5 دلیل برای اینکه «آخرین بازمانده» بهتر از «واکینگ دد» است
آخرین خبر/ سال 2010 که فصل اول سریال «واکینگ دد» یا «مردگان متحرک» پخش شد یک اتفاق تازه و متفاوت در دنیای سریالسازی محسوب میشد. ایده اولیه، کارگردانی فصل اول و توسعه اثر بهعهده کارگردانی صاحبسبک و توانمند بهنام «فرانک دارابونت» بود. سریال داستان گروهی از انسانهای سرسخت در دنیایی پسارستاخیزی را روایت میکرد که در محاصره زامبیهایی توقفناپذیر و خطرناک سعی میکنند از بشریت دفاع کنند؛ اما مهاجمانی که در اجتماعی بینظم و بیقانون خشونت را بهسرحد رساندهاند چالش بعدی آنها میشوند. سریال محبوبیت بالایی کسب کرد و به 11 فصل رسید. هرچند کمابیش از فصل پنجم بهبعد ریزش جدی مخاطب پیدا کرد و حذف برخی شخصیتها و اضافه کردن چند چهره کاریزماتیک هم دردی از سریال درمان نکرد. اما چند وقت قبل سریال «آخرین بازمانده ما» آغاز شد، با داستانی کمابیش در همان حال و هوا، با این تفاوت که اینبار بهجای ویروس، پای یک پاندمی مبتنی برقارچها در میان است که انسانها را آلوده و تبدیل به موجوداتی بیرحم میکند. در این بین یک قاچاقچی سعی میکند دختری که نسبت به ویروس ایمنی دارد را برای انجام آزمایش و پیدا کردن راه غلبه بر آلودگی به آزمایشگاهی مخفی برساند و از خطرات پیشرو دور نگه دارد. سریال در همین چند قسمت محبوبیت فراوانی کسب کرده و امتیاز بسیار بالای 9.3 را هم از کاربران گرفته. اما خیلیها معتقدند وقتی «واکینگ دد» را دیدیم چرا باید سریالی با همان درونمایه را تماشا کنیم؟ در این مطلب به این سئوال پاسخ میدهیم که چرا «آخرین بازمانده ما» از «واکینگ دد» بهتر است.
1- طرح اولیه دقیق
«واکینگ دد» براساس یک داستان مصور معروف ساخته شد؛ اما مشکل اینجاست که با محبوب شدنش به مجموعهای با قابلیت پایانناپذیری با چند اسپینآف موازی تبدیل شد. اما «آخرین بازمانده ما» یک پایان مشخص مبتنی بر گره اصلی یعنی پیدا کردن راهی برای غلبه بر پاندمی دارد و برای همین نمیتواند برای همیشه کِش پیدا کند.
2- بدون تعدد شخصیت
مشکلی که خیلی از مخاطبان با «واکینگ دد» داشتند تعدد شخصیت و داستانهای فرعی بود؛ طوریکه داستان پیش نمیرفت و مدام از این شاخه به آن شاخه میپرید. در اوج داستان، دو شخصیت فرعی را میدیدیم که گوشهای در بزرگراه پیادهروی میکنند و دیالوگهای طولانی میگویند. اما «آخرین بازمانده ما» روی دو شخصیت محوریاش زوم کرده و از کنار داستانهای فرعی زود رد میشود. (تماشای «آخرین بازمانده ما» با دوبله اختصاصی)
3- تفاوت مبنایی در رویکرد
هرچند در ظاهر اتمسفر کلی هر دو سریال یکچیز است اما موضوع «واکینگ دد» تلاش برای بقاء بود و «آخرین بازماندهما» روی راهحل خروج از بحران تاکید دارد. همین تفاوت مبنایی اثر زیادی روی ریتم و چشمانداز اثر دارد.
4- شخصیتپردازی در طول داستان
«واکینگ دد» در عرض داستان به شخصیتها عمق میداد، یعنی بهجای پیش بردن داستان، سعی میکرد در خلال دیالوگها، بدون تاکید روی کشمکش داستانی، شخصیتها را به ما معرفی کند و وجوه خاصشان را برجسته کند. اما «آخرین بازمانده» در طول داستان، یعنی مبتنی بر کشمکشها با کمک چالشهایی که پیشروی دو شخصیت اصلی قرار میگیرد درک ما را از شخصیتها توسعه میدهد. برای همین اتفاقات مرکز شخصیت پردازی هستند نه دیالوگ و همین کمک میکند در هر قسمت با چند اتفاق تازه مواجه باشیم.
5- دور از هرنوع تکرار
«واکینگ دد» فرمول موفقی را پیدا کرده بود. شخصیتهای محبوب در هر قسمت یک کلونی تازه پیدا میکنند و یا مورد حمله زامبیها قرار میگیرند یا گروهی از آدمها به جامعه آنها تعرض میکنند. مخاطب دیگر حوصله این تکرار را نداشت. حتی کشتار زامبیها هم روش یکسانی داشت. اما در «آخرین بازمانده ما» حتی یک موقعیت تکراری در مواجهه با زامبیها نمیبینیم. دلهره، هیجان و غافلگیری، عناصری هستند که در کنار طراحی صحنه اعجابانگیز و گران، سریال را به تجربهای شگفتانگیز تبدیل میکنند. پدرو پاسکال هم در نقش اصلی بهزیبایی میدرخشد و به این دلایل نباید فکر کنیم با تکرار «واکینگ دد» مواجهیم. بلکه با اثری طرفیم که استانداردهای بالای خودش را دارد و لذت تماشای هفتگی با دوبله اختصاصی را به ما هدیه میکند. اگر به موضوع علاقه پیدا کردید کافی است به لینک زیر بروید و سریال را تماشا کنید.
>>> تماشای «آخرین بازمانده ما» با دوبله اختصاصی
اشتراک بخرید، پلی استیشن ببرید!
اگر با نِت همراه محتوای بخش «فیلم و سریال» آخرین خبر را تماشا کنید اشتراک شما رایگان، و حجم مصرفی شما تمام بهاء خواهد بود. اما اگر اشتراک بخرید، هم نت شما نیمبهاء خواهد بود، هم دسترسی نامحدود به تمام آثار با دوبلههای اختصاصی خواهید داشت، هم در 13 فروردین 1402 در قرعهکشی جوایز ارزندهای مثل پلی استیشین 5 شرکت خواهید کرد.
.
.
.
.