسانی تا نقش پلتفرم‌های آنلاین در دیده شدن انیمیشن ایرانی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
از کمبود نیروی انسانی تا نقش پلتفرم‌های آنلاین در دیده شدن انیمیشن ایرانی

ایسنا/ مشهد با سابقه‌ای ۵۰ ساله در تولید انیمیشن، همواره یکی از مراکز مهم تولید فیلم‌های کوتاه و بلند انیمیشن در ایران بوده است. این شهر با داشتن هنرمندان خلاق و مستعد، سهم قابل‌ توجهی در رشد و توسعه انیمیشن کشور داشته و آثاری ارزشمند را به سینمای ایران عرضه کرده است. با وجود چالش‌هایی همچون کمبود منابع مالی، محدودیت‌های فنی و کمبود نیروی متخصص، هنرمندان مشهدی تلاش کرده‌اند تا با نوآوری و حفظ کیفیت، جایگاه این شهر را در صنعت انیمیشن تثبیت کنند.

امروزه با پیشرفت فناوری و افزایش تقاضا برای تولید محتوای انیمیشنی در حوزه‌های سینما، تبلیغات، بازی‌سازی و رسانه‌های دیجیتال، اهمیت توسعه این صنعت در مشهد بیش از پیش احساس می‌شود. حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند زمینه جذب نخبگان، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش تولیدات انیمیشنی را فراهم کند.

انیمیشن ایرانی از پتانسیل بالایی برخوردار است و می‌تواند در سطح جهانی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. با این حال، برای دستیابی به این هدف، افزایش تولید، به‌روزرسانی تکنیک‌های انیمیشن‌سازی و بهره‌گیری از پلتفرم‌های آنلاین برای نمایش و فروش آثار ضروری است. یکی از پیشنهادات مطرح‌شده، افزایش تعداد تولیدات انیمیشن سینمایی از چهار فیلم در سال به ۱۰ تا ۱۲ فیلم است که می‌تواند موجب رشد بازار و جلب توجه بیشتر مخاطبان شود.

با وجود چالش‌هایی مانند هزینه‌های بالای تولید و کمبود نیروی متخصص، انیمیشن‌های ایرانی در سطح جهانی قابل توجه هستند. حمایت‌های دولتی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد بسترهای آموزشی مناسب می‌تواند به بهبود کیفیت و افزایش رقابت‌پذیری انیمیشن ایرانی در بازارهای بین‌المللی کمک کند. آینده صنعت انیمیشن در مشهد، در گرو توجه بیشتر به آموزش، حمایت از تولیدات داخلی و بهره‌گیری از فرصت‌های جدید فناوری است.

امیرحجت صفرلی، کارگردان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سابقه ۵۰ ساله انیمیشن در مشهد، اظهار کرد: بسیاری از جوانان اطلاع ندارند که مشهد از ۵۰ سال پیش تاکنون در زمینه انیمیشن فعالیت داشته و این رشته همواره به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی تولید فیلم، چه در آثار کوتاه و چه در آثار سینمایی، جایگاه خود را حفظ کرده است.

وی با تاکید بر اهمیت تخصص و دانش در زمینه انیمیشن اضافه کرد: انیمیشن می‌تواند بسیار کارآمد باشد و متخصصان این رشته می‌توانند با کسب تخصص لازم، آن را به کار گیرند. من آرزو دارم که نسل جوان فعال در عرصه سینما، مانند سال‌های قبل که بسیاری از هنرمندان مشهدی در سینمای حرفه‌ای کشور حضور داشتند، به تخصص و دانش خود با استانداردهای بین‌المللی بیافزایند.

ساخت و انتشار انیمیشن‌ها در یوتیوب منجر به دیده شدن این هنر می‌شود

سیدامیر یثرابی نیز با اشاره به استفاده فناوری در انیمیشن‌ها اظهار کرد: انیمیشن در بازی‌سازی نیز کاربرد فراوانی دارد، ساخت انیمیشن و انتشار آن در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب راهی برای دیده شدن این هنر است.

این انیماتور خاطرنشان کرد: زمان رندر انیمیشن‌ها به طرز چشمگیری کاهش یافته و از ۳۰ دقیقه به یک دقیقه رسیده است. با توجه به تنوع و کاربرد انیمیشن در بازی‌سازی و رسانه‌های اجتماعی، انیمیشن‌ها می‌توانند به راحتی در یوتیوب منتشر شوند.

وی با اشاره به داستان‌های انیمیشن‌ها افزود: برخی از داستان‌ها مانند داستان «پسر دلفینی ۱» که در آن مادر بچه‌اش را از دست می‌دهد، برای کودکان مناسب نیستند. 

یثرابی به مقایسه انیمیشن‌های ایرانی و آمریکایی پرداخت و گفت: انیمیشن‌های ایرانی به اندازه انیمیشن‌های آمریکایی مطلوب نیستند، اما در سطح جهانی ایران در تولید انیمیشن‌های باکیفیت در سطح قابل قبولی قرار دارد.

این انیماتور ادامه داد: نقاط ضعف انیمیشن‌های ایرانی کمبود نیروی انسانی و هزینه‌های تولید است، زیرا هزینه نیروی انسانی در ایران بسیار بالا است. با این حال انیمیشن «پسر دلفینی» یکی از بهترین انیمیشن‌های ایرانی مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که برای افزایش علاقه مردم به انیمیشن چه باید کرد، گفت: تعداد تولیدات انیمیشن باید بیشتر شود و به جای تولید ۴ انیمیشن سینمایی در سال، این تعداد به ۱۰ تا ۱۲ انیمیشن افزایش یابد تا خانواده‌ها عادت کنند که فرزندانشان را به سینما ببرند

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar