نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

همه فوت و فن‌های پخت خورشت بامیه

منبع
جام جم
بروزرسانی
همه فوت و فن‌های پخت خورشت بامیه

جام جم/ خورشت بامیه یکی از انواع غذاهای اصیل ایرانی است که از خورشت‌های مجلسی استان‌های جنوبی کشور محسوب می‌شود. این خورشت خوشمزه با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود و به سلیقه خود می‌توانیم آن را با گوشت قرمز، گوشت مرغ یا حتی به صورت وگان تهیه کنیم.
 

مواد لازم برای ۴ نفر
بامیه    ۳۰۰ گرم
گوشت خورشتی    ۴۰۰ گرم

پیاز    ۲ عدد متوسط
سیر    ۲ حبه
گوجه‌فرنگی    ۲ عدد
رب گوجه‌فرنگی    ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه    به اندازه لازم
زردچوبه و روغن    به اندازه لازم
آبلیمو یا آبغوره    به اندازه دلخواه

طرز تهیه خورشت بامیه
برای تهیه خورشت بامیه ابتدا سیر و پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سپس همراه مقداری روغن مایع در قابلمه‌ای که برای پخت خورشت در نظر گرفته‌اید، کمی تفت دهید تا شفاف و شیشه‌ای شود. در این مرحله کمی زردچوبه به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه با سیر و پیاز به طور کامل یکدست شود. در ادامه گوشت خورشتی را بشویید، سپس به صورت قورمه‌ای خرد کنید.توجه داشته باشید که گوشت را بهتر است به صورت متوسط خرد کنید؛ زیرا کوچک یا بزرگ بودن قطعات گوشت روی ظاهر خورشت تاثیر منفی می‌گذارد، ضمنا بزرگ بودن قطعات گوشت باعث می‌شود دیرتر مغزپخت شود.
پس از این‌که گوشت خورشتی را خرد کردید، آن را به قابلمه خورشت اضافه کنید و به همراه سیر و پیاز کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. اگر گوشت را بیش از حد تفت دهید، ممکن است سفت و دیرپز شود. در مرحله بعدی پوست گوجه‌فرنگی‌ها را جدا کرده و آنها را رنده کنید. سپس گوجه‌فرنگی‌های رنده‌شده را به همراه رب گوجه‌فرنگی به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته شود. تفت دادن رب گوجه‌فرنگی علاوه‌بر این‌که روی طعم خورشت تاثیر مثبت می‌گذارد، باعث می‌شود در پایان خورشت خوشرنگ‌تری داشته باشید. در این مرحله چهار لیوان آب به قابلمه اضافه و حرارت زیر آن را زیاد کنید تا آب سریع‌تر به جوش بیاید. پس از این‌که آب به جوش آمد، حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت به‌آرامی مغزپخت شود. خورشت بامیه هم مانند دیگر خورشت‌های ایرانی اگر به‌آرامی و با زمان بیشتری پخته شود، علاوه‌بر این‌که لعابدار می‌شود، طعم بهتری نیز خواهد داشت.در حین پختن گوشت، بامیه‌ها را پاک کنید و دقت داشته باشید که به بافت بامیه آسیبی نزنید. فقط کافی است سر و دم بامیه را جدا کنید. در صورتی که بدنه بامیه‌ها باز شود، روی ظاهر خورشت تاثیر منفی می‌گذارد. در این مرحله بامیه‌ها را پس از شست‌وشو و خشک کردن، همراه مقداری روغن مایع در یک تابه کمی تفت دهید تا رنگ‌شان کمی تغییر کند. تفت دادن بامیه فقط به این دلیل است که ظاهرش را هنگام پخت خورشت از دست ندهد و له نشود. پس از گذشت حدود دو ساعت که گوشت به طور کامل پخت، بامیه‌ها را به قابلمه خورشت اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید برای طعم‌دهی به خورشت، کمی آب لیموترش یا آبغوره نیز به همراه نمک و فلفل سیاه به خورشت اضافه کنید.حالا اجازه دهید خورشت حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا علاوه‌بر پخته شدن بامیه‌ها، خورشت غلیظ‌تر شده و به طور کامل جا بیفتد. خورشت بامیه از خورشت‌‌هایی محسوب می‌شود که باید با آب کم سرو شود.
نکته مهم دیگر در مورد این خورشت آن است که اگر پس از اضافه کردن بامیه‌ها به قابلمه، خورشت مدت زیادی روی حرارت بماند، بامیه‌ها له می‌شود و ظاهر خورشت را خراب می‌کند. در پایان پس از این‌که خورشت بامیه جا افتاد، آن را به همراه پلو سرو کنید.خورشت بامیه به دلیل این‌که یک خورشت جنوبی است، معمولا با ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز تند و پودر زنجبیل تهیه می‌شود، البته ما به دلیل این‌که این دستور را برای تمام مردم عزیز ایران قرار داده‌ایم، فلفل قرمز و پودر زنجبیل را از دستور آن حذف کردیم. در صورتی که به غذاهای تند علاقه‌مند هستید، می‌توانید نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز و نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل هم به خورشت‌تان اضافه کنید. ادویه‌هایی مثل پودر پیاز و پودر سیر و پاپریکا هم می‌تواند این خورشت را خوشمزه‌تر کند.

در دستور اصلی خورشت بامیه، زعفران وجود ندارد اما اگر می‌خواهید خورشت خوش‌رنگ‌تری را با عطر زعفران تجربه کنید، می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ نیز در زمان اضافه کردن بامیه‌ها به خورشت اضافه کنید.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره