نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

همه فوت و فن‌های پخت یک خورش ایرانی با میوه فصل

منبع
جام جم
بروزرسانی
همه فوت و فن‌های پخت یک خورش ایرانی با میوه فصل

جام جم/ طعم زردآلو از جمله طعم‌های منحصر به فردی است که حتی با آوردن نام آن، دهان آب می‌افتد .زردآلو میوه‌ای خوشمزه است که از آن به صورت‌های مختلف همچون برگه خشک شده، عصاره و اسانس، پودر زردآلو،آب زردآلو و…برای زمینه‌های گوناگون تهیه دسرها، پخت شیرینی و کیک، نوشیدنی‌ها از جمله شربت زردآلو و…به مصرف می‌رسد.
 

خورش زردآلو که با استفاده از برگه زردآلو ساخته می‌شود و از جمله خورش‌های سمنان به شمار می‌رود که عطر و طعمی ناب و منحصر به فرد دارد و می‌توان آن را به راحتی در منزل تهیه کرد. 

مواد لازم برای خورش زردآلو

 ۵۰۰ گرم گوشت راسته گوساله
۵۰ گرم کره
۵۰۰ گرم ‌زردآلو
۱ عدد فلفل دلمه‌ای
۱ عدد پیاز
 ۴ عدد هویج
۲ قاشق غذاخوری زعفران آب شده
۲ قاشق غذاخوری پیاز تفت داده
 ۴ قاشق غذاخوری شکر
۲ قاشق غذاخوری آب لیمو‌ترش
مقدار کافی چوب دارچین
مقدار کافی فلفل سیاه و نمک


​​​​​​​طرز تهیه خورش زردآلو
نخست در اولین مرحله فلفل دلمه‌ای‌ها را خلالی خرد کرده و پیاز را هم نگینی ریز کنید، در یک قابلمه همراه روغن و زردچوبه بریزید و روی شعله ملایم قرار داده و تفت‌دهید.پس از این‌که پیازها سبک شد و کمی تفت خورد، قطعه‌های گوشت را درون قابلمه اضافه کرده و تفت بدهید تا تغییر رنگ بدهد. فلفل سیاه ونمک و همچنین زعفران دم شده را بیفزایید و آب بریزید تا خوب پخته شوند, برای این منظور می‌توانید از زودپز استفاده کنید.حالا زردآلوها را از وسط دو نیم کرده, هسته‌ها را خارج کنید. درون یک ظرف دیگر کره ریخته و زردآلوهای نصفه شده را روی حرارت ملایم تفت‌بدهید.پس از این‌که زردآلوها به خوبی پخته شد (اما نباید نرم و له گردد) به داخل قابلمه گوشت و فلفل دلمه‌ای و سایر مواد را بریزید. سپس شکر، آب لیموترش و چوب دارچین را به آن اضافه کنید و زمان بدهید تا خوب جوشیده و خورش جا بیفتد.هنگامی که خورش نسبتا جا افتاد (نه کاملا)، هویج‌ها را هم پوست گرفته و حلقه‌ای ریز کنید و پس از پخته شدن به خورش بیفزایید، زمان دهید تا هویج‌ها نیز با خورش کمی بجوشد. خورش زردآلوی خوش طعم در حال حاضر آماده‌است.

چند نکته طلایی
اگر روغن پس ازتفت خوردن پیاز اضافه ماند،می‌توانید درون یک ظرف دیگربکشید وزردآلوها را همراه کره درآن تفت دهید.در صورت تمایل به سالم ماندن زردآلوها می‌توانید آنها را نیم ساعت پخت خورش اضافه کنید.در پایان کار کمی زعفران ساییده شده را به خورش بیفزایید. در صورت استفاده از برگه‌های زردآلو میزان آن را کمتر کنید و زمان طبخ طولانی‌تری را به آن اختصاص دهید. این خورش را با مرغ هم می‌توانید بپزید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

خواص زرد‌آلو 
زردآلو حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم است که می‌تواند به کاهش فشار خون و پیشگیری از سایر بیماری‌های قلبی کمک کند.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره