نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
آشپزی من

پرطرفدارترین غذاهای نذری و هزینه صد پرس آنها

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
پرطرفدارترین غذاهای نذری و هزینه صد پرس آنها

خبرآنلاین/ نذری از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در میان ایرانیانی دارا بوده است و ایام سوگواری محرم نیز زمانی است که بخش مهمی از این آیین سنتی ایران تبلور می‌یابد.
 این روزها در هیات‌ها و تکیه‌های سراسر شهر، نذری‌هایی پخته و در میان عزاداران حسینی توزیع می‌شود. در این میان باید در نظر داشت نذری تنها متخص غذا نیست، برخی نذر اشپزی برای ایام محرم را دارند و در هیات‌ها به رایگان برای عزاداران غذا می‌پزند و برخی نیز با در اختیار قرار دادن ظروف و ... تلاش دارند در این آیین زیبا سهمی باشند.
جدا از هیات‌ها ، مردم برای ادای نذزهای خود در این ایام دست به کار می‌شوند. بسیاری با توزیع غذا میان عزاداران، گروه‌های خاص مانند پاکبانان، همراهان بیماران در اطراف بیمارستان‌ها، مرکز خیریه و ... تلاش دارند در این امر سهیم باشند .
کوچک شدن آپارتمان‌ها سبب شده است شکل تازه‌ای از پخت نذری در تهران و برخی شهرهای بزرگ باب شود.
افراد سفارش پخت نذری را به رستوران می‌دهند ودر بسیاری از موارد خود نسبت به تحویل اقلام خشک مورد نیاز غذا می‌کنند و رستوران‌هایی که در ایران محرم خلوت‌تر از همیشه هستند، مسئولیت پخت عذا را بر عهده می‌گیرند.
صاحب یک رستوران در منطقه‌ی شرق تهران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: خیلی‌ها نذر دارند اما امکان پخت غذا ندارند، از سوی دیگر ما نیز به دلیل نذری ها و شرکت مردم در سوگواری‌ها سرمان خلوت‌تر است و با دریافت هزینه‌ای اندک در این فریضه شیک می‌شویم و از امکاناتمان برای کمک به مردم بهره می‌بریم. او گفت: اغلب افراد به ما سفارش می‌دهند که به چه تعداد غذا نیاز دارند. نوع غذا را هم مشخص می کنند و ما نیز برایشان با قیمت مناس طبخ می‌کنیم .

 برخی قربانی می‌دهند و این موضوع گوشت غذا را تامین می‌کند اما نکته اینجاست که اغلب خود ما مواد خشک را تدارک می‌بینیم. در برخی موارد نیز مواد خشک از سوی نذری دهنده تحویل ما می‌شود و ما فقط غذا را برایشان طبخ می کنیم و تحویل می‌دهیم .
وی در جواب این سئوال که بیشتر مردم چه نذری هایی می‌دهند؟ گفت: اغالب خورش قیمه و قرومه و عدس پلو. البته در برخی موارد معدود کباب و مرغ هم سفارش داشتیم .
یک فعال در رستورانی در مرکز شهر تهران نیز در جواب این سئوال که آیا در این ایام سفارش نذری دریافت کرده است یا خیر؟ گفت: در سالیان دور که حیاط‌ها بزرگ بود و آپارتمان این قدر گسترش نیافته بود، ما در این ایام تعطیل بودیم اما حالا ما هم در عزاداری ها به نوع دیگری شریک هستیم و برای مردم نذری‌هایشان را می‌پزیم. هم کارگر ما حقوق می‌گیرد و هم مردم غذای خوب تحویل می‌گیرد و هم حس و حال ما خوب است.

پرطرفدارترین نذری‌ها چیست؟
صاحب یک رستوران که آگهی پذیرش پخت نذری را در فضای مجازی منتشر کرده است، گفت: مردم بیشتر سفارش خورش قیمه و قرمه و عدس پلو می‌دهند .
وی گفت: اگر مواد اولیه را خودمان تامین کنیم، بسته به نوع کیفیت هر پرس خورش قیمه یا قورمه به همراه برنج حدود صد تا صد و پنجاه هزار تومان تمام می‌شود. وی گفت: این قیمت برای کباب تک سیخ از صد و سی هزار تومان آغاز می‌شد و تا دویست و پنجاه هزار تومان برای کباب دو سیخ می‌رسد.
او گفت: برای هر پرس مرغ هم غالبا بین 150 تا دویست هزار تومان باید در نظر گرفت . البته افراد اگر خودشان مواد خشک را بدهند، هزینه کمی تنها برای طبخ و پک کردن باید پرداخت کنند که در حقیقت مزد کارگران است، در بسیاری از موارد کارگرانی که خودشان نذر دارند هم از دریافت دستمزد امتناع می‌کنند و معقدند برای ادای نذرشان به اندازه‎ی وسع زحمت کشیده‌اند. ما نیز قیمت‌ها را پایین تر از حد معمول و با کمترین سود یا به قول معروف سر به سر حساب می‌کنیم.
یک رستوران‌دار در تماس خبرنگار ما درباره‌ی هزینه تهیه‌ی صد پرس خورش قرمه سبزی یا قیمه گفت: اگر خودتان مواد اولیه را تحویل بدهید، بر مبنای قیمت گوشت و سبزی و لپه و پیاز و ادویه باید چیزی بین چهار تا پنج میلیون تومان برای مواد خشک خورش هزینه کنید. برای صد پرس برنج نیز بسته به درخواست شما بین پانزده تا هفده کیلو برنج نیاز است که قیمت ان بر مبنای برنج کیلویی صد هزار تومان حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان می‌شود. برای عدس پلو نیز همین حدود برنج و حدود هشت کیلو عدس نیاز است که قیمتی در کل چیزی در حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود. بسته به ذائقه‌ی سفارش دهنده کشمش و پیاز و گوشت نیز مورد نیاز است که این رقم را در بهترین حالت به پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد.
وی گفت: برای خورش‌های پرطرفدار هزینه حدود هشت تا ده میلیون و برای عدس پلو حدود پنج میلیون تومان می‌شود. برای هزینه‌ی آشپز و ... نیز توافقی صورت می گیرد تا هم سفارش دهنده و هم سفارش گیرنده راضی باشند چون همه در ای ایام برای امام حسین کار می کنند. او گفت: راز بزرگ ارزان درآمدن غذای نذری این است که خیلی‌ها در این پروسه پولی برای خودشان دریافت نمی‌کنند .
بررسی میدانی رستوران‌های کوچک و همچنین تهیه‌ی غذاها در سطح شهر نشان می‌دهد مردم به فراخور توانشان به این مراکز برای تهیه‌ی نذری رجوع می‌کنند و کوچک شدن خانه‌ها و نبود حیاط نیز مانعی برای نذری دادن در ایران نیست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره